Стихійно виникле поселення: як громаді стати повноправним господарем

17:25, 1 октября 2020
Поселення, що виникло біля установи з відбування покарань, хоче існувати як звичайний населений пункт.
Стихійно виникле поселення: як громаді стати повноправним господарем
ДТЕК Енерго

Стихійне поселення, яке виникло багато років тому біля установи з відбування покарань, намагається встановити свій офіційний статус і набути права територіальної громади, але, як виявилося, зробити це вкрай важко. Про цю ситуацію розповіли на одній з правничих сторінок у соціальних мережах.

Як пише автор посту, в 50-ті роки ХХ-го століття було створено установу з відбування покарань. На її території поступово виникло поселення, що складалося із будинків військовослужбовців, а також приміщень, в яких залишалися жити колишні в'язні, яким не було куди повертатися після відбуття покарання.

З часом в окремих документах поселення вже називають селом, утворюється щось на зразок сільської ради.

На початку дев'яностих установі з відбування покарань було видано державний акт на право постійного користування земельною ділянкою площею 160 га. На цій же території знаходиться згадане село площею близько 40 га.

Громада села, маючи намір вилучити територію населеного пункту з державного акта постійного користування, за погодженням з установою з відбування покарань розробила і затвердила генеральний план села. Також було замовлено виготовлення проекту землеустрою щодо встановлення меж адміністративно-територіальної одиниці - села.

Втім, проект отримав негативний висновок. Чиновники посилаються на те, що село не може перебувати в межах спеціального об'єкту, а також на те, що таке село відсутнє за матеріалами формування територій.

Реально існуюче село, виходить, не може законно легалізуватися.

На жаль, дати чітку відповідь, як в законний спосіб вирішити цю проблему, також не виходить. Причина цих непорозумінь - у відсутності чіткого законодавства, що визначає порядок утворення, реєстрації адміністративно-територіальних одиниць і населених пунктів.

Що маємо у законодавстві

Реформа з децентралізації та адміністративно-територіального устрою, яка нині проходить в країні, постійно переформатовується і немає вигляду якоїсь стрункої, зрозумілої та закінченої моделі.

Крім того, деякі акти, скажімо, Проект Закону про засади адміністративно-територіального устрою України № 8051 від 22.02.2018 року, поданий урядом Володимира Гройсмана, і такий самий законопроект № 2804 від 24.01.2020 року, поданий іншим прем’єр-міністром Олексієм Гончаруком, які потенційно могли б розв’язати згадану проблему, були відкликані.

На сьогодні народним депутатам вдалося лише ухвалити законопроект № 2653 «Про внесення змін до закону «Про місцеве самоврядування в Україні». Згідно з ним, до ухвалення закону про адміністративно-територіальний устрій України Кабінет Міністрів України уповноважується визначати адміністративні центри і території територіальних громад та подавати до Верховної Ради проекти законодавчих актів щодо утворення та ліквідації районів. Проте і він підняту проблему не вирішує.

Таким чином, в Україні продовжує діяти у частині, що не суперечить Конституції України, Указ Президії Верховної Ради Української РСР «Про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою Української РСР» від 12 березня 1981 року.

У пункті 21 Порядку є такі рядки: «Облік існуючих і реєстрація новоутворених адміністративно-територіальних одиниць і населених пунктів у межах кожної області проводяться виконавчим  комітетом  відповідної обласної Ради народних депутатів».

Виходить, що для початку мешканцям «фантомного» села слід звертатися до місцевої ОДА.

Що радять правники

Кожний населений пункт має свої межі. Також відомо, що вони встановлюються і змінюються за відповідними проектами землеустрою. Затверджують їх державні виконавчі органи, в залежності від того, де розташовані земельні ділянки - в межах або за межами населеного пункту. Визначає це стаття 122 Земельного Кодексу України. Тільки після затвердження проекту землеустрою відповідним органом земельні ділянки із земель державної власності передаються у власність або у користування.

Проте, якою має бути процедура заснування населеного пункту, жоден законодавчий акт не регламентує. Тому чиновники, як РДА, так і ОДА, відмовляють у погодженні проекту землеустрою, не бажаючи брати на себе відповідальність.

Поради, як іншими шляхами вирішити це питання, були такими:

  • Звертатися до найвищих державних органів – ВРУ та КМУ, щоб ті погодили створення населеного пункту і вилучення земель із користування виправної колонії.
  • Домовитися із постійним користувачем земельної ділянки (виправна колонія), щоб він відмовився від тої частини землі, на якій знаходиться поселення. А потім просити відповідний державний орган, щоб землі віддали найближчому органу місцевого самоврядування.
  • В установи з відбування покарань взяти нотаріально посвідчену заяву на вилучення необхідної частини земельної ділянки, і вже із цією заявою звернутися до ОДА із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із зміною цільового призначення.
  • Якщо земельна ділянка зареєстрована в Державному земельному кадастрі та Державному реєстрі речових прав, звертатися до ОДА за згодою на поділ земельної ділянки. Якщо цього немає, то зробити технічну документацію спочатку на всі 160 га за державним актом постійного користувача, а потім вже все інше – вилучення частини земельної ділянки, змінення цільового призначення, припинення права постійного користування, передачу у комунальну власність села.
  • Замовником документації із землеустрою щодо інвентаризації земель буде установа відбування покарань (користувач). На підставі даної документації визначити: категорії земель, меж цих земель, розміри, правовий статус, землі, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням (ст. 35 ЗУ «Про землеустрій). Дозвіл на виготовлення технічної документації щодо інвентаризації земель надає облдержадміністрація. За результатами погодженої та затвердженої документації щодо інвентаризації земель внести відомості до Державного земельного кадастру (ст. 21 ЗУ «Про Державний земельний кадастр»). Паралельно «добивати» експертизу по проекту землеустрою щодо встановлення меж адміністративно-територіальної одиниці - села. Зауваження, що таке село відсутнє по матеріалах формування території є безпідставним, оскільки наявний генеральний план.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

 
Следите за самыми актуальными новостями в наших группах в Viber и Telegram.
Атестація прокурорів місцевих прокуратур: враження прокурорів від іспиту
Loading...
Сегодня день рождения празднуют
  • Ирина Шевченко
    Ирина Шевченко
    судья Сумского окружного административного суда
  • Александр Мамалуй
    Александр Мамалуй
    судья Кассационного хозяйственного суда Верховного Суда
  • Татьяна Вивдиченко
    Татьяна Вивдиченко
    судья Шестого апелляционного административного суда
загрузка...