Рішення МСЕК мають обов’язковий характер для суб’єктів владних повноважень: ВП ВС

11:36, 14 августа 2019
telegram sharing button
facebook sharing button
viber sharing button
twitter sharing button
whatsapp sharing button
Верховний Суд визнав МСЕК суб’єктом владних повноважень.
Рішення МСЕК мають обов’язковий характер для суб’єктів владних повноважень: ВП ВС
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Велика Палата Верховного Суду у справі № 201/11696/18 визначилася з юрисдикцією спорів із МСЕК.

Палата вважає, що спір про оскарження рішень, дій чи бездіяльності, вчинених МСЕК, є публічно-правовим і має розглядатися за правилами адміністративного судочинства.

Оскільки предметом спору по суті є оскарження рішення органу МСЕК, суди попередніх інстанцій з дотриманням вимог процесуального закону зробили правильний висновок про неможливість розгляду спору в порядку цивільного судочинства.

Верховний Суд виходив із того, що обласна МСЕК № 4, рішення якої фактично оскаржує позивач, перебуває у віданні МОЗ. У межах та порядку, встановленому Положенням, наділена повноваженнями приймати рішення, що впливають на можливість реалізації позивачем його права на пенсійне забезпечення і мають обов`язковий характер для інших суб`єктів владних повноважень.

З огляду на вказане спір про оскарження рішень, дій чи бездіяльності, вчинених Обласною МСЕК № 4, є публічно-правовим і має розглядатися за правилами адміністративного судочинства.

У жовтні 2018 року позивач звернувся до суду з указаним позовом, в якому просив визнати протиправним рішення Обласної МСЕК № 4 про відмову у визнанні інвалідом та зобов`язати відповідача визнати його інвалідом ІІ групи.

Ухвалою Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська від 31 жовтня 2018 року у відкритті провадження у справі відмовлено на підставі пункту 1 частини першої статті 186 Цивільного процесуального кодексу України (далі — ЦПК України), оскільки справа не підлягає розгляду у порядку цивільного судочинства. Роз`яснено позивачу право на звернення до Дніпропетровського окружного адміністративного суду в порядку адміністративного судочинства.

Ухвалу суд першої інстанції мотивував тим, що оскільки відповідачем у позові є суб`єкт владних повноважень, а предметом спору — оскарження рішень МСЕК, то заява не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства. Цей спір належить до адміністративної юрисдикції.

Апеляційний суд погодився з висновками суду першої інстанції, зазначивши, що спір є публічно-правовим, тому що рішення МСЕК мають публічний характер, а отже, такий позов повинен розглядатися в порядку адміністративного судочинства.

Позивач подав касаційну скаргу, мотивувавши тим, що цей спір підлягає розгляду в порядку цивільного, а не адміністративного судочинства, оскільки стосується здоров`я фізичної особи, що є особистим немайновим правом, захист якого здійснюється, зокрема, за нормами цивільного законодавства (стаття 275 Цивільного кодексу України) або виникає із трудових правовідносин (отримання позивачем виробничої травми під час виконання трудових обов`язків).

Ми також розповідали, що ВП ВС дозволила судам розглядати колективні трудові спори.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый