Які поправки враховані у законопроекті №1008 до другого читання

17:31, 1 октября 2019
За результатами засідання підкомітету стало відомо, яких форм набуде законопроект №1008 Президента Володимира Зеленського щодо судової реформи.
Які поправки враховані у законопроекті №1008 до другого читання
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

У вівторок, 1 жовтня, відбулося засідання підкомітету з питань правосуддя у складі Комітету Верховної Ради з питань правової політики, присвячене розгляду поправок до другого читання до законопроекту №1008 Президента Володимира Зеленського щодо судової реформи.

Цим законопроектом передбачено скорочення суддів Верховного Суду до 100, перезапуск ВККС та відбір нового складу через конкурс, новий порядок дисциплінарного провадження щодо суддів та створення Комісії з питань доброчесності та етики.

Підкомітет рекомендував Комітету врахувати низку поправок авторства народного депутата Миколи Стефанчука. Зокрема, досить вагомою в питанні звільнення члена ВРП стала роль Комісії з доброчесності та етики. Також ця Комісія отримала право притягувати суддю Верховного Суду до відповідальності (фактично їй надано повноваження Дисциплінарної палати ВРП в цьому питанні).

За словами присутнього на засіданні голови Центру протидії корупції Віталія Шабуніна, ці поправки були попередньо обговорені, узгоджені з представниками міжнародних та європейських організацій.

Скасовується пропозиція про люстрацію керівництва ВККС та ДСА. Разом з тим, скорочення ВС та перезапуск ВККС залишилися в законопроекті.

Отже, серед поправок загального характеру можна виділити наступні:

1. Змінюється назва закону. Тепер він звучить як «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо діяльності органів суддівського врядування».

2. Скасовується пропозиція про люстрацію керівництва ВККС та ДСА (стаття 3 Закону «Про очищення влади» залишається в чинній редакції).

3. Скасовується пропозиція до ст. 94 Закону «Про судоустрій і статус судді» про те, що одна й та сама особа не може здійснювати повноваження члена ВККС два строки поспіль (ця вимога, за словами членів підкомітету, і так вже передбачена в інших статтях законопроекту).

4. До складу ВККС не можуть бути призначені особи, які були притягнені до відповідальності за вчинення корупційного діяння (раніше було «які притягувалися»).

5. До конкурсної комісії для обрання членів ВККС входять міжнародні експерти, пропоновані не лише міжнародними, але й іноземними організаціями.

6. Рішення конкурсної комісії, яка буде обирати членів ВККС, вважатиметься прийнятим, якщо за нього проголосувало більшість присутніх членів конкурсної комісії за умови, якщо три особи з числа тих, хто проголосував за це рішення, є міжнародними експертами (тобто уточнюється, що має бути їх голос «за»). Член конкурсної комісії має право брати участь у засіданнях та прийнятті рішень Комісії у віддаленому режимі із використанням електронних засобів зв’язку.

7. Також збільшено строк, протягом якого Вищою радою правосуддя має бути сформовано новий склад ВККС та затверджено персональний склад Комісії з питань доброчесності та етики – з 30 днів до 60 днів з дня набрання чинності цим Законом.

Посилюється контроль міжнародних експертів за доброчесністю членів ВРП і ВККС

Підкомітетом врахована поправка №195 авторства Миколи Стефанчука.

Якщо раніше законопроект №1008 передбачав, що рішення про звільнення члена Вищої ради правосуддя з посади з підстав, визначених пунктами 3-6 частини першої цієї статті, затверджується самою Вищою радою правосуддя на підставі подання Комісії з питань доброчесності та етики, і рішення про звільнення члена ВРП вважається прийнятим, якщо за нього проголосувала більшість з присутніх членів Вищої ради правосуддя, то тепер в Законі «Про Вищу раду правосуддя» ч. 3 ст. 24 пропонується викласти в такій редакції:

«Рішення про звільнення з посади члена ВРП з підстав, зазначених в абз. 1 підпунктів 3-6 цієї статті приймається за поданням Комісії з доброчесності та етики на спільному засіданні Вищої ради правосуддя та Комісії з питань доброчесності та етики протягом 5 днів після подання.

Рішення про звільнення члена ВРП вважається прийнятим, якщо подання не буде відхилене на спільному засіданні ВРП та Комісії більшістю голосів учасників засідання за умови, що за це проголосувало принаймні два міжнародні експерти — члени Комісії з питань доброчесності та етики». 

Таким чином, значно посилюється роль Комісії з доброчесності та етики у процедурі звільнення членів ВРП, оскільки рішення доведеться ухвалювати на спільному засіданні. Окрім того, щоб відхилити подання про звільнення члена ВРП, необхідно буде як мінімум 2 голоси міжнародних експертів.

Також пропонується внести наступні правки:

«Участь міжнародних експертів у Комісії з питань доброчесності та етики закінчується через 6 років з дня набрання чинності цим Законом. Кожен міжнародний експерт призначається на 2 роки з можливістю повторного призначення» (у ч. 2 ст. 28-1 Закону про ВРП передбачається новий абзац).

Рішення з питань, що належать до компетенції Комісії з доброчесності та етики, приймається, якщо більшість її членів, що беруть участь у засіданні, проголосувала за таке рішення (ч. 4).

У разі однакової кількості голосів за і проти, відповідно до ст. 28-1 (4), перевага надається голосам/рішенню 3-х міжнародних експертів.

Уточнюються завдання та права Комісії з питань доброчесності та етики

Основним завданням Комісії з питань доброчесності та етики є оцінка відповідності члена або кандидата (під час спеціальної перевірки) до складу ВРП та ВККС принципам добросовісності та етичних норм судді, які є невід’ємною складовою професійної етики члена ВРП, ВККС та контроль за прозорістю діяльності ВРП та ВККС (редакція п.  1 ч. 7 ст. 28-1).

Також повноваження Комісії доповнюються затвердженням висновків про невідповідність встановленим законом вимогам кандидатів на посаду члена ВРП до обрання (призначення) їх на посаду, що перешкоджає призначенню їх на відповідну посаду.

Комісія з питань доброчесності та етики також буде моніторити суддів Верховного Суду.

Так, згідно з поправкою Миколи Стефанчука пропонується ч. 7 ст. 28-1 Закону про ВРП доповнити п. 5 та надати Комісії повноваження з моніторингу інформації про суддів Верховного Суду з метою виявлення дисциплінарних порушень, грубого або систематичного нехтування суддею своїми обов’язками, його несумісності зі статусом судді чи його невідповідності займаній посаді, порушення обов’язку підтвердити законність джерела майна.

Разом з тим, з Закону про ВРП вилучається пункт, яким Комісії надавалися «інші права, які не суперечать вимогам законодавства».

Також Микола Стефанчук пропонує в іншій редакції викласти права Комісії з питань доброчесності та етики (ч. 8 ст. 28-1):

Комісія, включаючи відповідний персонал Секретаріату, має право:

  • Збирати, перевіряти та аналізувати інформацію, включаючи конфіденційну та особисту інформацію про членів ВРП, інших державних установ та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, необхідну для виконання її завдань, крім інформації, яка згідно з законом визначена як таємниця/конфіденційна інформація;
  • Робити запит на отримання від кандидатів та членів ВРП, членів ВККС, а також будь-якої іншої юридичної чи державної особи роз’яснень, документів чи інформації для цілей перевірки кандидатів та членів ВРП, членів ВККС;
  • На безоплатний доступ до державних реєстрів та баз даних, повний доступ до суддівських досьє і досьє кандидатів на посаду судді.

Члени Комісії, за винятком визначених працівників Секретаріату:

- не використовують для інших цілей, крім виконання своїх обов’язків як члена Комісії, персональні дані та іншу інформацію, яка стала їм відома в рамках їх роботи в Комісії;

- не беруть участі у зборі інформації про члена або номінованого кандидата (під час спеціальної перевірки) до ВРП та члена ВККС, якщо член Комісії має або мав особисті або ділові стосунки з кандидатом та/або за наявності іншого конфлікту інтересів або обставин, які можуть вплинути на об’єктивність або неупередженість члена Комісії;

- вживають заходів щодо захисту персональних даних, секретної інформації, які стали відомими членам Комісії під час виконання своїх обов’язків.

Строки дисциплінарного провадження

Врахована поправка щодо збільшення строку дисциплінарного провадження. Замість пропонованих законопроектом 30 днів — до 60.

Доля кандидатів в судді

Окремо передбачено запобіжник, для того щоб кандидати в судді змогли завершити участь в доборі на вакансії в судах.

Так, ВККС протягом двох місяців з дня формування її нового складу завершує процедуру добору кандидатів на посаду судді місцевого суду, оголошеного рішенням Комісії від 3 квітня 2017 року.

Інші процедури, які були розпочаті ВККС, відповідно до Закону «Про судоустрій і статус суддів», до набрання чинності цим законом продовжуються новим складом ВККС, утвореної відповідно до цього Закону.

При цьому збільшено строк, протягом якого Вищою радою правосуддя має бути сформовано новий склад ВККС та затверджено персональний склад Комісії з питань доброчесності та етики – з 30 днів до 60 днів з дня набрання чинності цим Законом.

Як будуть притягати до відповідальності суддів Верховного Суду

Відповідно до поправки Миколи Стефанчука, до розділу ІІ «Прикінцеві положення», яка врахована підкомітетом, протягом 6 років з дня набрання чинності цим законом Комісія з питань доброчесності та етики уповноважена притягувати суддю Верховного Суду до відповідальності за вчинення істотного дисциплінарного проступку, грубого чи систематичного нехтування обов’язками, що є несумісним зі статусом судді, або виявила його невідповідність займаній посаді, порушення обов’язку підтвердити законність джерела походження майна.

При цьому Комісія керується правилами статей 48, 49 Закону «Про Вищу раду правосуддя» і користується повноваженнями Дисциплінарної палати.

Якщо щодо фактів, які перевіряє Комісія з питань доброчесності та етики здійснюється дисциплінарне провадження Дисциплінарною палатою ВРП, то вона припиняє дисциплінарне провадження та передає зібрані до цього часу матеріали Комісії з питань доброчесності та етики.

Встановивши вказані факти, Комісія з питань доброчесності та етики вносить до Вищої ради правосуддя подання про звільнення судді з посади.

З дня внесення подання про звільнення такий суддя відсторонюється від посади до прийняття рішення.

Нагадаємо, що «Судово-юридична газета» вела текстову трансляцію підкомітету Комітету з питань правової політики. На ньому обговорювали законопроект Президента Зеленського №1008 про судову реформу.

Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Telegram канал Sud.ua
Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Павло Григорович
    Павло Григорович
    суддя Окружного адміністративного суду міста Києва