Відновлення державним реєстраторам і нотаріусам, включених до затверджених Мін’юстом переліків, доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі – Державний реєстр прав) викликало запитання щодо можливості надання адміністраторам центрів надання адміністративних послуг (далі – ЦНАП) доступу до цього Реєстру, передає Офіс протидії рейдерству у Facebook.
«Слід враховувати, що положення Законів України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі – Закон), «Про адміністративні послуги», Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (далі – Порядок № 1127) дають підстави для висновку про можливість здійснення адміністраторами ЦНАП визначених законодавством функцій щодо прийняття та видачі документів в умовах воєнного часу.
Так, адміністративні послуги, у тому числі у сфері державної реєстрації прав, за правилами частини першої статті 9 Закону України «Про адміністративні послуги» можуть надаватись суб’єктами надання адміністративних послуг безпосередньо або через ЦНАП.
Адміністратор ЦНАП – це посадова особа органу, який прийняв рішення про утворення центру надання адміністративних послуг, яка надає адміністративні послуги або організовує їх надання шляхом взаємодії з суб’єктами надання адміністративних послуг (частина перша статті 13 Закону України «Про адміністративні послуги»).
Питання проведення державної реєстрації прав через центри надання адміністративних послуг відображені у пунктах 26-29 Порядку № 1127, з яких вбачається, що прийняття заяв та документів для цілей державної реєстрації, а також видача документів за результатом прийнятого державним реєстратором рішення є одним із функціональних завдань адміністратора ЦНАП.
Виконання вказаних функцій адміністраторами ЦНАП в умовах воєнного стану законодавством НЕ обмежено.
Так, 24 лютого 2022 року на підставі Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 2102-IX, введено режим воєнного стану в Україні.
У зв’язку з необхідністю спеціального правового регулювання суспільних відносин у цей період Урядом прийнято постанову від 06 березня 2022 року № 209 «Деякі питання державної реєстрації та функціонування єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану» (далі – Постанова № 209), яка визначає особливості державної реєстрації прав на період дії воєнного стану та протягом одного місяця з дня його припинення чи скасування.
Пунктом 1 постанови № 209 передбачено, що в умовах воєнного стану та протягом одного місяця з дня його припинення або скасування державна реєстрація юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, надання/отримання відомостей/інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у тому числі шляхом безпосереднього доступу до них, проводиться/забезпечується з урахуванням таких особливостей.
Державна реєстрація, крім державної реєстрації, що відповідно до законодавства здійснюється в автоматичному режимі, проводиться виключно:
- державними реєстраторами юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців, державними реєстраторами речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що перебувають у трудових відносинах із суб’єктом державної реєстрації/суб’єктом державної реєстрації прав, посадовими особами Міністерства юстиції, його територіальних органів, включеними до затвердженого Міністерством юстиції переліку державних реєстраторів та посадових осіб, якими в умовах воєнного стану проводиться державна реєстрація (далі – Перелік).
Перелік може передбачати обмеження (умови) проведення включеними до нього державними реєстраторами, посадовими особами реєстраційних дій;
-нотаріусами, включеними до затвердженого Міністерством юстиції переліку нотаріусів, якими в умовах воєнного стану вчиняються нотаріальні дії щодо цінного майна;
- державними та приватними виконавцями відповідно до повноважень, визначених законом, перелік яких письмово повідомляється Міністерством юстиції технічному адміністратору Державного реєстру прав.
Закон та Порядок № 1127 належать до числа загальних нормативних актів, оскільки їх дія поширюється на регулювання усіх правовідносин у відповідній сфері, у той час як спеціальні норми Постанови № 209 закріплюють особливості державної реєстрації саме у воєнний час.
Таким чином, враховуючи відсутність у Постанові № 209 особливостей правового регулювання питань надання адміністраторам ЦНАП доступу до Державний реєстр прав, адміністратори ЦНАП можуть одержувати доступ до цього Реєстру для організації надання адміністративних послуг в межах повноважень, визначених загальними положеннями Закону та Порядку № 1127.
Про це, Мін’юстом повідомлено ДП «НАІС» листом від 03.06.2022 № 42548/55677-11-22/8.4.1.
Окремо зазначаємо, що частина третя статті 12 Закону України «Про адміністративні послуги», що регулює питання утворення та діяльності ЦНАП, передбачає, що територіальні громади, з урахуванням Закону України «Про співробітництво територіальних громад», можуть укладати між собою договори про співробітництво територіальних громад з метою підвищення якості надання послуг населенню на основі спільних інтересів та цілей.
Отже у разі врегулювання на договірних засадах надання адміністративних послуг, ЦНАП може забезпечувати обслуговування населення кількох територіальних громад.
У цих випадках відповідний доступ адміністратору ЦНАП може бути наданий за умови перебування у штаті суб’єкта державної реєстрації - учасника угоди про співробітництво територіальних громад державних реєстраторів, включених до Переліку», — сказано у повідомленні.
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.