Доступ до реєстрів Мін’юсту: чим врегульовано та чи скрізь цей доступ закритий

00:11, 12 апреля 2022
Чим врегульовано доступ до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Мінюст, в умовах воєнного стану.
Доступ до реєстрів Мін’юсту: чим врегульовано та чи скрізь цей доступ закритий
Джерело фото: ternopilcity.gov.ua
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

27 березня 2022 року набрали чинності зміни до постанови КМУ стосовно функціонування реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції. Так, доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів забезпечується в межах адміністративно-територіальних одиниць, що не включені до переліку адміністративно-територіальних одиниць, затвердженого наказом Мін’юсту. Про що йдеться у цих змінах, розбирилася «Судово-юридична газета».

Як відомо, в умовах війни доступ до низки державних реєстрів було закрито. «Ми відновлюємо безпечне функціонування системи наших реєстрів, уже найближчим часом у регіонах, де не ведуться бойові дії, буде забезпечений доступ до усіх реєстрів мін’юсту. Проте функціонал окремих послуг залишатиметься обмеженим з міркувань безпеки», - зазначив 12 березня Міністр юстиції Денис Малюська.

Урядовою постановою від 24 березня 2022 року №364, яка набрала чинності 27 березня, внесено зміни до постанови від 6 березня 2022 року №209 «Деякі питання державної реєстрації та функціонування єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану».

Отже, в умовах воєнного стану:

  • держреєстрація юросіб, ФОП та громадських формувань,
  • державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень,
  • надання/отримання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (ЄДР), у тому числі шляхом безпосереднього доступу до нього, забезпечується з урахуванням таких особливостей:
  • державна реєстрація, крім держреєстрації в автоматичному режимі, проводиться виключно державними реєстраторами юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців, державними реєстраторами речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державні реєстратори), посадовими особами Міністерства юстиції, його територіальних органів (далі - посадові особи), включеними до затвердженого Міністерством юстиції переліку державних реєстраторів та посадових осіб, якими в умовах воєнного стану проводиться державна реєстрація (далі - перелік). Перелік може передбачати обмеження (умови) проведення (прийняття) включеними до нього державними реєстраторами, посадовими особами реєстраційних дій (рішень про державну реєстрацію прав).

(Зауважимо, що Наказом Міністерства юстиції України від 29.03.2022 р. № 1272/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 03.04.2022 № 1308/5) затверджено Перелік державних реєстраторів та посадових осіб Міністерства юстиції, його територіальних органів, яким надано право проводити реєстраційні дії. Однак цих наказів у вільному доступі немає. Зокрема, як наказ від 29 березня, так і наказ від 3 квітня наразі відсутні у Реєстрі нормативно-правових актів Мінюсту).

2) посадові особи мають право проводити реєстраційні дії щодо ФОПів, усіх видів юридичних осіб та громадських формувань, а також приймати рішення про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, якщо відповідні обмеження (умови) не передбачено переліком;

3) державна реєстрація юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань може проводитися на підставі надісланих заявником державному реєстратору, посадовій особі електронною поштою або за допомогою інших засобів зв'язку документів в електронній формі, що створені з дотриманням вимог законодавства у сфері електронних довірчих послуг та законодавства про електронні документи та електронний документообіг, або електронних копій документів в паперовій формі. Електронні копії документів в паперовій формі приймаються за умови підписання таких копій з використанням кваліфікованого електронного підпису (КЕП) заявника. Державний реєстратор, посадова особа проводить перевірку такого підпису через офіційний веб-сайт центрального засвідчувального органу та завантажує результати такої перевірки до реєстру, крім випадків відсутності доступу до зазначеного веб-сайту;

4) державна реєстрація проводиться невідкладно після отримання у повному обсязі належних документів для державної реєстрації. Документи для державної реєстрації, які подані не у повному обсязі або не відповідають законодавству, не розглядаються та повертаються заявникові без оформлення відповідного рішення з одночасним усним повідомленням заявнику про повний перелік документів, що повинні бути подані, та/або вимоги законодавства, що повинні бути дотримані. Якщо документи для державної реєстрації надіслано електронною поштою або за допомогою інших засобів зв'язку, таке повідомлення заявнику здійснюється електронною поштою або за допомогою інших засобів зв'язку;

5) державна реєстрація проводиться незалежно від місцезнаходження нерухомого майна, місцезнаходження юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців чи громадських формувань, якщо відповідні обмеження (умови) не передбачено переліком;

6) адміністративний збір не справляється за державну реєстрацію благодійних організацій, громадських об'єднань, предметом діяльності яких є надання допомоги Збройним Силам, іншим військовим формуванням, правоохоронним (спеціальним) органам, органам цивільного захисту, добровольчим формуванням територіальних громад, іншим особам, які забезпечують національну безпеку і оборону, відсіч і стримування збройної агресії іноземної держави, а також особам, які постраждали чи можуть постраждати від такої збройної агресії, у тому числі за державну реєстрацію змін до відомостей про благодійні організації, громадські об'єднання, що передбачають включення до предмету їх діяльності надання такої допомоги;

7) сплата адміністративного збору/плати за надання відомостей з Єдиного державного реєстру може підтверджуватися електронною копією (у тому числі скрін-копією) відповідного платіжного документа. Якщо фінансова установа, через яку здійснено платіж, забезпечує можливість проведення перевірки достовірності відповідного платіжного документа, державний реєстратор, посадова особа, а у разі надання відомостей з Єдиного державного реєстру - нотаріус, проводить таку перевірку;

8) вимоги законодавства щодо необхідності нотаріального засвідчення справжності підпису на документі для державної реєстрації не застосовуються у разі, коли такий підпис виконано у присутності державного реєстратора, посадової особи із встановленням особи підписанта на підставі документа, що посвідчує особу, передбаченого Законом України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус», якщо відповідні обмеження (умови) не передбачено переліком;

8-1) вимоги законодавства щодо обов'язку подання/підтвердження відомостей про кінцевого бенефіціарного власника, а також документів, передбачених законом для подання/підтвердження таких відомостей, не застосовуються, крім випадків державної реєстрації:

  • банків, небанківських фінансових установ та осіб, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги (крім операторів поштового зв'язку);
  • юридичних осіб, засновником (учасником) та/або кінцевим бенефіціарним власником яких є або буде внаслідок відповідних змін Російська Федерація, громадянин Російської Федерації, юридична особа, утворена та зареєстрована відповідно до законодавства Російської Федерації;

9) вимоги законодавства щодо обов'язкового використання для державної реєстрації відомостей реєстрів, автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, не застосовується у разі тимчасової відсутності доступу таких реєстрів (систем). Електронні копії документів (повідомлень) технічних адміністраторів реєстрів (систем) або державних органів, що підтверджують відсутність такого доступу, а за їх відсутності - скрін-копії веб-сторінок недоступних реєстрів (систем) завантажуються до реєстру;

10) документи для державної реєстрації створення громадських формувань, крім громадських об'єднань, не приймаються, а розгляд раніше поданих документів зупиняється на час дії воєнного стану;

11) відомості з Єдиного державного реєстру за зверненнями фізичних та юридичних осіб надаються виключно державними реєстраторами, посадовими особами, включеними до переліку, а також нотаріусами, робоче місце (контора) яких розташовано в межах адміністративно-територіальної одиниці, що не включена до переліку адміністративно-територіальних одиниць, затвердженого відповідно до пункту 12 цієї постанови. Доступ до Єдиного державного реєстру для надання відомостей з нього надається таким нотаріусам за їх зверненнями до технічного адміністратора цього Реєстру у порядку, визначеному законодавством;

12) доступ користувачів до Єдиного державного реєстру для отримання відомостей з нього, у тому числі установчих документів, надається технічним адміністратором цього Реєстру у порядку, визначеному законодавством:

  • за допомогою прикладного програмного інтерфейсу Єдиного державного реєстру;
  • шляхом надання ідентифікаторів доступу посадовим особам державних органів, органів місцевого самоврядування, нотаріусам, робоче місце (контора) яких розташовано в межах адміністративно-територіальної одиниці, що не включена до переліку адміністративно-територіальних одиниць, затвердженого відповідно до пункту 12 цієї постанови, за їх зверненнями до технічного адміністратора цього Реєстру;

13) доступ користувачів (крім нотаріусів) до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно для отримання інформації з нього надається технічним адміністратором цього Реєстру за допомогою прикладного програмного інтерфейсу Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;

14) доступ нотаріуса до Єдиного державного реєстру припиняється технічним адміністратором цього Реєстру невідкладно після виявлення ним факту вчинення таким нотаріусом інших технічних дій в Єдиному державному реєстрі, не пов'язаних з наданням/отриманням відомостей з цього Реєстру, про що у дводенний строк інформує Міністерство юстиції;

15) у разі виявлення Міністерством юстиції факту порушення державними реєстраторами, посадовими особами, включеними до переліку, обмежень (умов) проведення (прийняття) реєстраційних дій (рішень про державну реєстрацію прав), інших порушень вимог законодавства технічному адміністратору Єдиного державного реєстру, Державного реєстру речових прав на нерухоме майно невідкладно надається доручення щодо припинення доступу таких осіб до відповідних реєстрів.

В умовах воєнного стану державна реєстрація обтяжень рухомого майна, надання/отримання відомостей з Державного реєстру обтяжень рухомого майна, у тому числі шляхом безпосереднього доступу до нього, проводиться/забезпечується з урахуванням таких особливостей:

1) державна реєстрація приватних обтяжень рухомого майна, інформація з Державного реєстру обтяжень рухомого майна за зверненнями фізичних та юридичних осіб проводиться/надається нотаріусами, робоче місце (контора) яких розташовано в межах адміністративно-територіальної одиниці, що не входить до переліку адміністративно-територіальних одиниць, затвердженого відповідно до пункту 12 цієї постанови, та які відповідно до законодавства отримали доступ до Державного реєстру обтяжень рухомого майна, а також державна реєстрація приватних обтяжень рухомого майна може проводитися адміністратором Державного реєстру обтяжень рухомого майна на підставі договору про надання сервісної послуги з опрацювання електронних заяв та/або сервісної послуги з опрацювання електронних заяв, поданих з використанням прикладного програмного інтерфейсу Державного реєстру обтяжень рухомого майна;

2) доступ користувачів до Державного реєстру обтяжень рухомого майна для отримання відомостей з нього надається технічним адміністратором цього Реєстру у порядку, визначеному законодавством:

  • за допомогою прикладного програмного інтерфейсу Державного реєстру обтяжень рухомого майна;
  • шляхом надання ідентифікаторів доступу посадовим особам державних органів;

3) здійснення плати за внесення до Державного реєстру обтяжень рухомого майна запису, а також змін і додаткових відомостей до запису, надання інформації з Державного реєстру обтяжень рухомого майна може підтверджуватися електронною копією (у тому числі скрін-копією) відповідного платіжного документа. Якщо фінансова установа, через яку здійснено платіж, забезпечує можливість проведення перевірки достовірності відповідного платіжного документа, нотаріус проводить таку перевірку.

Також установлено, що протягом дії воєнного стану:

1) припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в межах адміністративно-територіальних одиниць, перелік яких затверджується Міністерством юстиції;

2) в межах адміністративно-територіальних одиниць, що не включені до затвердженого Міністерством юстиції переліку, доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, забезпечується з урахуванням зумовлених умовами воєнного стану технічних характеристик (можливостей);

3) у разі появи загрози несанкціонованого доступу до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, зокрема внаслідок тимчасової окупації державою-агресором певної адміністративно-територіальної одиниці, адміністратор таких реєстрів невідкладно припиняє доступ користувачів до них в межах відповідної території, про що у дводенний строк інформує Міністерство юстиції.

На яких територіях припинено доступ до реєстрів?

Отже, відповідно до вищезгаданих норм постанови КМУ припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в межах адміністративно-територіальних одиниць, перелік яких затверджується Міністерством юстиції.

Цей Перелік адміністративно-територіальних одиниць, в межах яких припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України, в умовах воєнного стану затверджено Наказом від 01.04.2022 № 1307/5 (Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05 квітня 2022 р. N 386/37722, однак у Реєстрі нормативно-правових актів вказано, що цей наказ «ще не набрав чинності»).

Цей Перелік не поширюється на Автоматизовану систему виконавчого провадження, доступ користувачів до якої надається/припиняється відповідно до законодавства.

ПЕРЕЛІК
адміністративно-територіальних одиниць, в межах яких припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України, в умовах воєнного стану

Донецька область:

Бахмутський район (крім міст Бахмут, Світлодарськ, Соледар, Часів Яр);

Волноваський район;

Краматорський район (крім міст Костянтинівка, Краматорськ, Лиман, Слов'янськ, смт Олександрівка);

Маріупольський район;

Покровський район (крім міст Добропілля, Красногорівка, Курахове, Новогродівка, Покровськ, Селидове);

Горлівський район;

Донецький район;

Кальміуський район;

Запорізька область:

Бердянський район;

Василівський район;

Мелітопольський район;

Пологівський район;

Київська область:

Бориспільський район (крім міст Бориспіль, Переяслав, Яготин);

Броварський район;

Бучанський район;

Вишгородський район;

Фастівський район (крім міст Боярка, Фастів);

Луганська область;

Миколаївська область:

Баштанський район;

Вознесенський район (крім смт Доманівка, Братське, міста Южноукраїнськ);

Миколаївський район (крім міста Миколаїв);

Сумська область:

Конотопський район;

Охтирський район;

Роменський район;

Сумський район (крім міста Суми);

Шосткинський район;

Харківська область:

Богодухівський район (крім міст Валки, Богодухів, смт Краснокутськ);

Ізюмський район;

Куп'янський район;

Харківський район (крім смт Нова Водолага);

Чугуївський район (крім міста Зміїв);

Херсонська область;

Чернігівська область;

Автономна Республіка Крим;

місто Севастополь.

Також нагадаємо, що відповідно до змін у постанову Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. N 164 «Деякі питання нотаріату в умовах воєнного стану» посвідчення довіреностей та заповітів, засвідчення справжності підпису на документах здійснюється без використання спеціальних бланків нотаріальних документів на білих аркушах паперу з нанесеними на них за допомогою комп'ютерної техніки реквізитами нотаріуса: зображення Державного Герба України, прізвище, власне ім'я, по батькові (за наявності), найменування державної нотаріальної контори (для державного нотаріуса), номер свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю, адреса робочого місця, номер телефону, адреса електронної пошти.

На час дії воєнного стану перебіг строку для прийняття спадщини зупиняється.

В умовах воєнного стану довіреності, крім довіреностей на право розпорядження нерухомим майном, управління і розпорядження корпоративними правами, та заповіти військовослужбовців Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також працівників правоохоронних (спеціальних) органів, органів цивільного захисту, які залучаються до здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії іноземної держави, можуть посвідчуватися командиром (начальником) цих формувань (органів) або іншою уповноваженою таким командиром (начальником) особою з подальшим надсиланням таких заповітів через Генеральний штаб Збройних Сил, Міністерство оборони, відповідний правоохоронний (спеціальний) або інший орган до Міністерства юстиції або його територіального органу для забезпечення їх реєстрації нотаріусами в Єдиному реєстрі довіреностей, Спадковому реєстрі.

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Нестандартный подход к разделу имущества и получению алиментов при разводе – прямой эфир
Telegram канал Sud.ua
Нестандартный подход к разделу имущества и получению алиментов при разводе – прямой эфир
Главное о суде