Президент Володимир Зеленський 29.09.2021 підписав ухвалений ще 08.09.2021 року Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення відкритості інформації про розмір оплати праці в державних компаніях»(законопроект № 3952 від 03.08.2020).
01.10.2021 Закон був оприлюднений в «Голосі України» і вже наступного дня (02.10.2021 р.) набрав чинності.
Ініціатором ухвалення закону є нардеп Руслан Стефанчук.
Законом забезпечена відкритість інформації про структуру, принципи формування та розмір оплати праці, винагороди, додаткові блага:
Зазначені юридичні особи віднесені до розпорядників публічної інформації, а відповідна інформація не може бути віднесена до інформації з обмеженим доступом. Розпорядники інформації будуть зобов’язані її оприлюднювати.
Вищезазначена інформація підлягає обов’язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п’яти робочих днів з дня затвердження документа. У разі наявності у розпорядника інформації офіційного вебсайту така інформація оприлюднюється на вебсайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації
Чим нардепи обґрунтовують необхідність закону
Ще на стадії розробки законопроекту його автори скаржилися, що недостатня якість механізмів контролю діяльності державних підприємств і товариств стала джерелом корупційних ризиків та збитків держави.
На думку членів Комітету з питань гуманітарної та інформаційної політики, необґрунтовано високі заробітні плати менеджменту, які деколи у сотні разів перевищують середньомісячну заробітну плату в Україні, — це фактично недоотримані доходи публічних бюджетів, а отже недофінансовані пенсії, освіта, медицина, культура тощо.
З огляду на це суспільство має право контролювати структуру, принципи формування та розмір оплати праці, винагороди, додаткового блага високопосадовців. Така інформація повинна бути відкритою, як і у випадку контролю за формуванням та витрачанням коштів публічних бюджетів.
Наявність об’єктивної інформації про розмір винагороди за роботу керівництва державних компаній має сприяти дієвому контролю за ефективним витрачанням публічних коштів. Однак така інформація досі залишалася закритою для суспільства.
Невдоволеним залишалося хіба що Міністерство юстиції України, яке зазначало, що пункт 1 розділу І проекту Закону не відповідає статті 31 Закону України «Про оплату праці», згідно з якою відомості про оплату праці працівника надаються будь-яким органам чи особам лише у випадках, передбачених законодавством, або за згодою чи на вимогу працівника. Також зауважувалося, що Законом не передбачено вживання терміна «принципи формування оплати праці».
Крім того, в парламент надійшла пропозиція забороняти використання одноразового пластикового посуду.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.