Раніше «Судово-юридична газета» публікувала коментар Міністерства цифрової трансформації стосовно того, що у додатку «Дія» відсутні недоліки, які дозволяють боржникові уникати виплати боргу. «Додаток «Дія» відображає тільки ту інформацію, яка вже міститься в Єдиному реєстрі боржників і в матеріалах виконавчого провадження, доступних на сайті АСВП. Міністерство юстиції прокоментувало, що право вільного ознайомлення боржників з такою інформацією передбачено ст. 19 Закону «Про виконавче провадження». При цьому наявність боржника в Єдиному реєстрі боржників уже передбачає заборону будь-яких операцій з відчуження його майна, за фактом відкриття виконавчого провадження», - відзначили у Мінцифрі.
У свою чергу, Асоціація приватних виконавців відреагувала на це. Так, АПВУ звертає увагу Міністерства юстиції України та Міністерства цифрової трансформації щодо вдосконалення обміну та фіксації певних даних. Про це заявив заступник Голови АПВУ Олександр Сивокозов, реагуючи на коментар Міністерства цифрової трансформації, розміщений на сайті «Судово-юридичної газети», про те, що у «Дії» відсутні недоліки, які дозволяють боржникам уникати сплати боргів.
«Звісно, добре, що влада починає цифровізувати багато процесів у державі, зокрема і доступ боржників до виконавчого провадження. Але нині такий доступ має декілька недоліків як на законодавчому, так і технічному рівні, - сказав Олександр Сивокозов. – По-перше, чинне законодавство передбачає, що боржник може ознайомитись з матеріалами виконавчого провадження або відвідавши офіс приватного виконавця (відділення ДВС), або отримавши поштове сповіщення про відкриття виконавчого провадження. Ознайомлення боржником з матеріалами виконавчого провадження через «Дія» - поза визначеною процедурою. По-друге, застосунок не фіксує час та обсяг отриманої інформації, а також паспортні дані боржника, який ознайомився з матеріалами виконавчого провадження. А такий безконтрольний доступ потенційно дозволяє уникати сплати боргу».
Заступник Голови АПВУ пояснив на прикладі, як чинна система ознайомлення з матеріалами виконавчого провадження через «Дію» дозволяє недобросовісним боржникам хитрувати.
«Боржник, оперативно дізнавшись через «Дію» про відкрите проти нього виконавче провадження, ігнорує отримання відповідного поштового сповіщення. А відтак вважається таким, що належним чином не сповіщений про відкриття виконавчого провадження. Водночас він в «Дії» отримує ідентифікатор доступу до всіх матеріалів справи і у режимі реального часу може відстежувати дії виконавця щодо себе. Наприклад, щойно виконавець виніс постанову про накладення арешту на банківський рахунок боржника, останній вже про це поінформований. І поки банки опрацюють постанову про арешт на рахунок, боржник може через онлайн-банкінг обнулити свої рахунки», - пояснив Олександр Сивокозов.
Від імені АПВУ Олександр Сивокозов закликав очільників Мін’юсту та Мінцифрової трансформації провести робочу зустріч задля обміну конструктивними пропозиціями щодо обміну даними у частині доступу до матеріалів виконавчого провадження через «Дію».
«У приватних виконавців, Мін’юсту та Мінцифри спільна мета – ефективна робота «Дії», в якій можна погасити борг і зняти обмеження щодо себе в один клік без відвідування будь-яких кабінетів, а зловживання щодо неконтрольованого доступу до матеріалів звести нанівець», - відзначив Олександр Сивокозов.
Разом з тим, слід нагадати, що раніше глава IT-компанії Міністерства цифровий трансформації «Дія» Company Євген Горбачов у коментарі «Судово-юридичній газеті» підкреслив, що, по-перше, в рамках мобільного сервісу «Дія» користувач може побачити свої, і тільки свої провадження. Це гарантується специфікацією роботи API-взаємодії з реєстром АСВП. «Навіть в разі злому мобільного додатка користувача ви не зможете цим як-небудь скористатися для отримання чужих даних», - додав він.
«По-друге, навіть якщо хтось побачить ідентифікатор доступу до виконавчого провадження, то слід розуміти, що інформація АСВП не є приватною, вона доступна з багатьох джерел, наприклад, безпосередньо на сайті або у вигляді архіву.
По-третє, що стосується «інформування» боржника, по-перше, не ставилося завдання по зворотньому зв'язку, ми інформаційна система, а не сервіс трекінгу прогресу дебіторської заборгованості.
Окрім того, не знаю, як це може негативно вплинути на стягування боргу, навпаки, багато людей не знали, що у них є борги, а дізнавшись – поквапилися їх погасити », - підсумував Євген Горбачов.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.