Який порядок ведення товарного обліку для ФОПів

13:01, 8 апреля 2021
Наразі Мінфін розробив проект порядку ведення товарного обліку для ФОПів.
Який порядок ведення товарного обліку для ФОПів
Джерело фото: kdka.org.ua
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Обов’язок ведення товарного обліку підприємцями, які застосовують РРО, існував давно, однак порядку такого обліку встановлено не було. Про це повідомляє «Дебет-Кредит».

Суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (зі застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов’язані, зокрема вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів, здійснювати продаж лише тих товарів (послуг), що відображені в такому обліку.

При цьому суб’єкт господарювання зобов’язаний надати контролюючим органам під час проведення перевірки документи (у паперовій або електронній формі), які підтверджують облік та походження товарів, що на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об’єкті).

Такі вимоги не поширюються лише на фізичних осіб-підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками ПДВ (крім тих, які провадять діяльність із реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів із дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння).

Однак, досі для ФОП не було встановлено порядку обліку товарних запасів. Отже, чого насправді вимагає від них Закон про РРО, було невідомо. Хоча податківці рекомендували користуватись тими ж правилами, що і для юридичних осіб.

На сайті Мінфіну з'явився проект наказу, яким затверджується порядок ведення обліку товарних запасів для фізичних осіб-підприємців, у тому числі платників єдиного податку.

Наказ набере чинності протягом 10 днів з дня його офіційного опублікування.

Як передбачено проектом Порядку заборонено продаж товарів, на які у місцях продажу таких товарів (господарських об’єктах) відсутні:

  1. первинні документи, записи про які внесено до Форми обліку, та/або, у випадках, передбачених цим Порядком, копії первинних документів;
  2. відповідні записи у Формі обліку про наявні первинні документи;
  3. первинні документи та/або, у випадках, передбачених цим Порядком, копії первинних документів і записи у Формі обліку про такі первинні документи.

Якими мають бути первинні документи?

Документами, які підтверджують облік та походження товарів є Форма обліку товарних запасів, визначена додатком (наразі не опубліковано), та первинні документи, зокрема:

  • опис залишку товарів на початок обліку;
  • накладні;
  • транспортні документи;
  • вантажно-митні декларації;
  • акти закупки;
  • фіскальні та товарні чеки;
  • інші документи, що містять реквізити, які дозволяють ідентифікувати постачальника та отримувача товару, дату проведення операції, найменування, кількість та вартість товару.

Якщо більшість первинних документів є знайомими, то опис залишку товарів на початок обліку є новим. Цей первинний документ має містити інформацію про:

  • найменування товарів, наявних у такого ФОП на дату набуття ним обов’язку щодо ведення обліку товарних запасів;
  • кількості таких товарів (із зазначенням одиниці виміру) та їх вартості, самостійно визначеної ФОП.

У первинних документах, що засвідчують знищення, втрату або використання товарів на власні потреби, зазначається вартість товару за ціною придбання, підтвердженою обліком товарів, визначеним цим Порядком, та не зазначаються реквізити постачальника й отримувача товару.

Як планується за проектом, такі документи мають бути у підприємця за місце продажу (господарського об’єкта), який у свою чергу є стаціонарним або будь-яким пересувним об’єктом, у тому числі транспортним засобом, де здійснюються розрахункові операції під час продажу товарів (надання послуг).

Звертаємо увагу, що товарними запасами з метою наявності зазначених документів є сукупність товарів, що утримуються ФОП для подальшого продажу (надання послуг). Тобто первинні документи щодо походження товарів необхідно і у випадку надання послуг з використанням таких товарів.

У разі, якщо здійснюється діяльність у декількох місцях продажу, то первинні документи мають бути видані на окреме місце продажу (господарський об’єкт), а також за потреби повинні бути в наявності первинних документів на внутрішнє переміщення товарів та копій первинних документів, які підтверджують отримання товарів ФОП.

Такі документи щомісячно будуть групуватися в хронологічному порядку їх відображення у Формі обліку та підшиватися для подальшого зберігання разом із Формою обліку, в якій інформацію про такі документи відображено.

Що передбачає порядок ведення товарного обліку?

Облік товарних запасів здійснюється ФОП шляхом постійного внесення до Форми обліку інформації про надходження та вибуття товарів на підставі первинних документів, які є невід’ємною частиною такого обліку. Такі документи є  обов’язковими додатками до такої форми. Внесення даних до Форми обліку щодо надходження товарів на підставі первинних документів здійснюється до початку їх реалізації.

Записи у Формі обліку ведуться в хронологічному порядку надходження або вибуття товарів.

Форма обліку ведеться за вибором ФОП у паперовій або в електронній формі і має містити зазначені в довільному порядку дані ФОП: 

  • прізвище, ім’я та по батькові (за наявності);
  • реєстраційний номер облікової картки ФОП або серія та номер паспорта / номер ID картки для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовились від прийняття РНОКПП;
  • податкова адреса, назва та адреса місця продажу (господарського об’єкта) або місця зберігання, в межах якого ведеться облік.

Для паперової форми обліку зазначені дані мають міститися на титульному аркуші. Також під час ведення обліку товарних запасів у паперовому вигляді записи у Формі обліку виконуються розбірливо чорнилом темного кольору або кульковою ручкою.

Під час ведення обліку товарних запасів в електронній формі ФОП обирає на власний розсуд програмний формат та метод внесення інформації до Форми обліку.

Протягом якого часу потрібно зберігати первинні документи та форму обліку?

Форма обліку, первинні документи та, у передбачених випадках, копії первинних документів на товари мають зберігатись у місці продажу (господарському об’єкті) до моменту вибуття останньої одиниці товару, відображеної в таких первинних документах.

У свою чергу, вибуттям товарів вважається:

  • продаж товарів із розрахунком у безготівковій формі, який здійснено у встановлених законодавством випадках без застосування реєстраторів розрахункових операцій / програмних реєстраторів розрахункових операцій;
  • внутрішнє переміщення товару між належними одному й тому ж ФОП місцями продажу (господарськими одиницями) та/або місцями зберігання;
  • знищення або втрата товару;
  • повернення товару постачальнику;
  • використання товарів на власні потреби.

Як перевірятимуть ведення товарного обліку податківці?

Форма обліку, первинні документи та, у випадках, передбачених цим Порядком, копії первинних документів, які підтверджують облік та походження товарів, надаються посадовій особі контролюючого органу на її вимогу під час проведення перевірки. 

Такі документи надаються особисто ФОП або особою, яка фактично здійснює продаж товарів (надання послуг) та/або розрахункові операції в місці продажу (господарському об’єкті) такого ФОП.

Форма обліку в електронній формі на вимогу посадових осіб контролюючого органу має бути візуалізована у форматі, який дозволяє такій особі здійснити його перегляд та/або копіювання.

Як заповнюється Форма обліку?

Типової форми обліку в проекті Мінфіну оприлюднено не було, однак порядок вже містить алгоритм її заповнення. Зокрема, до Форми обліку відомості вносяться в такому порядку:

  • у графі 1 зазначається порядковий номер рядка, в якому здійснено відповідний запис;
  • графі 2 – дата здійснення запису;
  • у графах 3 – 6 – реквізити первинного документа (вид первинного документа, дата його складання, номер первинного документа (за наявності), назва суб’єкта господарювання – постачальника або отримувача, його РНОКПП або ЄДРПОУ / номер ID картки для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовились від прийняття РНОКПП;
  • у графі 7 – загальна вартість товару відповідно до первинного документа про надходження товару;
  • у графі 8 – загальна вартість товару відповідно до первинного документа про вибуття товарів (крім даних щодо продажу через РРО / ПРРО);
  • у графі 9 зазначаються передбачені примітки.

Крім того, «Судово-юридична газета» повідомляла про законопроект про вільні трудові договори: що чекає роботодавців та працівників.

Додамо: Зеленський підписав закон про підтримку бізнесу в «червоних зонах».

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Марина Гниличенко
    Марина Гниличенко
    суддя Київського районного суду м. Одеси
  • Віктор Панкулич
    Віктор Панкулич
    суддя Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду