Станом на сьогодні у майнових спорах розміри судового збору для більшості фізичних та юридичних осіб є занадто великими. Як приклад — цивільні спори, що виникають із договірних зобов’язань. За подання позовної заяви у такій справі з 1 січня 2019 року фізичній особі або фізичній особі — підприємцю доводиться сплачувати 1% ціни позову, але не менше 0,4 розміру прожиткового мінімуму та не більш як 5 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, тобто від 768,4 грн до 9605 грн. І це при мінімальній зарплаті на рівні 4173 грн і середній місячній зарплаті близько 10 269 грн станом на квітень 2019 року (згідно даних Держкомстату за травень 2019 р.).
А для юридичних осіб ставка судового збору становить 1,5% від ціни позову, але не менше одного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 350 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, тобто від 1921 грн до 672 350 грн. Проте сплата такого помірного судового збору ще не є гарантією виконання відповідачем судового рішення, а у разі ухилення відповідачем від виконання такого рішення це завдасть додаткових збитків (витрат) для позивача.
Ці цифри свідчать про те, що більшість громадян та юридичних осіб не в змозі звертатися до суду через свою неспроможність сплатити судовий збір. У випадку, якщо особа не в змозі заплатити судовий збір, звільнити від його сплати може суд, проте це є правом суду, а не його обов’язком, і визначається на розсуд суду.
Так, у статті 8 Закону України «Про судовий збір» законодавець закріпив норму, відповідно до якої суд, враховуючи майновий стан сторони, може своєю ухвалою:
Таким чином, держава визначилась із засобом, який може використовуватись для доступу до суду шляхом подачі позову без оплати його судовим збором, проте не визначилась з чітким механізмом реалізації.
Підставою для вчинення судом зазначених у цій нормі дій є врахування ним майнового стану сторони. Обґрунтування пов'язаних з цим обставин, які свідчать про неможливість або утруднення в здійсненні оплати судового збору у встановлених законом розмірах і в строки, покладається на зацікавлену сторону.
Визначальний чинник, який дає підстави для застосування статті 8, законодавець пов’язав із поняттям «майнового стану сторони».
Однак, по-перше, в такій реакції поняття «майнового стану сторони» є оціночним в кожній окремій справі. По-друге, суд може зменшити розмір судового збору або звільнити від його сплати на тих самих підставах, що і відстрочення або розстрочення судового збору, проте чітко не визначено, який з чотирьох варіантів повинен обрати суд. По-третє, звільнення, зменшення, відстрочення, розстрочення сплати судового збору є правом суду, а не його обов’язком.
За таких обставин практика судів щодо задоволення заяв про відстрочення, розстрочення судового збору є неоднаковою. Норми щодо звільнення від судового збору потребують удосконалення та встановлення чіткого обов’язку для суду в конкретних випадках, а не права. Сплата судових витрат не повинна перешкоджати доступу до суду та ускладнювати цей доступ малозабезпеченим особам. Тож висновок: розмір судового збору повинен бути зменшеним.
Більш детально про судовий збір та проведення судової реформи 2015-2019 в Україні написано у блозі Євгенія Вандіна.