Доступ адміністраторів центрів надання адмінпослуг до реєстру речових прав на нерухоме майно під час воєнного стану: що варто знати

21:39, 9 июня 2022
У разі врегулювання на договірних засадах надання адміністративних послуг, ЦНАП може забезпечувати обслуговування населення кількох територіальних громад.
Доступ адміністраторів центрів надання адмінпослуг до реєстру речових прав на нерухоме майно під час воєнного стану: що варто знати
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Відновлення державним реєстраторам і нотаріусам, включених до затверджених Мін’юстом переліків, доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі – Державний реєстр прав) викликало запитання щодо можливості надання адміністраторам центрів надання адміністративних послуг (далі – ЦНАП) доступу до цього Реєстру, передає Офіс протидії рейдерству у Facebook.

«Слід враховувати, що положення Законів України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі – Закон), «Про адміністративні послуги», Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (далі – Порядок № 1127) дають підстави для висновку про можливість здійснення адміністраторами ЦНАП визначених законодавством функцій щодо прийняття та видачі документів в умовах воєнного часу.

Так, адміністративні послуги, у тому числі у сфері державної реєстрації прав, за правилами частини першої статті 9 Закону України «Про адміністративні послуги» можуть надаватись суб’єктами надання адміністративних послуг безпосередньо або через ЦНАП.

Адміністратор ЦНАП – це посадова особа органу, який прийняв рішення про утворення центру надання адміністративних послуг, яка надає адміністративні послуги або організовує їх надання шляхом взаємодії з суб’єктами надання адміністративних послуг (частина перша статті 13 Закону України «Про адміністративні послуги»).

Питання проведення державної реєстрації прав через центри надання адміністративних послуг відображені у пунктах 26-29 Порядку № 1127, з яких вбачається, що прийняття заяв та документів для цілей державної реєстрації, а також видача документів за результатом прийнятого державним реєстратором рішення є одним із функціональних завдань адміністратора ЦНАП.

Виконання вказаних функцій адміністраторами ЦНАП в умовах воєнного стану законодавством НЕ обмежено.

Так, 24 лютого 2022 року на підставі Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 2102-IX, введено режим воєнного стану в Україні.

У зв’язку з необхідністю спеціального правового регулювання суспільних відносин у цей період Урядом прийнято постанову від 06 березня 2022 року № 209 «Деякі питання державної реєстрації та функціонування єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану» (далі – Постанова № 209), яка визначає особливості державної реєстрації прав на період дії воєнного стану та протягом одного місяця з дня його припинення чи скасування.

Пунктом 1 постанови № 209 передбачено, що в умовах воєнного стану та протягом одного місяця з дня його припинення або скасування державна реєстрація юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, надання/отримання відомостей/інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у тому числі шляхом безпосереднього доступу до них, проводиться/забезпечується з урахуванням таких особливостей.

Державна реєстрація, крім державної реєстрації, що відповідно до законодавства здійснюється в автоматичному режимі, проводиться виключно:

- державними реєстраторами юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців, державними реєстраторами речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що перебувають у трудових відносинах із суб’єктом державної реєстрації/суб’єктом державної реєстрації прав, посадовими особами Міністерства юстиції, його територіальних органів, включеними до затвердженого Міністерством юстиції переліку державних реєстраторів та посадових осіб, якими в умовах воєнного стану проводиться державна реєстрація (далі – Перелік).

Перелік може передбачати обмеження (умови) проведення включеними до нього державними реєстраторами, посадовими особами реєстраційних дій;

-нотаріусами, включеними до затвердженого Міністерством юстиції переліку нотаріусів, якими в умовах воєнного стану вчиняються нотаріальні дії щодо цінного майна;

- державними та приватними виконавцями відповідно до повноважень, визначених законом, перелік яких письмово повідомляється Міністерством юстиції технічному адміністратору Державного реєстру прав.

Закон та Порядок № 1127 належать до числа загальних нормативних актів, оскільки їх дія поширюється на регулювання усіх правовідносин у відповідній сфері, у той час як спеціальні норми Постанови № 209 закріплюють особливості державної реєстрації саме у воєнний час.

Таким чином, враховуючи відсутність у Постанові № 209 особливостей правового регулювання питань надання адміністраторам ЦНАП доступу до Державний реєстр прав, адміністратори ЦНАП можуть одержувати доступ до цього Реєстру для організації надання адміністративних послуг в межах повноважень, визначених загальними положеннями Закону та Порядку № 1127.

Про це, Мін’юстом повідомлено ДП «НАІС» листом від 03.06.2022 № 42548/55677-11-22/8.4.1.

Окремо зазначаємо, що частина третя статті 12 Закону України «Про адміністративні послуги», що регулює питання утворення та діяльності ЦНАП, передбачає, що територіальні громади, з урахуванням Закону України «Про співробітництво територіальних громад», можуть укладати між собою договори про співробітництво територіальних громад з метою підвищення якості надання послуг населенню на основі спільних інтересів та цілей.

Отже у разі врегулювання на договірних засадах надання адміністративних послуг, ЦНАП може забезпечувати обслуговування населення кількох територіальних громад.

У цих випадках відповідний доступ адміністратору ЦНАП може бути наданий за умови перебування у штаті суб’єкта державної реєстрації - учасника угоди про співробітництво територіальних громад державних реєстраторів, включених до Переліку», — сказано у повідомленні.

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Telegram канал Sud.ua
Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Олександр Завітневич
    Олександр Завітневич
    голова Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки