Ликвидация ОАСК: Глава Всеукраинской ассоциации админсудей обратился к Разумкову

15:17, 24 мая 2021
А. Пасенюк: Если исполнительная и законодательная власть отказываются от решения конфликта в правовом поле, а принимают кардинальное решение – ликвидировать суд, разрушая при этом судебную ветвь власти, возникает угроза нарушения конституционного принципа равенства всех трех ветвей власти.
Ликвидация ОАСК: Глава Всеукраинской ассоциации админсудей обратился к Разумкову
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Глава Всеукраинской ассоциации административных судей Александр Пасенюк обратился к спикеру Верховной Рады Дмитрию Разумкову по поводу значительных рисков, которые несет в себе законопроект о ликвидации Окружного административного суда города Киева.

В частности, в обращении отмечается, что, если исполнительная и законодательная власть отказываются от решения конфликта в правовом поле, а принимают кардинальное решение – ликвидировать суд, разрушая при этом судебную ветвь власти, возникает угроза нарушения конституционного принципа равенства всех трех ветвей власти.

Напомним, ранее Александр Пасенюк обратился к президенту Европейской ассоциации административных судов Эдит Целлер по законопроекту5369 Владимира Зеленского о ликвидации ОАСК.

Ниже приводим текст обращения.

 

Голові Верховної Ради України Разумкову Д.О.

Шановний Дмитре Олександровичу!

Я вимушений звернутися до Вас як безпосередній учасник усіх кроків судової реформи в Україні протягом перших 15-ти років незалежної України, як перший голова Вищого адміністративного суду України (2004-2011), оскільки останнім часом під виглядом реформування судової гілки влади пропонуються ініціативи поза правовим полем, без визначення чітких орієнтирів, з нехтуванням норм Конституції і законів України, що може зруйнувати фундаментальні основи України як правової держави.

Одним із найважливіших кроків судової реформи в Україні було створення в 2005-2008 роках системи адміністративних судів на чолі з Вищим адміністративним судом України.

Починаючи з перших років незалежності нашої держави, крок за кроком, послідовно, аргументовано з наукової і політичної точок зору, ця ідея втілювалася у життя:

Концепція судово-правової реформи 1992 року задекларувала створення адміністративних судів;

Конституція України (ст.ст.55,124) закріпила функцію судового контролю у формі адміністративної юстиції як невід'ємну складову судової влади поряд з іншим основним елементом - правосуддям;

Концепція адміністративної реформи (1998 рік) обґрунтувала роль адміністративної юстиції як форми судового контролю за діяльністю органів виконавчої влади;

Малою судовою реформою (2001 рік) і Законом «Про судоустрій України» на законодавчому рівні було визначено, що в Україні, яка повинна бути демократичною правовою державою, створюється система адміністративних судів.

Рада Європи в п.13.1 резолюції Парламентської асамблеї від 05.10.2005 року № 1466 визнала створення адміністративних судів одним із пріоритетних завдань України на найближчий час. І система адміністративних судів в Україні була створена, ґрунтуючись на демократичних принципах і стандартах європейського зразка.

На жаль, починаючи з початку 2017 року через непродумані кроки судової реформи, без необхідного перехідного періоду був ліквідований Вищий адміністративний суд України, внаслідок чого виникли штучно створені проблеми, однією з яких є накопичення десятків тисяч нерозглянутих касаційних справ (на момент передачі їх до Верховного Суду), що потягнуло за собою порушення всіх розумних строків їх розгляду і створило труднощі для реалізації конституційного права громадян на доступ до правосуддя.

Я хочу звернути Вашу увагу, шановний Дмитре Олександровичу, на черговий нищівний удар по конституційних правах громадян; правах і інтересах громадян, які порушені органами влади, їх посадовими і службовими особами, що змусило їх звернутися за захистом до суду першої інстанції - Окружного адміністративного суду м. Києва. Оскільки саме в демократичній правовій державі адміністративний суд виступає в ролі арбітра між громадянином і владою, стає гарантією рівності прав громадянина і держави.

Так, на розгляді Верховної Ради України знаходиться проект Закону України «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду м.Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» (5369, 5370). Поданий законопроект розроблено, як це зазначено в пояснювальній записці до нього, з метою забезпечення доступності правосуддя, права громадян на розгляд їх справ незалежним і безстороннім судом та підвищенням рівня довіри до судової гілки влади, - що не відповідає дійсності.

Аналіз зазначеного законопроекту свідчить про його абсолютну правову безпідставність, оскільки, відповідно до частини 4 статті 19 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», підставами для утворення чи ліквідації суду є зміна визначеної цим Законом системи судоустрою, необхідність забезпечення доступності правосуддя, оптимізація видатків державного бюджету або зміна адміністративно-територіального устрою. Жодна з цих реальних підстав відсутня як в законопроекті, так і в пояснювальній записці, автори законопроекту не навели жодного аргументу щодо доцільності такого законодавчого кроку.

Якщо влада (а в адміністративному процесі стороною у справі є завжди суб'єкт владних повноважень) не згодна із судовим рішенням першої інстанції або вважає, що суддя, розглядаючи справу, порушив присягу, усі спірні питання можна вирішити у правовому полі: шляхом апеляційного і касаційного оскарження, а стосовно судді поставити питання про його дисциплінарну відповідальність. Для цього в Україні створені відповідні органи: апеляційні суди і Верховний Суд, Вища рада правосуддя і ВККС, а також передбачені законом механізми вирішення цих спірних питань.

У той же час, якщо виконавча і законодавча влади відмовляються від вирішення конфлікту у правовому полі, а приймають кардинальне рішення - ліквідувати суд, руйнуючи при цьому судову гілку влади, виникає загроза порушення конституційного принципу рівності всіх трьох гілок влади.

І головне: вчергове ставиться під загрозу забезпечення конституційних прав громадян на доступ до правосуддя і його доступність. Оскільки у провадженні Окружного адміністративного суду м.Києва перебуває 61 350 справ і матеріалів, і їх кількість зростає кожного дня. У разі ліквідації суду, як свідчить попередня практика ліквідації судів, ці справи не будуть розглядатися роками. Тобто правосуддя за адміністративними справами в м. Києві зупиниться на невизначений термін (!!!). Цьому сприятиме непрацююча понад рік (!!!) Вища кваліфікаційна комісія суддів. А також умовна передача накопичених адміністративних справ до Київського обласного адміністративного суду, чого насправді не відбудеться, оскільки навантаження на одного суддю збільшиться у декілька разів, і судді фізично не в змозі будуть не тільки розглянути ці справи у розумні строки, а навіть призначити їх до розгляду.

Подібна ситуація зумовить обмеження у праві на доступ до правосуддя та не виключає збільшення кількості звернень до Європейського суду з прав людини зі скаргами на тривалість адміністративного провадження та на відсутність у національному законодавстві в Україні ефективного засобу юридичного захисту, на що звернуло увагу у своєму висновку Головне науково-експертне управління Верховної Ради України.

На те, що утворення і ліквідація судів має відбуватися з повним та неухильним дотриманням Конституції і законів України, а прийняття законопроекту призведе до численних конституційних порушень і важко вирішуваних або нерозв’язних проблем, тобто на організаційну неспроможність законопроекту, звернули увагу в своїх експертних висновках, крім Головного науково-експертного управління ВРУ, також Рада суддів України, Вища рада правосуддя і Національна асоціація адвокатів України.

З цією ж проблемою Всеукраїнська асоціація адміністративних суддів звернулася до Європейської асоціації адміністративних суддів задля підтримки, оскільки у разі ліквідації Окружного адміністративного суду м.Києва можливі порушення конституційно визначених гарантій незалежності та недоторканості суддів цього суду.

Ми підтримуємо позицію Президента України щодо запиту суспільства на справедливість, щодо підвищення рівня довіри до судової гілки влади, щодо необхідності подальшого удосконалення законодавства про судоустрій, статус суддів, судочинство та суміжних правових інститутів, але для цього необхідно встановити основні напрямки та пріоритети для практичного утвердження верховенства права, ефективного і справедливого судочинства, зміцнення функціональних основ організації судової влади відповідно до стандартів захисту прав людини та цінностей, визначених Конституцією України.

 

Президент Всеукраїнської

асоціації адміністративних суддів

О. М. Пасенюк

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Наталія Сидор
    Наталія Сидор
    суддя Львівського окружного адміністративного суду