Звільнення від сплати судового збору ПФУ та його органів, не звільняє його від обов’язку відшкодувати судові витрати: КАС ВС

15:23, 19 мая 2021
КАС ВС вказав важливі нюанси щодо призначення пенсії держслужбовцям.
Звільнення від сплати судового збору ПФУ та його органів, не звільняє його від обов’язку відшкодувати судові витрати: КАС ВС
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Звільнення від сплати судового збору Пенсійного фонду України та його органів, не звільняє його від обов’язку відшкодувати судові витрати у разі, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб’єктом владних повноважень. На цьому наголосив Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду при розгляді справи № 623/198/17.

Державні службовці, які на день набрання чинності цим Законом обіймають посади державної служби та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених статтею 25 Закону України «Про державну службу» та актами Кабінету Міністрів України, мають право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону № 3723-XII у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.

Також, пунктом 8 розділу XI Прикінцеві та перехідні положення Закону №889-VІІІ встановлено, що стаж державної служби за періоди роботи (служби) до набрання чинності цим Законом обчислюється у порядку та на умовах, установлених на той час законодавством.

За приписами частини першої статті 37 Закону №3723-XII на одержання пенсії державних службовців мають право чоловіки, які досягли віку 62 роки, та жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченому абзацом 1 частини першої статті 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», у тому числі стажу державної служби не менш як 10 років, та які на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку.

Відповідно до п. 2 Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.05.1994 №283 (діяла до набрання чинності Законом України «Про державну службу» №889), робота на посадах в органах місцевого самоврядування, передбачених у ст. 14 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», а також на інших посадах, не зазначених у цій статті, віднесених Кабінетом Міністрів України до відповідної категорії посад в органах місцевого самоврядування зараховується до стажу державної служби.

Враховуючи наведене, вірним є висновок судів попередніх інстанцій про те, що період роботи позивача з 27.06.2006 по 07.05.2009 на посаді заступника міського голови з питань охорони здоров’я, освіти та соціального захисту населення, що становить 2 роки 10 місяців 11 днів та період роботи з 08.05.2009 по 10.11.2015 на посаді Ізюмського міського голови, що становить 6 років 6 місяців 3 дні відповідачем незаконно не враховано у стаж його роботи на посадах державної служби.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові від 10.05.2018 у справі №351/1792/17.

Доводи касаційної скарги щодо звільнення Пенсійного фонду України та його органів від сплати судового збору, що, на думку відповідача, унеможливлює стягнення на користь позивача судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідача, є безпідставними та не спростовують висновків судів попередніх інстанцій.

Відповідно до п. 18 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір» (в редакції, яка діяла на момент прийняття оскаржуваних рішень судів першої та апеляційної інстанцій) від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях звільняється, зокрема, Пенсійний фонд України та його органи.

Отже, відповідач звільняється від сплати судового збору при поданні адміністративного позову, апеляційної чи касаційної скарги тощо. Проте, звільнення від сплати судового збору Пенсійного фонду України та його органів, не звільняє його від обов’язку відшкодувати судові витрати у разі, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб’єктом владних повноважень.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові від 26.10.2018 у справі № 243/5892/17.

Раніше «Судово-юридична газета» писала про призначення пенсії за віком на пільгових умовах.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Ответственности за нарушение правил военного учета не избежать – эфир на Право ТВ
Telegram канал Sud.ua
Ответственности за нарушение правил военного учета не избежать – эфир на Право ТВ
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Ігор Стадник
    Ігор Стадник
    заступник голови Вінницького апеляційного суду