Депутати пропонують збільшити штат НАБУ та посилити незалежність САП

13:27, 9 января 2020
Новим законопроектом пропонується збільшити кількість працівників НАБУ, усунути КМУ від регулювання зарплат у НАБУ, вдосконалити процедуру аудиту ефективності його діяльності та аудиту незалежності Спеціалізованої антикорупційної прокуратури.
Депутати пропонують збільшити штат НАБУ та посилити незалежність САП

Кількість працівників НАБУ пропонують збільшити, а незалежність САП — посилити. Так, 3 січня у Верховній Раді зареєстровано законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення боротьби з корупцією» за №2714.

Авторами ініціативи виступили народні депутати з різних фракцій: Анастасія Красносільська, Ярослав Юрчишин, Роксолана Підласа, Олександр Корнієнко та Вікторія Сюмар. Депутати пропонують внести зміни до окремих положень Закону «Про Національне антикорупційне бюро України» та Закону «Про прокуратуру». Також у законопроекті містяться окремі норми щодо внесення змін до законів «Про запобігання корупції», «Про внесення змін до деяких законів України щодо перезавантаження влади», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення ефективності інституційного механізму запобігання корупції», «Про внесення змін до Закону України "Про запобігання корупції" щодо викривачів корупції».

Аудит НАБУ — кожних два роки за участі «міжнародників»

Як пояснюють автори, важливою засадою незалежності та підзвітності НАБУ є процедура зовнішньої незалежної оцінки (аудиту) ефективності діяльності НАБУ. «Дотепер аудит НАБУ не був проведений, оскільки наразі процедура формування комісії зовнішнього контролю у складі трьох членів створює можливості суттєвого політичного впливу на цей процес і створює ризики безпідставного втручання у діяльність Національного антикорупційного бюро», — зауважують вони.

Для того, щоб усунути ризики використання аудиту для здійснення заангажованого політичного впливу на діяльність НАБУ, у законопроекті запропоновано таку процедуру формування Комісії з проведення зовнішньої незалежної оцінки (аудиту) ефективності діяльності НАБУ, яка аналогічна новій процедурі формування Комісії з проведення незалежної оцінки ефективності діяльності Національного агентства з питань запобігання корупції.

Нагадаємо, процедура для НАЗК була схвалена Верховною Радою у жовтні 2019 року відповідно до Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення ефективності інституційного механізму запобігання корупції».

Так, пропонується передбачити проведення зовнішньої незалежної оцінки (аудиту) НАБУ кожних два роки Комісією з проведення оцінки, склад якої визначає КМУ на підставі пропозицій донорів, які надавали Україні міжнародну технічну допомогу у сфері запобігання та протидії корупції; встановити вимоги до осіб, які входитимуть до складу Комісії з проведення оцінки, передбачивши, що членами цієї Комісії можуть бути лише особи зі значним досвідом роботи в інших країнах чи міжнародних організаціях зі здійснення досудового розслідування, процесуального керівництва, підтримання публічного обвинувачення, судового розгляду справ, пов’язаних з корупцією; визначити права і обов’язки членів Комісії з проведення оцінки; визначити засади організаційно-технічного, матеріального забезпечення діяльності Комісії з проведення оцінки тощо.

Аудит стану незалежності САП

Одночасно, з метою забезпечення вдосконалення антикорупційних заходів, проектом впроваджується проведення зовнішньої незалежної оцінки стану операційної та інституційної незалежності Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, у тому числі шляхом вибіркового аудиту кримінальних проваджень, досудове розслідування у яких здійснювалося Національним бюро під процесуальним керівництвом прокурорів Спеціалізованої антикорупційної прокуратури.

КМУ не зможе регулювати зарплати НАБУ та НАЗК

Законопроектом усувається можливість Кабінету Міністрів України здійснювати неналежний вплив на визначення рівня оплати праці у НАБУ та НАЗК.

Передбачено, що норма Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо перезавантаження влади», згідно з якою норми і положення законів України, якими визначені розміри посадових окладів та інших складових оплати праці, грошового забезпечення працівників державних органів, застосовуються в порядку та розмірах, встановлених КМУ, не застосовується до НАБУ та Національного агентства з питань запобігання корупції.

Автори вважають, що на даний час у законі про НАБУ існують прогалини щодо визначення окремих посадових окладів у залежності від рівня відповідальності та виконуваної роботи, а також не врегульовано питання соціального характеру з реалізації особами начальницького складу Національного бюро, які мають право на пенсію, свого конституційного права на державне пенсійне забезпечення, а також унормування оплати праці інших працівників та осіб начальницького складу Національного бюро.

Окрім того, як зазначають автори, законопроект спрямований на врегулювання державних гарантій на соціальне та гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення умов, норм і порядку пенсійного забезпечення, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист, а також на належне забезпечення достатніх матеріальних умов для виконання службових обов’язків працівниками Національного бюро з урахуванням специфіки, інтенсивності та особливого характеру роботи.

Також усувається невизначеність щодо початку здійснення автоматизованого розподілу обов’язків з проведення повної перевірки між уповноваженими особами Національного агентства.

Збільшити кількість працівників НАБУ

Наразі гранична чисельність Національного антикорупційного бюро обмежена 700 особами. У Звіті за результатами експертного аналізу діяльності НАБУ міжнародні експерти зазначили, що «існуюча гранична кількість співробітників, здається, є недостатньою для поточного обсягу обов'язків НАБУ», при цьому надана рекомендація «збільшити граничну чисельність персоналу НАБУ для посилення роботи НАБУ та забезпечення його сталого розвитку».

Збільшення граничної чисельності НАБУ, на думку авторів, необхідне для:

- впровадження кримінальної розвідки (criminal intelligence) у діяльність Національного антикорупційного бюро; 

- посилення спроможності територіальних управлінь Національного антикорупційного бюро, яких наразі створено 3, а їхня штатна чисельність обмежена 22 особами;

- посилення спроможності оперативно-технічних підрозділів, які, відповідно до змін, передбачених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення окремих положень кримінального процесуального законодавства», отримали повноваження самостійно здійснювати зняття інформації з транспортних телекомунікаційних мереж, відповідно до статті 263 Кримінального процесуального кодексу України;

- збільшення чисельності детективів кримінальної лабораторії, які, серед іншого, беруть участь у слідчих діях як спеціалісти під час проведення відповідних слідчих дій з носіями інформації та комп’ютерною технікою.

Зокрема, пропонується визначити, що гранична чисельність центрального та територіальних управлінь Національного антикорупційного бюро становить 1500 осіб, у тому числі не більше 1000 осіб начальницького складу. 

Цікаво, що автори вважають, що реалізація законопроекту «не потребуватиме додаткових витрат з Державного бюджету України, оскільки витрати у 2019-2020 роках будуть здійснюватися за рахунок коштів, які вже передбачені в Державному бюджеті України».

Як відзначають автори, під час 4-го раунду моніторингу виконання Стамбульського плану дій з боротьби проти корупції Україна отримала рекомендацію 25.5 «Забезпечити підтримання незалежності Національного антикорупційного бюро без неналежного втручання у його діяльність, включаючи проведення незалежного та незаангажованого аудиту його діяльності...». У звіті GRECO за результатами 4-го раунду оцінювання (п. 42) зазначалось, що важливо захистити Національне бюро від неналежного впливу чи тиску, аби орган продовжував свою роботу так само рішуче й ефективно.

Следите за самыми актуальными новостями в наших группах в Viber и Telegram.
Владимир Зеленский: собранные деньги помощи должны идти напрямую Украине
Владимир Зеленский: собранные деньги помощи должны идти напрямую Украине
Loading...
Сегодня день рождения празднуют
  • Олександр Прилипчук
    Олександр Прилипчук
    заступник голови Сумського окружного адміністративного суду
  • Олександр Мирутенко
    Олександр Мирутенко
    суддя Західного апеляційного господарського суду
загрузка...