У п'ятницю, 6 жовтня, Венеціанська комісія може оголосити свій вердикт законопроектів, пов'язаних зі створенням в Україні антикорупційних судів.
Нагадаємо, створення Вищого антикорупційного суду (ВАКС) передбачено в Законі «Про судоустрій і статус суддів», де сказано про необхідність прийняти профільний закон. Сам ВАКС може бути сформований протягом 12 місяців після того, як нормативний акт набере чинності.
На даний момент до Верховної Ради подано два проекти щодо створення антикорупційного суду. Першим був зареєстрований законопроект №6011 «Про антикорупційні суди» (автори Єгор Соболєв, Оксана Сироїд, Мустафа Найєм та ін). Другим — законопроект №6529 «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (щодо запровадження обов'язкової спеціалізації суддів з розгляду корупційних і пов'язаних з корупцією правопорушень)» (автор — заступник голови Комітету ВР з питань правової політики і правосуддя Сергій Алєксєєв).
У законопроекті №6529 йдеться про створення антикорупційної спеціалізації суддів у загальних судах. Розробники тексту наполягають на виключенні з чинного законодавства положень про створення окремого ВАКС і запевняють, що це не суперечить міжнародним стандартам. Зокрема, пропонується:
Необхідно, йдеться в пояснювальній записці до документа, врахувати ризики, відмічені у висновку Консультаційної ради європейських суддів №15 (2012) щодо спеціалізації суддів. Зокрема, мова йде про недопущення ускладнення доступу до судів, «створення занадто великої відстані між суддею і стороною у справі», «формування враження, що компетентність судді з окремих питань відносить його до елітної групи суддів, що може вилитися у відсутність суспільної довіри до суддів»(п. 18, 21).
Цей проект піддається бурхливій критиці з боку авторів законопроекту №6011.
Разом з тим, звучить критика і щодо проекту №6011. Так, ст. 14 проекту Закону України «Про антикорупційні суди» передбачає, що для забезпечення проведення конкурсу на зайняття вакантних посад суддів антикорупційних судів і встановлення його результатів створюється Конкурсна комісія. Відповідно до законопроекту, до складу Конкурсної комісії входять:
1) три людини, яких призначає Президент України;
2) три людини, яких обирає Верховна Рада України;
3) три людини, яких призначає міністр юстиції України.
Слід зазначити, що раніше Венеціанська комісія неодноразово вказувала на те, що в законодавчої і виконавчої влади не повинно бути ніякої можливості для втручання, навіть якщо воно є чисто символічним, на судову систему, що становить загрозу для незалежності суддів і судової влади як такої.
Передбачити, яким буде висновок ВК щодо даних законопроектів, непросто. Відповідь ми дізнаємося вже найближчим часом.
Раніше «Судово-юридична газета» писала про те, чи зможуть суди вирішити проблему з корупцією.