Чому ДБР не створює Дисциплінарну комісію

12:00, 6 февраля 2019
Директор Державного бюро розслідувань Роман Труба пояснив, які перепони є на шляху створення Дисциплінарної комісії ДБР.
Чому ДБР не створює Дисциплінарну комісію
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Активно приступивши до роботи в кінці листопада 2018 року, Державне бюро розслідувань вже відкрило кілька тисяч кримінальних проваджень по всій країні. На офіційному сайті та сторінці відомства в Facebook практично кожен день повідомляється про нові затримання і слідчі дії.

Втім, досі не створено Дисциплінарну комісію при ДБР. Вже саме її існування стане дисциплінуючим чинником для співробітників ДБР, адже до неї можна буде оскаржити будь-які їх дії, які викликають сумніви щодо правомірності. Але наразі орган, до якого можна поскаржитися на дії співробітників ДБР, у Бюро відсутній, як і чітка процедура притягнення працівників ДБР до дисциплінарної відповідальності.

Про перепони на шляху створення Дисциплінарної комісії «Судово-юридичній газеті» розповів директор Державного бюро розслідувань Роман Труба.

  • Склад та положення про Дисциплінарну комісію ДБР затверджуються директором ДБР на основі Типового положення про Дисциплінарну комісію центрального органу виконавчої влади, затвердженого Кабміном. 17 травня 2018 року на засіданні Ради громадського контролю при ДБР прийнято рішення про обрання трьох осіб від РГК до складу Дисциплінарної комісії. Коли планується затвердити відповідний склад, зокрема осіб, обраних від РГК, та положення, та з чим пов’язана затримка?

— Почну з того, що я був одним з ініціаторів створення Ради громадського контролю. Це було одним з першочергових завдань. Я ініціював з початку свого призначення розробку всіх нормативних документів та запуск РГК. Вдячний, що Рада громадського контролю працює конструктивно, на її засіданнях піднімається багато питань щодо діяльності ДБР.

Питання щодо формування Дисциплінарної комісії ненове. Вирішенням його я займався тривалий час. Але є норма, яка не дозволяє мені затвердити її склад.

Для діяльності Дисциплінарної комісії потрібне положення про неї. Воно розробляється на підставі Типового положення Кабінету міністрів України. Але у Кабміна такого положення немає. Я з’ясовував, чи можу затвердити положення про Дисциплінарну комісію ДБР без Типового положення Кабінету міністрів, і отримав чітку відповідь: ні. Це основне застереження, яке не дозволяє мені запустити роботу Дисциплінарної комісії.

У зв’язку з цим я звернувся з листом до КМУ для пришвидшення розробки Типового положення. Більше того, я готовий надати Кабміну ресурсну допомогу, щоб воно було якнайшвидше прийняте. Після цього буде відкрито шлях для створення Дисциплінарної комісії.

Однак це не єдина перепона. Ми знаємо, що згідно з положеннями закону, абсолютну більшість рішень Дисциплінарна комісія приймає за результатами службових розслідувань, які проводить управління внутрішнього контролю. Через прогалини, які існують сьогодні в законі, я не можу обрати працівників цього управління та працівників відділу, які будуть здійснювати службові розслідування. Тобто в мене відсутній ще один елемент, який надасть змогу проводити службові розслідування та притягувати працівників до дисциплінарної відповідальності.

  • Тобто, на Вашу думку, без попереднього проведення службового розслідування Дисциплінарна комісія не зможе розглядати питання про притягнення працівників ДБР до дисциплінарної відповідальності?

— Це не я так вважаю, так говорить закон (ч. 2 ст. 25 Закону України «Про Державне бюро розслідувань»). Серед норм законопроектів, які є у Верховній Раді, було також питання щодо впорядкування процедури і механізмів притягнення працівників ДБР до дисциплінарної відповідальності.

  • Коли ж будуть прийняті відповідні рішення щодо положення про ДК та її складу?

— Це питання до структурних підрозділів КМУ. До розробки положення можуть бути залучені і Мін’юст, і Нацагентство з питань держслужби. І якщо ми вже говоримо про зміни, які повинні вноситися до закону про ДБР, я хочу закликати громадянське суспільство, щоб воно мене підтримало в необхідності якнайшвидшого прийняття закону про внесення змін до закону про ДБР, який надасть змогу більш ефективно працювати.

  • Якщо зараз особа звернеться зі скаргою, з матеріалами щодо певного працівника ДБР, де будуть надані реальні факти зловживань та підстави притягнути його до відповідальності, як бути в такому разі в умовах відсутності Дисциплінарної комісії?

— Необхідно пришвидшити прийняття КМУ Типового положення та розгляд у сесійній залі в другому читанні закону про внесення змін до закону про ДБР. Саме вирішення цих двох питань дасть змогу сформувати управління внутрішнього контролю і запустити Дисциплінарну комісію. Це може бути зроблено протягом місяця-півтора.

У Законі України «Про державну службу» є норма, яку також можна застосувати — випробувальний строк для працівників. Тобто якщо порушення, підтверджені у зверненнях, будуть встановлені, вони будуть враховані директором на завершальному випробувальному етапі.

  • А якщо законопроект не ухвалять, можна негайно відсторонити працівника, якщо він порушує закон?

— Відсторонення від посади — це обмежуючий захід, який може застосовуватися директором ДБР. Та все ж притягнення до дисциплінарної відповідальності має відбуватися у тому порядку, який прописаний у законі про ДБР. На жаль, тут дійсно є проблема, і треба якнайшвидше вживати заходів, щоб її вирішити. Зі свого боку я буду доводити комітету і фракціям парламенту, що відповідний закон має бути ухвалений якнайшвидше.

Повну версію інтерв’ю можна прочитати за посиланням.

 

Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Telegram канал Sud.ua
Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Главное о суде