Як не стати обдуреним в інтернет-магазині

22:00, 9 серпня 2017
Разом зі зростанням кількості покупок в інтернет-магазинах, так само зростає кількість шахраїв, які обманюють покупців різними способами
Як не стати обдуреним в інтернет-магазині
Слідкуйте за актуальними новинами у соцмережах SUD.UA

Чи варто довіряти?

Виходячи зі статистичних даних, кожна людина мінімум раз в житті стає жертвою шахрайства або обману. Стовідсоткової гарантії не існує апріорі. Винятком не є і інтернет магазини, попит на покупки в яких надзвичайно високий. Не варто думати, що онлайн торгова система кардинально відрізняється від традиційної.

Багато людей розуміють, що боротися з недобросовісним продавцем — справа витратна. Це стосується матеріальних засобів і часу. Тому, в більшості випадків, жертви шахрайства не вживають ніяких дій, щоб покарати зловмисників і законно отримати свій товар. І дуже даремно. Деякі люди відмовляються звертатися до відповідних органів так як вважають, що зазнали незначних втрат, а деякі і зовсім не знають що робити і до кого звертатися за допомогою.

Присутність ризику

При традиційному способі покупки люди не особливо задаються питанням «де», «як» і «яким способом» купити певний товар. Все дуже просто: магазин або ринок. Адже в такому випадку ми можемо подивитися, помацати і перевірити товар. І після цього, купити товар де ціна відповідає очікуваній якості.

В інтернет-магазинах ситуація кардинально змінюється, а саме відсутністю можливості перевірити, помацати і виявити недоліки товару. Часто люди покладаються на інтуїцію і на досвід покупок в інтернеті (якщо це відбувається не вперше).

На просторах мережі існує величезна кількість форумів, блогів, дощок оголошень, на яких можна купити щось потрібне і недороге або ж навпаки — продати непотрібні речі за потрібну суму.

У разі онлайн-покупок, клієнтів, найчастіше, привертає економія часу, легкість самого процесу і отримання замовлення (в більшості випадків — кур'єром).

У разі онлайн-продажів, привертає простота виставлення на продаж та мінімальних витрат часу на сам процес (всі дії крім відправки можливо зробити не відходячи від комп'ютера або смартфона).

Алгоритм дій при покупці

При купівлі товару потрібно обговорити з продавцем наступні деталі:

  • наявність товару;
  • стан товару (можна побачити на фотографіях, наданих продавцем, але ніхто не гарантує їх достовірність);
  • спосіб оплати;
  • варіанти доставки.

Звісно, що особиста зустріч буде найкращим варіантом завершення угоди.

На передоплату варто погоджуватися тільки в тому випадку, якщо Ви впевнені в надійності продавця. Якщо є сумніви — наполягайте на післяплаті. Якщо не впевнені, краще відмовитися від покупки зовсім, яким би сильним не було б бажання і якою привабливою не була б пропозиція.

За посиланням можна подивитися відгуки про ненадійних продавців.

Після з'ясування всіх деталей можна робити передоплату за товар. Варто відразу попрощатися з деякою сумою, яку Ви вирішите віддати віддаленому продавцю.

Симптоми шахрайства

  • оголошення складено неякісно (присутні граматичні помилки, фотографії товару відсутні або не є реальними);
  • ціна за товар низька в порівнянні з ринковою (часто бувають ситуації зі смартфонами, електронікою, взуттям, одягом, товар буде висланий, але прийде китайська копія);
  • відсутні ім'я продавця, контактний номер (часто пропонується зв'язок по e-mail, повідомленнями);
  • продавець вимагає невелику передоплату в якості страховки, що Ви заберете товар по його доставці (часто називається сума в районі 200 гривень);
  • оплата приймається на карту з прізвищем, що не збігається з ПІБ продавця.

Коли щось пішло не так

У разі, якщо в процесі покупки щось пішло не так, потрібно спокійно проаналізувати ситуацію і спробувати зв'язатися з продавцем всілякими способами. Потрібно врегулювати конфлікт мирно, з'ясувавши при цьому варіанти розвитку подій. Це в Ваших же інтересах.

Згідно зі статтею 190 Кримінального кодексу України, Ви маєте право звернутися до правоохоронних органів — в поліцію або в прокуратуру за фактом шахрайства, в разі, якщо продавець не оголошується і не відповідає на дзвінки та повідомлення на протязі 2-3 днів. Важливою інформацією буде:

  • сайт, на якому Ви купували товар;
  • повне листування з продавцем і його ПІБ;
  • номер телефону, який був зазначений продавцем для відправки повідомлень;
  • дані банківської картки або електронного гаманця, з яких здійснювалися грошові перекази.

Якщо шахрайство відбулося на сайті торгового майданчика (OLX, Avito і інші), варто написати лист керівництву для блокування зловмисника.

Але, якщо факт обману довести не можна, а сума угоди є не великою, то вірним рішенням буде залишити ситуацію, а собі в актив записати досвід, хоч і негативний. У більшості таких випадках ситуацію не вирішити.

Перспективи онлайн торгівлі

Щоб не стати жертвою від махінацій інтернет-шахраїв, потрібно здійснювати покупки тільки на перевірених і достовірних сайтах. Так само слід пам'ятати, що не можна нікому повідомляти відомостей про Вашу банківську картку і електронний гаманць.

Продажі в світовій павутині і в соціальних мережах розвиваються щорічно. Разом з цим і способи шахрайства будуть розвиватися, виходити на нові рівні. Пошук шахраїв і розкриття інтернет-злочинів досить довгий і складний процес. Однак у 2017 році кількість подібних розглядів зросла в рази, і шанси на розкриття і на безпечні покупки збільшилися.

Автор:
XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший
Telegram канал Sud.ua
XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший
Головне про суд
Сьогодні день народження святкують
  • Марина Гниличенко
    Марина Гниличенко
    суддя Київського районного суду м. Одеси
  • Віктор Панкулич
    Віктор Панкулич
    суддя Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду