Норми законопроекту Міністерства юстиції України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо примусового виконання судових рішень і рішень інших органів» про введення автоматизованого арешту коштів боржників, виписані досить «сиро», до того ж створюють передумови для загострення соціальної напруги в країні. До такого висновку дійшли під час вебінару «Кабмін схвалив автоматизований арешт коштів: чого чекати?» приватний виконавець Андрей Авторгов та адвокат ADER HABER Олексій Соломко, передає прес-служба Асоціації приватних виконавців України.
«Норми про автоматизований арешт в законопроекті Мін’юсту – сирі і дозволяють в подальшому маневрувати тим особам, які на практиці реалізовуватимуть ідею з електронним арештом. В документі сказано, що буде автоматизований арешт коштів, але концепція цього арешту не розкривається: яким чином він буде реалізовуватись, чи матиме вплив банківський працівник та виконавець на формування постанови», — зазначив адвокат Олексій Соломко. Він стверджує, що відповіді на всі ці питання потрібно дати і закріпити на концептуальному рівні в законопроекті.
Приватний виконавець Андрій Авторгов звернув увагу на те, що в пропозиціях регулятора щодо запровадження автоматизованого арешту коштів зовсім не врахований соціальний фактор. І практична реалізація норм даного законопроекту призведе до того, що виконавці, можливо, і швидше зможуть стягувати кошти з боржників, але боржники ризикують залишитись зовсім без засобів для існування. В першу чергу можуть постраждати соціально незахищені верстви населення, для яких соціальні виплати – єдине джерело доходу.
«При запровадженні автоматизованого арешту на законодавчому рівні потрібно визначити статуси рахунків боржників, закріпити статус «спеціальних» і захистити їх від арешту. Нині на законодавчому рівні передбачено, що державний чи приватний виконавець не може накладати арешти на соціальні рахунки, а на зарплату, стипендію, пенсію – в розмірі, визначеному законодавством. Але…Є проблема. На сьогодні у виконавців немає можливості побачити статус рахунку боржника – він користується банківською карткою, на яку нараховується виключно зарплатня чи звичайною карткою, на яку надходять кошти від різних видів діяльності, приміром людина щось продала на ОЛХ. І нерідко виникає проблема, що виконавці накладають арешт на так звані зарплатні, пенсійні рахунки, відповідно їх блокують і фактично звертають стягнення не на передбачені законом 20%, а на всю суму, яка є на картці. В законопроекті Мін’юсту ця проблема не вирішується, і взагалі про неї ні слова не сказано. А проблема – гостра, потребує реагування регулятора, парламентарів», — розповів Андрій Авторгов.
Правники і представники професійної спільноти приватних виконавців сподіваються, що парламентарі звернуть уваги на ці концептуальні прогалини в законодавчій ініціативі Мін’юсту щодо реформування системи примусового виконання судових рішень.
У Асоціації приватних виконавців України нагадали, Асоціацією приватних виконавців Україні на платформі проекту ЄС «Pravo-Justice» розроблено законопроект «Про виконавче провадження», в якому, зокрема, чітко розписано порядок блокування і списання коштів з рахунків, передбачені запобіжники, які не дозволять заблокувати всі кошти на рахунку.
Нагадаємо, «Судово-юридична газета» писала, що Мін’юст розробив законопроект, який обурив Асоціацію приватних виконавців України.
Додамо, Мін’юст таки змушений йти на поступки щодо змін у сфері виконання судових рішень.
Крім того, для приводу боржника не потрібно буде йти до суду.
Також ми писали, що боржники-юрособи можуть опинитися під забороною виїзду за кордон, а на фізосіб заборону зможуть застосувати без суду.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.