МОН опублікувало проект Концепції розвитку громадянської освіти

14:45, 28 октября 2020
План дій спрямований до 2024 року.
МОН опублікувало проект Концепції розвитку громадянської освіти

На сайті Міністерства освіти і науки України опублікували проект  розпорядження Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до розпорядження Кабінету Міністрів України від 3 жовтня 2018 року № 710-р».

Даним проектом пропонується внести зміни до Концепції розвитку громадянської освіти в Україні та затвердити план заходів з її реалізації до 2024 року.

Внесення змін до Концепції покликано наміром уніфікувати в одному акті Кабінету Міністрів України дії у процесі розвитку громадянської освіти в Україні.

Під громадянською освітою розуміється освіта на основі національних та загальнолюдських цінностей, спрямована на формування та розвиток громадянських компетентностей, які  надають особі можливість реалізовувати і захищати права та свободи людини і громадянина, відповідально ставитись до прав та громадянських обов'язків, дотримуватись їх,  відігравати активну роль у суспільному житті з метою захисту демократії і верховенства права, а також на усвідомлення громадянами, що носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ – кожна людина і громадянин через реалізацію своїх виборчих та інших прав, діями, сумлінною сплатою податків  та рішеннями на місцевому та національному рівні несе персональну відповідальність за розвиток України, територіальних громад, професійних та інших спільнот у всіх сферах життя.

Велику частину документа займає інформація про війну на Донбасі та анексію Криму. Рекомендується враховувати наслідки російської агресії при розвитку громадянської освіти.

Чиновники так характеризують стан громадянської освіти:

Фрагментарність громадянської освіти. Відсутність єдиного наскрізного підходу до структури громадянських компетентностей призводить до відсутності цілісної системи громадянської освіти та породжує несистемність заходів з громадянської освіти, нескоординованість дій зацікавлених сторін.

Починаючи з 2018 року, громадянська освіта централізовано впроваджується у закладах загальної середньої освіти. Водночас заходи у закладах освіти, спрямовані на формування та розвиток громадянських компетентностей, відбуваються здебільшого за ініціативи чи підтримки інститутів громадянського суспільства (ІГС) як суб’єктами освітньої діяльності у сфері громадянської освіти (СОД ГО).

Під СОД ГО чиновники пропонують розуміти фізичні та юридичні особи, зокрема заклади освіти, підприємства, установи, організації, спілки та інші ІГС, засоби масової інформації, що прямо або опосередковано сприяють набуттю громадянських компетентностей, а також співробітників таких підприємств, установ, організацій, спілок та суб’єктів, що здійснюють освітню діяльність індивідуально.

Відповідно до Рекомендацій «Хартія Ради Європи з освіти для демократичного громадянства і освіти в галузі прав людини» громадянська освіта охоплює знання, вміння, цінності та ставлення.

Стандарти освіти. Освітні та навчальні програми. Є необхідним знайти єдине бачення змісту громадянських компетентностей , що сприятиме їх ширшому розкриттю в стандартах освіти та у освітніх і навчальних програмах, розвитку  компетентностей у  освітньому процесі.

Також варто взяти до уваги відсутність розкриття структури громадянських компетентностей у затверджених стандартах освіти та відсутність сучасних стандартів для окремих рівнів загальної середньої, а також для професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти.

Кадрове забезпечення. Важливий фактор, який  ускладнює впровадження громадянської освіти у закладах освіти,  ̶  це низький рівень розуміння фізичними особами, які забезпечують здобуття громадянської освіти у СОД ГО суті, мети, особливостей методології громадянської освіти, що у свою чергу призводить до відсутності складової громадянських компетентностей в навчальних (освітніх) програмах різних предметів.

Навчальні та методичні матеріали. Чиновники пишуть, що широке впровадження громадянської освіти потребує навчального і методичного забезпечення спеціальною вітчизняною літературою, наявність якої є наразі недостатньою для усіх сфер здобуття громадянської освіти. В Україні, зокрема,  успішно діють освітні платформи, які надають освітні ресурси для здобуття громадянської освіти.

Виділяють такі ризики, які можуть зашкодити реалізації концепції:

Скорочення органами державної влади та місцевого самоврядування видатків, спрямованих на здобуття громадянської освіти.

Недооціненість суспільством значення громадянської освіти для формування особистості.

Недостатнє усвідомлення, що цінності та принципи є визначальними для розвитку громадянських компетентностей і є необхідними для виховання відповідальних громадян.

Переважання політичної доцільності над застосуванням принципу верховенства права в діях чи бездіяльності органів державної влади та місцевого самоврядування.

Непрестижність соціальної відповідальності в суспільстві.

Поширення демотивації навчатися та працювати в Україні.

Незорієнтованість інформаційної політики в Україні на популяризацію принципів громадянської освіти тощо.

Індикаторами ефективності реалізації даної концепції чиновники пропонують вважати:

Збільшення кількості громадян України, які краще розуміють та реалізують свої конституційні права та свободи.

Збільшення видатків державного та місцевого бюджетів на реалізацію програм і заходів, спрямованих на формування громадянських компетентностей.

Зростання кількості громадян, що застосовують інструменти з контролю влади (запити на публічну інформацію, участь у громадських консультаціях, петиції тощо).

Зростання рівня довіри до державних інституцій тощо.

 Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Следите за самыми актуальными новостями в наших группах в Viber и Telegram.
Реформа системи оплати праці державних службовців: коментар голови НАДС
Loading...
Сегодня день рождения празднуют
  • Светлана Харченко
    Светлана Харченко
    судья Киевского окружного административного суда
загрузка...