У Раді зареєстровано законопроект про внесення змін до деяких законів України щодо захисту прав побутових споживачів природного газу № 4635 від 25.01.2021.
Ініціатори законопроекту називають основною метою прийняття врегулювання на законодавчому рівні заходів щодо захисту інтересів побутових споживачів природного газу на його отримання за прийнятними цінами та забезпечення економічного балансу між інтересами громадян України та держави.
Законопроектом пропонується внести зміни до Закону України «Про ринок природного газу», якими :
Задля зменшення тарифу на послуги розподілу природного газу проектом пропонується встановити, що оператор газорозподільної системи повинен мати не менше 100 000 підключених побутових споживачів (на сьогодні - не менше 50 000 точок приєднання суб’єктів ринку природного газу).
Яким чином це вплине на зменшення тарифу, автори законопроекту не пояснюють.
При цьому діючі оператори газорозподільчих систем у разі невиконання вимоги про кількість підключених побутових споживачів зобов’язані укласти договір про експлуатацію газорозподільної системи або договір господарського відання чи користування з передачею газорозподільної системи на баланс іншому оператору газорозподільчої системи, визначеному Регулятором (НКРЕКП), або оформити передачу належної йому газорозподільної системи у власність визначеному Регулятором оператору газорозподільної системи (у тому числі шляхом купівлі-продажу).
Також пропонується встановити, що з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту прав побутових споживачів природного газу», постачання природного газу побутовим споживачам здійснюється постачальником «останньої надії».
При цьому побутовим споживачам, які здійснили передоплату вартості газу іншим постачальникам відповідно до договорів або мають переплату вартості газу постачання цим оператором, постачання здійснюється після завершення терміну дії таких договорів або вичерпання такої переплати перед іншим постачальником. Такий перехід не виключає у подальшому можливість зміни побутовим споживачем цього постачальника.
Проектом пропонується надати Кабінету Міністрів України право встановлювати максимальну ціну, за якою здійснюється постачання природного газу для побутових споживачів, та граничний рівень торговельної надбавки (націнки) при постачанні природного газу побутовим споживачам. При цьому така максимальна ціна не може перевищувати середньозважену ціну придбання природного газу за останні дванадцять місяців, що передують місяцю постачання природного газу.
Також запроваджується норма, згідно з якою до 1 січня 2025 року спеціальні обов’язки для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу для побутових споживачів покладаються на постачальника «останньої надії».
Також доручається Уряду до 1 квітня 2021 року розробити та впровадити механізм компенсації побутовим споживачам різниці між вартістю природного газу, сплаченою за січень 2021 року, та вартістю природного газу, розрахованою за граничною ціною на природний газ за договорами постачання між побутовими споживачами та постачальниками, встановленою з 1 лютого 2021 року відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 18 січня 2021 року № 25 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України».
Необхідність ухвалення законопроекту викликана таким
З 1 січня 2020 року побутовим споживачам крім платіжки за сам газ, за якою вони сплачують постачальнику, надходить ще платіжка за послуги з розподілу газу – за якою споживачі сплачують операторам газорозподільних мереж (ГРМ).
Цей підхід мав забезпечити рівномірне навантаження з оплати послуг споживачеві та забезпечити прогнозування тарифної виручки облгазів.
При цьому упродовж 2020 року тарифи за розподіл газу змінювалися двічі (з 1 січня – в середньому зростання на 40% та з 1 липня – на 22%). З початку поточного 2021 року тарифи з розподілу газу знову змінено (в середньому зростання на 42%).
Градація між найвищими та найнижчими тарифами різниться у сім разів.
Постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2021 року № 25 внесені зміни до нормативних актів Уряду, за якими:
- природний газ віднесено до переліку товарів, що мають істотну соціальну значущість;
- встановлено з 1 лютого 2021 року на період дії карантину, але не довше ніж до 31 березня 2021 року, граничну ціну на природний газ за договорами постачання між побутовими споживачами та постачальниками, у тому числі постачальником “останньої надії”, на рівні 6 гривень 99 копійок за 1 куб. метр (з урахуванням податку на додану вартість та плати за транспортування магістральними газопроводами до внутрішніх точок виходу з газотранспортної системи);
- 1 лютого 2021 року на період дії карантину, але не довше ніж до 31 березня 2021 року, у разі, коли визначена згідно з встановленою методикою ціна постачання природного газу перевищує вказану граничну ціну на природний газ, постачання природного газу постачальником “останньої надіїˮ здійснюється за ціною, що не може перевищувати таку граничну ціну.
Крім того, Нацкомісія, що здійснює держрегулювання у сферах енергетики і комунальних послуг (НКРЕКП), на засіданні 19 січня 2021 року схвалила зниження тарифів на розподіл газу для 14 облгазів. Пониження стосується компаній, у яких тарифи були суттєво вищими, аніж у середньому по країні.
У більшості це невеликі облгази, у яких не спрацьовує економія на ефекті масштабу.
Зниження склало 5% - 30%, тарифи цих компаній тепер складатимуть 1,66 - 1,79 грн (без ПДВ).
Раніше Нацполіція запевнила нардепів, занепокоєних закриттям поліцейських відділків, що поліцейські несуть службу в громадах, як і раніше.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.