Боротьба з рейдерством: у Мін’юсті відзвітували про результати роботи

12:57, 1 января 2020
Пріоритетом у роботі Мін’юсту є подолання рейдерства.
Боротьба з рейдерством: у Мін’юсті відзвітували про результати роботи
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Боротьба з рейдерством становить вагомий напрямок роботи Мін'юсту. Два заступники Міністра та особисто Міністр займалися операційною діяльністю, пов'язаною з вивченням антирейдерських справ, побудовою правових позицій, написанням відповідних висновків та наказів. Про це повідомляє перший заступник міністра юстиції України Євгеній Горовець на своїй сторінці в Facebook.

«Так, Ольга Оніщук практично одразу після свого призначення заступником Міністра увійшла до складу Антирейдерської комісії. Після цього ми її бачили рідко: як кажуть, була людина – і зникла. Через певний час, коли Оля приходила на щотижневі наради з червоними від цілодобової роботи очима, стало зрозуміло, що ми її скоро втратимо, а до порядку в питаннях антирейдерства ще далеко. Тому наприкінці жовтня Міністр призначив мене головою Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації.

З цієї нагоди один відомий блогер навіть написав: "нашли на это место хорошего продавца трусов из Житомирской области". Загалом характеристика цілком правдива, єдине, що не продавця, а покупця, і не трусів, а шкарпеток — багато років підтримую не словом, а гривнею вітчизняного виробника з Житомира.

Враховуючи, що до складу Антирейдерської комісії ми включили також одного з найсильніших фахівців Департамента приватного права Анатолій Лещенко, загальний ресурс, залучений Мін'юстом для наведення ладу в обговорюваній сфері, досягнув нечуваного раніше масштабу», — повідомляє Горовець.

За пару місяців вдалося досягти таких результатів, зокрема:

  • наразі Мін'юст практично не відмовляє в задоволенні скарг через недоліки в їх оформленні. Так, найбільш популярні раніше підстави для відмови, пов'язані з неналежним засвідченням копій документів та відсутністю відомостей про наявність/відсутність судового спору, вже стали надбанням історії. Зміна практики пояснюється нашим бажанням наповнити реальним змістом конституційний принцип верховенства права (студенти, в рефератах на цю тему тепер можна наводити цілком конкретні кейси). Крім того, Мін'юст виходить з відомого правила пропорційності – базового для забезпечення належного урядування – яке передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване відповідне рішення органу влади. Вимоги закону щодо надання скаржником засвідчених копій або зазначення певної інформації в скарзі, є не більш ніж інструментом допомоги Мін'юсту у забезпеченні швидкого та об'єктивного розгляду ним скарги. Тож відмова у скарзі через невиконання таких вимог є неадекватною реакцією держави на проблеми скаржника;
  • усі державні реєстратори, які допустили грубі порушення законодавства, внаслідок яких відбувся неправомірний перехід прав від власника до інших осіб, отримують від Мін'юсту покарання у вигляді анулювання доступу до реєстру;
  • в очевидних рейдерських кейсах з кримінальним шлейфом державні реєстратори ловлять від Мін'юсту заяву про кримінальне правопорушення до Нацполіції – остання поки не демонструє тієї ефективності, яка очікується, однак є рецепти істотного її підвищення вже найближчим часом.

«Державні реєстратори, які думають, що рейдерство – це такий собі варіант легкого солідного заробітку, за наслідками якого чекає лише позбавлення права на професію, глибоко помиляються. Ми будемо діяти фактично за відомою формулою Вінстона Черчилля, яка в адаптованому для потреб боротьби з рейдерством вільному перекладі звучить приблизно так: "Ми йтимемо до кінця, ми будемо битися зі зростаючою впевненістю і зростаючою силою, ми будемо захищати наші реєстри, якою б не була ціна, ми будемо наздоганяти чорних державних реєстраторів на пляжах (чорними вони стали не від засмаги – прим. автора), ми будемо ловити їх на узбережжях, в полях, на вулицях і на пагорбах; ми ніколи не здамося!"», — зазначив Горовець.

  • з кожним днем зменшується фактичний строк розгляду скарг. Мета – скарги щодо реального рейдерства мають розглядатися з прийняттям відповідного рішення та його виконанням протягом 24 годин з дня надходження. Інакше сенсу у відповідних повноваженнях Мін'юсту практично немає;
  • піднято на новий рівень якість рішень Антирейдерської комісії як за змістом, так і за формою. Напрямок боротьби з рейдерством став пілотним у впровадженні нового стилю обґрунтування рішень Мін'юсту.

«Скажу відверто, тема злітає важко. З кількох причин. По-перше, у відомому трикутнику "якість-швидкість-ціна" доводиться ставити в пріоритет швидкість. Зазвичай особу, яка постраждала від рейдерства, цікавить, перш за все, максимально оперативне поновлення запису в реєстрі про її права і лише в другу чергу – належне мотивування відповідного рішення. Відповідно, для написання висновків Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації маємо дуже мало часу. По-друге, спеціалістам, які оформляють проект висновку, важкувато переходити на новий формат, особливо в частині викладення простою мовою, адже ця процедура передбачає необхідність "вбити в собі юриста". Тому знали б Ви, з яким відчуттям я підписую відверто слабенькі висновки, коли зовсім не маю часу для їх оперативного доопрацювання», — пояснює Горовець.

  • усі накази Міністра та висновки Антирейдерської комісії оприлюднюються на офіційному сайті Мін'юсту не пізніше наступного робочого дня після підписання відповідного наказу (зазвичай публікуємо того ж дня). Тому наш сайт наразі є найшвидшим джерелом отримання інформації про результат розгляду скарги.

В перших числах 2020-го року буде оприлюднено новий Порядок розгляду скарг у сфері державної реєстрації, який усуне нормативні перешкоди для ефективної боротьби з рейдерством. Зокрема, розгляд скарг перестане бути виключно колегіальним: у випадках очевидного порушення законодавства рішення буде прийматися невідкладно, без колегіального розгляду. Так само одноосібно та оперативно буде вирішуватися процедурне питання щодо дотримання скаржником строків звернення зі скаргою та наявності інших процесуальних перешкод для її розгляду. Зникне можливість затягування розгляду скарг з мотивів неотримання копії скарги заінтересованими особами. Відтепер, особа, яка стверджує, що їй нічого не відомо про обставини справи, зможе клопотати про відкладення розгляду скарги для забезпечення можливості ознайомитися з її змістом на період до однієї години.

«Також, багато хто цікавився нашою позицією щодо підготовки на виконання Указу Президента законопроекту про позбавлення Мін'юсту повноважень з розгляду скарг у сфері державної реєстрації. Зазначу, що такий законопроект підготовлено і скоро він з'явиться на сайті Ради. Ключовим тут є положення, за яким позбавлення відповідних повноважень відбудеться за два роки. За цей період ми очікуємо навести лад в реєстрах зокрема та системі реєстрації загалом, а також прописати та погодити з суддівським корпусом алгоритм прискореного розгляду відповідних позовів. Цим законопроектом, до речі,також передбачається, що реєстрація бізнесу за онлайн-зверненнями, а також реєстраційні дії на підставі судових рішень будуть виключною компетенцією державних реєстраторів, які працюватимуть у системі Мін'юсту» , — зазначив Горовець.

Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що у Києві 18 грудня Міністерство юстиції відкрило Офіс протидії рейдерству. Голова міністрерства Денис Малюська наголосив, що Офіс працюватиме прозоро, ефективно, чесно, і за його роботою зможе спостерігати кожен.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Марина Гниличенко
    Марина Гниличенко
    суддя Київського районного суду м. Одеси
  • Віктор Панкулич
    Віктор Панкулич
    суддя Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду