Президент України презентував зміни до Закону «Про очищення влади»: хто саме буде люстрований

11:30, 12 июля 2019
Верховна Рада отримала пропозиції Президента щодо розширення люстрації. Серед кандидатів на звільнення — навіть судді й адвокати.
Президент України презентував зміни до Закону «Про очищення влади»: хто саме буде люстрований
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

До Верховної Ради надійшов законопроект № 10444 від 11.07.2019 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо очищення влади».

Законопроект внесений Президентом України та визначений як невідкладний.

Президент стверджує, що наразі значна частина членів парламенту, уряду, представників органів виконавчої, законодавчої, судової влади за визначеною ідеологією і критеріями підпадають під дію Закону «Про очищення влади».

На думку голови держави, такими особами чиниться тиск з метою не допустити завершення вже розпочатих процесів люстрації або ж очищення влади взагалі. У центральних органах виконавчої влади відшукуються різні способи уникнути звільнення відповідно до зазначенного закону, наприклад, застосовується своєрідне тлумачення закону (коли департаменти, управління, відділи визнаються не самостійними структурними підрозділами центральних органів виконавчої влади). Деякі ж категорії посад, щодо яких має застосовуватися процедура очищення, взагалі не враховані в Законі України «Про очищення влади».

З метою припинення у подальшому зловживання владою і службовим становищем під час виконання посадових обов’язків, уникнення відповідальності за дії , що спрямовані на власне збагачення, новим законопроектом розширено категорії посад, щодо яких здійснюються заходи з очищення влади (люстрації), а також уточнено деякі критерії цього процесу.

Проектом пропонується внести низку суттєвих змін до Закону України «Про очищення влади», а також до законів України «Про вибори народних депутатів України», «Про вибори Президента України», «Про місцеві вибори», «Про адвокатуру та адвокатську діяльність».

Запропоновані зміни стосуються сфери застосування Закону України «Про очищення влади», посад, щодо яких здійснюються заходи з очищення влади, критеріїв очищення влади.

Заходи з люстрації пропонується розширити на такі посади:

  • Президента України, голови Верховної Ради України, першого заступника і заступника голови Верховної Ради України, народного депутата України, прем’єр-міністра України;
  • членів Вищої ради юстиції, членів Вищої ради правосуддя, членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, суддів, голови Державної судової адміністрації України та його заступника;
  • кандидатів у народні депутати України, кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, кандидатів на пост Президента України, кандидатів на посади сільських, селищних, міських голів та старост у порядку, визначеному законодавством.

Заборона обіймати посади застосовується до осіб, які обіймали посаду (посади) у період з 23 лютого 2014 року до 19 травня 2019 року та не були звільнені в цей період з відповідної посади (посад) за власним бажанням:

1) Президента України, голови Верховної Ради України, першого заступника і заступника голови Верховної Ради України, прем’єр-міністра України, першого віце-прем’єр-міністра України, віце-прем’єр-міністра України;

2) міністра, керівника центрального органу виконавчої влади, який не входить до складу Кабінету міністрів України;

3) голови Національного банку України, голови Антимонопольного комітету України, голови Фонду державного майна України, голови Державного комітету телебачення і радіомовлення України, їх першого заступника, заступника;

4) голови та/або члена національної комісії, що здійснює відповідно державне регулювання природних монополій, державне регулювання у сферах зв’язку та інформатизації, ринків цінних паперів і фінансових послуг;

5) генерального прокурора, голови Служби безпеки України, голови Служби зовнішньої розвідки України, начальника Управління державної охорони України, керівника центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову та/або митну політику, податкової міліції, керівника центрального органу виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, їх першого заступника, заступника;

6) секретаря Ради національної безпеки і оборони України, його першого заступника, заступника;

7) глави Адміністрації Президента України, керівника Державного управління справами, керівника секретаріату Кабінету міністрів України, урядового уповноваженого з питань антикорупційної політики, їх першого заступника, заступника;

8) члена Вищої ради юстиції, члена Вищої ради правосуддя (крім голови Верховного Суду України, голови Верховного Суду), члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, голови Державної судової адміністрації України, його заступника;

9) керівника, заступника керівника самостійного структурного підрозділу центрального органу (апарату) Генеральної прокуратури України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Міністерства внутрішніх справ України, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та/або реалізує державну податкову та/або митну політику, податкової міліції;

10) керівника, заступника керівника територіального (регіонального) органу прокуратури України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Міністерства внутрішніх справ України, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та/або реалізує державну податкову та/або митну політику, податкової міліції в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі;

11) начальника Генерального штабу — головнокомандувача Збройних сил України;

12) керівників державних, у тому числі казенних, підприємств оборонно-промислового комплексу, товариств, управління корпоративними правами щодо яких передано Державному концерну «Укроборонпром», а також державних підприємств, товариств, що належать до сфери управління суб'єкта надання адміністративних послуг.

Стосовно суддів визначено окремий критерій заборони обіймати посади, а саме: люстрація застосовується до судді, суддів, які одноособово або у колегії суддів розглядали справу або ухвалили рішення з допущенням порушень Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, констатованих у рішенні Європейського суду з прав людини.

Під очищення влади підпадуть навіть адвокати. Пропонується внести зміни в Закон України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» у частині заборони набуття статусу адвоката особам, які підпадають під заборону обіймати посади, визначені Законом України «Про очищення влади».

Якщо до адвоката буде застосована така заборона, його право на адвокатську діяльність припиняється.

Крім того, люстрація буде застосовуватися як кримінальне покарання при постановленні вироків. Якщо таке покарання буде застосоване як додаткове, то його строк становитиме п’ять років.

Раніше ми розповідали, як українські суди боронять інформаційну безпеку України.

Как остановить безосновательное давление на бизнес, выполняет ли свою роль прокуратура и эффективен ли институт следственных судей
Telegram канал Sud.ua
Как остановить безосновательное давление на бизнес, выполняет ли свою роль прокуратура и эффективен ли институт следственных судей
Сегодня день рождения празднуют
  • Ірина Гирила
    Ірина Гирила
    суддя Господарського суду Тернопільської області
  • Леонід Лобойко
    Леонід Лобойко
    суддя Верховного Суду у Касаційному кримінальному суді
  • Марія Мартинишин
    Марія Мартинишин
    суддя Франківського районного суду м. Львова
  • Людмила Граб
    Людмила Граб
    суддя Сьомого апеляційного адміністративного суду
  • Ольга Дегтярьова
    Ольга Дегтярьова
    суддя Окружного адміністративного суду міста Києва