Штраф або обмеження волі: як Кабмін пропонує карати за використання підробленого сертифіката про вакцинацію

08:30, 24 января 2022
Кабінет Міністрів вніс до парламенту законопроект, який передбачає штраф, громадські роботи чи обмеження волі за підроблення і використання підробленого сертифіката про вакцинацію.
Штраф або обмеження волі: як Кабмін пропонує карати за використання підробленого сертифіката про вакцинацію
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

За використання підробленого сертифіката про вакцинацію каратимуть штрафом до 34 000 грн, або громадськими роботами на строк до двохсот годин, або обмеженням волі на строк до двох років. Про це йдеться у законопроекті № 6084 «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо встановлення відповідальності за підробку документів, що стосуються проведення профілактичних щеплень», який вніс до парламенту Кабінет Міністрів України.

Як  зазначено у пояснювальній записці, метою поданого законопроекту є забезпечення епідемічної безпеки населення в умовах поширення вакцинокерованих інфекційних хвороб. У зв’язку з цим законопроектом пропонується доповнити Кримінальний кодекс України новою статтею 3213.

Зокрема, підроблення документів, що стосуються проведення профілактичних щеплень, їх збут та використання пропонують карати штрафом від трьох до шести тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (до 102 тис. грн), або арештом на строк від двох до п’яти місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років.

Внесення медичним працівником завідомо неправдивих відомостей до медичної документації або даних до електронної системи охорони здоров’я щодо проведення профілактичних щеплень пропонують карати штрафом від чотирьох до восьми тисяч неоподатковуваних мінімумів (до 136 тис. грн), або арештом на строк від трьох до шести місяців, або позбавленням волі на строк до трьох років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк від одного до трьох років.

За використання підроблених документів про щеплення каратимуть штрафом до 34 000 грн, або громадськими роботами на строк до двохсот годин, або обмеженням волі на строк до двох років. При цьому таку особу звільнять від кримінальної відповідальності, якщо вона добровільно заявила про ці факти органу, службова особа якого згідно із законом наділена правом повідомляти про підозру, до отримання таким органом інформації про це кримінальне правопорушення.

У Головному юридичному управлінні (ГЮУ) вказали, що аналіз існуючих норм Кримінального кодексу України  (КК) дозволяє дійти висновку, що відповідальність за вчинення відповідних діянь на теперішній час уже врегульовано.

Експерти звернули увагу, що статтею 358 КК передбачена відповідальність за підроблення документів, печаток, штампів та бланків, збут чи використання підроблених документів, печаток, штампів, в тому числі за складання, видачу чи використання завідомо підроблених документів. Водночас за складання, видачу службовою особою завідомо неправдивих офіційних документів, внесення нею до офіційних документів завідомо неправдивих відомостей, інше підроблення такою особою офіційних документів передбачена відповідальність статтею 366 Кримінального кодексу. Крім того, існуюча стаття 358 КК передбачає відповідальність ще й за такі діяння, як виготовлення підроблених печаток, штампів чи бланків або їх збут, та характеризується такими кваліфікуючими ознаками, як вчинення відповідних діянь повторно або за попередньою змовою групою осіб. Для службового підроблення відповідно до статті 366 Кримінального кодексу України обтяжуючою обставиною є спричинення тяжких наслідків.

Разом з тим, експерти вказали, що кримінальні правопорушення, відповідальність за які пропонується встановити законопроектом, не відрізняються підвищеним ступенем суспільної небезпеки з огляду на покарання. Тому, на думку ГЮУ, підстави для притягнення винних осіб до відповідальності за вчинення відповідних діянь врегульовано у КК достатньо комплексно.

На думку експертів, надмірна криміналізація порушуватиме принцип економії кримінально-правової репресії та створюватиме штучну конкуренцію кримінально-правових норм. Зокрема, прийняття законопроекту матиме наслідком виникнення невиправданої конкуренції загальних та спеціальних норм, що своєю чергою призводитиме до правової невизначеності при їх застосуванні та непередбачуваності наслідків для відповідних суб’єктів. Таким чином, вважають експерти, не враховано вимоги щодо юридичної визначеності закону, що не відповідає приписам  статті 8 Конституції України, відповідно до змісту якої в Україні визнається і діє принцип верховенства права.

Вказали експерти на правову невизначеність і через норму, що передбачає звільнення від кримінальної відповідальності.

На думку експертів, запропонований підхід щодо звільнення відповідних осіб від кримінальної відповідальності розповсюджуватиметься на правовідносини, що виникатимуть після набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо встановлення відповідальності за підробку документів, що стосуються проведення профілактичних щеплень».

Раніше «Судово-юридична газета» писала, що профільний комітет рекомендував Верховній Раді включити до порядку денного та прийняти за основу проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання питання запровадження карантину.

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВа також на нашу сторінку у Facebook, Viber та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших події.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Андрій Калараш
    Андрій Калараш
    суддя Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду
  • Дмитро Мальцев
    Дмитро Мальцев
    заступник голови Шевченківського районного суду міста Києва
  • Любов Хилько
    Любов Хилько
    голова Кіровоградського окружного адміністративного суду