КАС ВС однозначно визначився, хто є належним дозвільним органом у сфері реклами у місті Києві

11:00, 26 марта 2021
Судова палата КАС ВС вирішила питання, який дозвільний орган є належним у сфері реклами та за яких умов унаслідок застосування принципу мовчазної згоди у суб'єкта господарювання виникає право на здійснення дозвільної господарської діяльності.
КАС ВС однозначно визначився, хто є належним дозвільним органом у сфері реклами у місті Києві
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Предметом позову є зобов’язання Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) ухвалити відповідне рішення (розпорядження) про надання дозволів на розміщення зовнішньої реклами відповідно до принципу мовчазної згоди згідно з поданими заявами та отриманими описами.

Зважаючи на підстави позову, ключовими у даній справі є такі правові питання:

- хто є належним дозвільним органом під час надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Києві;

- за яких умов унаслідок застосування принципу мовчазної згоди у суб'єкта господарювання виникає право на здійснення дозвільної господарської діяльності.

Судова палата КАС ВС, вирішуючи питання, який орган є належним дозвільним органом під час надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у м. Києві, проаналізовані норми Закону України «Про рекламу», Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про столицю України - місто-герой Київ», Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» та однозначно встановлено, що рішення про надання дозволу або відмову у його наданні зобов'язана ухвалювати саме Київська міська державна адміністрація.

Листи, підписані заступником директора Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про відмову у наданні пріоритету та наказ «Про відмову у встановленні строку дії пріоритетів», підписаний директором зазначеного департаменту, не можуть вважатися рішеннями про надання чи відмову в наданні дозволу на розміщення реклами.

Верховним Судом також враховано, що рішення про надання дозволу дозвільним органом (КМДА) ухвалюється лише у разі, якщо заявнику було попередньо встановлено пріоритет. Пропозиції та проект відповідного розпорядження подається департаментом до КМДА, за умови відповідності поданих заявником документів вимогам законодавства та відсутності рішень про відмову у встановленні пріоритету місця розташування. Саме Департамент, як робочий орган, що вивчає усі документи та готує проект рішення, формує попередню позицію КМДА.

Зважаючи на вищенаведене, відмова у встановленні пріоритету є підставою для відмови у наданні дозволу КМДА, однак відповідне рішення повинен ухвалювати саме дозвільний орган. Рішення робочого органу, який є лише допоміжним, не може прирівнюватися до рішення дозвільного органу, повноваження якого визначено законом.

Неприйняття рішення про відмову у наданні дозволу належним дозвільним органом (КМДА) свідчить про протиправну його бездіяльність.

Водночас сама лише бездіяльність (не прийняття рішення у встановлений строк) не є достатньою підставою для застосування принципу мовчазної згоди.

Принцип мовчазної згоди може бути застосовано за умови, якщо суб'єктом господарювання дотримані всі вимоги законодавства, а у суб’єкта владних повноважень відсутня альтернатива у прийнятті або не прийнятті позитивного рішення за зверненням такого суб'єкта господарювання.

У даній справі позивачеві було відмовлено у встановленні строку дії пріоритетів, з підстав невідповідності поданих позивачем документів вимогам законодавства у сфері розміщення реклами - Концепції розвитку зовнішньої реклами в місті Києві, затвердженої рішенням Київської міської ради від 26.01.2012 № 20/7357, та Порядку розміщення реклами у м. Києві, затвердженого рішенням Київської міської ради від 22.09.2011 № 37/6253.

Отже, наказом робочого органу - Департаменту містобудування та архітектури КМДА «Про відмову у встановленні строку дії пріоритетів» ухвалено рішення про відмову у встановленні пріоритету на заявлені позивачем місця у зв'язку з невідповідністю поданих документів вимогам законодавства у сфері розміщення реклами. Цей наказ позивач у цій справі не оспорював і, відповідно, його правомірність суди не перевіряли.

За висновком Верховного Суду, зважаючи на те, що суд мав підстави вважати, що подані документи не відповідали вимогам законодавства, то, як наслідок, у позивача не виникло право на здійснення господарської діяльності із розміщення зовнішньої реклами внаслідок застосування принципу мовчазної згоди.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал і на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Telegram канал Sud.ua
Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Павло Григорович
    Павло Григорович
    суддя Окружного адміністративного суду міста Києва