Нагляд за депутатами: чи застосують у Зеленського світовий досвід

12:55, 6 августа 2019
Практика показує, що фінансові санкції — найефективніший спосіб боротьби з прогульниками.
Нагляд за депутатами: чи застосують у Зеленського світовий досвід
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Чи не найбільшою претензією суспільства до народних обранців 8-го скликання була низька відвідуваність пленарних засідань. Що вже й говорити про роботу в комітетах. Як наслідок, відсутність нардепів на робочих місцях за необхідності ухвалення законів породжувала всім відоме кнопкодавство. Неодноразово парламентські фотографи фіксували факти голосування чужими картками, що, насправді, є досить грубим порушення Регламенту Верховної Ради. Так, відповідно до ст. 37 ЗУ «Про Регламент Верховної Ради України», голосування здійснюється кожним народним депутатом особисто за допомогою електронної системи в такий спосіб, що унеможливлює голосування замість народного депутата іншою особою. Проте немає нічого неможливого, тож парламентарі продовжували голосувати за принципом «один за всіх», що викликає велике обурення серед громадян.

21 червня Президент України Володимир Зеленський, відповідаючи на запит суспільства, вніс на розгляд до Верховної Ради законопроект № 10394 про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення особистого голосування народних депутатів України.

Проект закону визначено Президентом як невідкладний.

Президент пропонував встановити кримінальну відповідальність за здійснення народним депутатом України будь-яким способом голосування у Верховній Раді України та/або її органах замість іншого народного депутата України (неособисте голосування).

Таке діяння має каратися штрафом від трьох до п'яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Проте вказаний законопроект так і не був проголосований. Лідер партії «Слуга народу», що отримала абсолютну більшість мандатів у Раді 9-го скликання, Дмитро Разумков заявив, що зміни до регламенту стануть одними з перших розглянутих парламентом законопроектів:

«Це і депутатська недоторканність, яку потрібно буде знімати, це і закони, пов’язані зі зміною регламенту, це і зміни до Конституції, пов’язані з відкликанням народного депутата або припиненням його повноважень, це і закон про покарання за неперсональне голосування, так зване кнопкодавство, і багато інших речей», — підкреслив він.

Зрозуміло, що основним акцентом президентської партії є діджіталізація всіх процесів. Вочевидь, і контроль за новообраними нардепами теж буде здійснюватися за допомогою новітніх технологій. Зокрема, планується використовувати у Верховній Раді програмне забезпечення із застосуванням технологій штучного інтелекту, щоб відстежувати аномалії під час голосування нардепів та уникати політичної корупції. За словами новообраного нардепа від «Слуги народу» Давида Арахамії, попередньо у команді Президента цій системі дали досить специфічну назву — «Великий брат».

Проте не завжди для порядку в парламенті потрібні новітні технології. Як показує досвід багатьох світових країн, голосування підняттям рук є чи не найточнішим способом, при якому депутатам точно не вдасться схитрити. А ось фінансові покарання — практика досить поширена, хоча й не довготривала. Як правило, після пари штрафів парламентарі отримують безапеляційне позбавлення мандату.

У країнах Європи відвідуваності засідань та ефективній роботі народних обранців приділяється чимало уваги, хоча, як правило, обов’язок слідкувати за «успішністю» депутатів лягає на плечі голови фракції. Нагляд за діяльністю парламенту здійснюють комітети або комісії з етики, які й встановлюють дисциплінарну відповідальність та призначають санкції. Проте роль основного наглядача все ж таки залишається за головою фракції.

Наприклад, в Австрії він має попередньо повідомити Апарат у разі, якщо колега по фракції не може бути присутнім на засіданні Національної ради. Якщо ж в депутат відсутній більше місяца, він має пояснити причини, і вже тоді Палата вирішує, чи дійсно вони є поважними. І якщо ні — може бути ухвалено рішення про дострокове припинення повноважень депутата-прогульника.

У Канаді нардеп може бути відсутнім на засіданнях у період сесії лише в разі хвороби або офіційного відрядження. У Регламенті Парламенту Канади чітко прописана процедура виключення з його складу за невідвідуваність.

А ось у Фінляндії депутат в обов’язковому порядку має брати участь як у сесіях парламенту, так і в роботі комітетів, комісій, служб. За кожне пропущене засідання вираховується частина заробітної платні.

Під час засідання Сейму Польщі кожен депутат попередньо підтверджує свою присутність особистим підписом. У разі прогулів теж застосовуються фінансові санкції: оплата праці зменшується на третину. До речі, у Молдові такий депутатський штраф становить уже половину зарплати.

Взагалі, практика фінансових покарань за прогули є досить популярною у країнах ЄС. Так, у Німеччині в разі пропуску засідань члени Бундестагу можуть втратити до 1 000 євро. Досить суворо виховує своїх народних обранців і Латвія: пропуск без поважної причини — мінус 20% місячної зарплати; пропустив більше половини засідань сесії — прощавай, мандат.

Щодо кнопкодавства, то ця проблема, як виявилося, не лише українська. У багатьох пострадянських країнах це питання врегульовано законодавчими актами. Зокрема, у Казахстані, Киргизії, Білорусі, Грузії, Узбекистані персональне голосування прописано в Регламенті та є обов’язковим, хоча й не завжди виконується народними обранцями.

У Польщі голосування відбувається шляхом підняття рук або ж в електронному вигляді.

А ось у Британії жодне кнопкодавство просто неможливе. Адже там голосують досить специфічно: вигукуючи вголос «Так» чи «Ні» або «Згодний» — «Не згодний». Якщо у спікера виникли сумніви, проводиться повторне голосування, за яким депутати мають піднятися та стати зліва чи справа від спікера.  

До речі, досить цікаво голосування проводиться у Новій Зеландії. Там голосують лідери фракцій, і голоси зараховуються відповідно до кількості членів фракції. Звісно, якщо хтось із нардепів не підтримує свою фракції, він може проголосувати проти.

Вже на початку вересня почне свою роботу новий український парламент. Чи слідкуватиме за ним електронна система з антиутопічною назвою або ж будуть застосовані інші засоби впливу та контролю, наразі передбачити важко. Цілком можливо, що народні обранці застосують щось із досвіду іноземних колег, хоча й навряд чи будуть голосувати вигуками з місця.

Нагадаємо, раніше «Судово-юридична газета» писала, коли в судах створять нормальні умови для роботи адвокатів.

Також стало відомо, що Зеленський вимагає звільнення виконувача обов’язків голови Миколаївської ОДА.

Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Telegram канал Sud.ua
Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Павло Григорович
    Павло Григорович
    суддя Окружного адміністративного суду міста Києва