Національна асоціація адвокатів України (НААУ) на своєму сайті повідомляє, що 31 березня відбудеться засідання Ради адвокатів України, під час якого розглянуть питання щодо декларування членами органів адвокатського самоврядування, зокрема членами ВКДКА та дисциплінарних палат КДКА відповідно до Закону України «Про запобігання корупції».
Як стало відомо «Судово-юридичній газеті», керівник юридичного управління Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) Ярослав Любченко кілька днів назад надіслав до Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури (ВКДКА) листа, в якому зазначив, що члени дисциплінарних палат КДКА та члени ВКДКА мають подати електронну декларацію до 1 квітня.
Зокрема, у листі йдеться про те, що відповідно до пп. «в» п. 2 ч. 1 ст. З Закону «Про запобігання корупції» суб'єктами, на яких поширюється дія Закону, є особи, які для цілей Закону прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, зокрема представники громадських об'єднань, наукових установ, навчальних закладів, експертів відповідної кваліфікації, інші особи, які входять до складу конкурсних та дисциплінарних комісій, утворених відповідно до Закону «Про державну службу», Закону «Про службу в органах місцевого самоврядування», інших законів (крім іноземців-нерезидентів, які входять до складу таких комісій), Громадської ради доброчесності, утвореної відповідно до Закону «Про судоустрій і статус суддів», і при цьому не є особами, зазначеними у п. 1, пп. «а» п. 2 ч. 1 ст. З Закону.
Правовий статус та засади діяльності Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури (ВКДКА) визначено ст. 52 Закону «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» та Положенням про Вищу кваліфікаційно-дисциплінарну комісію адвокатури, кваліфікаційно-дисциплінарних комісій адвокатури – ст. 50 Закону про адвокатуру та відповідними положеннями про них.
Так, зазначає НАЗК, ВКДКА є колегіальним органом, що діє у системі органів Національної асоціації адвокатів України та є національним органом адвокатського самоврядування, на який Законом «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» покладено завдання розгляду скарг на рішення, дії чи бездіяльність кваліфікаційно-дисциплінарних комісій адвокатури. ВКДКА створюється та діє з метою реалізації публічно-правових функцій з відбору, атестування осіб, які виявили намір займатися адвокатською діяльністю, та як дисциплінарний орган в системі самоврядування адвокатури України (п. 3 розділу 3 Положення про ВКДКА).
Кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури утворюється з метою визначення рівня фахової підготовленості осіб, які виявили намір отримати право на заняття адвокатською діяльністю, та вирішення питань щодо дисциплінарної відповідальності адвокатів. Кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури діє у складі кваліфікаційної та дисциплінарної палат (ст. 50 Закону про адвокатуру).
Отже, на даний час члени ВКДКА, а також дисциплінарних палат КДКА є суб'єктами, на яких поширюється дія Закону, вважають у НАЗК.
За змістом абз. 15 ч. 1 ст. 1, ч. 1 ст. 45 Закону зазначені у п.п. «в» п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону особи (члени конкурсних та дисциплінарних комісій) зобов'язані щорічно до 1 квітня подавати шляхом заповнення на офіційному вебсайті Національного агентства декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік за формою, що визначається Національним агентством (тобто декларацію типу «щорічна»).
Крім того, з огляду на положення ст. 45 Закону члени конкурсних та дисциплінарних комісій зобов'язані також подавати декларації типів «кандидата на посаду» (абз. 2 ч. З ст. 45 Закону), «перед звільненням» (абз. 1 ч. 2 ст. 45 Закону) та «після звільнення» (абз. 2 ч. 2 ст. 45 Закону).
Як зазначає НАЗК, діюча редакція пп. «в» п. 2 ч. 1 ст. З Закону набула чинності 18.10.2019 – в день набуття чинності Законом України від 02.10.2019 №140-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення ефективності інституційного механізму запобігання корупції».
При цьому відповідно до п. 11 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 02.10.2019 №140-ІХ (в редакції Закону від 04.0З.2020 № 524-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Закону України «Про запобігання корупції») особи, віднесені цим Законом до суб'єктів декларування, у деклараціях за 2019 рік зазначають інформацію за період, починаючи з дня набрання чинності цим Законом.
Як наслідок, під час подання щорічних декларації за 2019 рік (на відміну від декларацій за 2020 рік) у законодавстві існувала правова невизначеність щодо обов'язку подання декларацій особами, які входять до складу конкурсних та дисциплінарних комісій, та порядку зазначення відомостей в таких деклараціях.
Враховуючи викладене, НАЗК пропонує довести зазначену інформацію до відома всіх членів ВКДКА, а також дисциплінарних палат кваліфікаційнодисциплінарних комісій адвокатури з метою запобігання порушенню вимог Закону та виконання встановленого обов'язку подати щорічну декларацію до 00 годин 00 хвилин 1 квітня.
НАЗК звертає увагу, що відповідно до ст. 255 Кодексу про адміністративні правопорушення, протоколи про адміністративні правопорушення за ст. 1726 КпАП, у частині правопорушень, вчинених службовими особами, які не займають відповідальне та особливо відповідальне становище, складають уповноважені на те посадові особи Національної поліції України.
Додатково НАЗК звертає увагу на те, що на розгляді Верховної Ради знаходиться проект Закону про внесення змін до частини 5 статті 45 Закону «Про запобігання корупції» щодо усунення невизначеності обов'язків членів органів адвокатського самоврядування стосовно заповнення та подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування № 3602, яким пропонується уточнити перелік суб'єктів, на яких поширюється обов'язок подання декларацій.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.