Помічник депутата — хто він: іноземний досвід для України

10:00, 27 января 2020
У країнах Європи ґрунтовно розроблене законодавство, яке регулює діяльність помічників народних обранців.
Помічник депутата — хто він: іноземний досвід для України
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

У Верховній Раді з’явився текст законопроекту №2203 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обмеження спільної роботи близьких осіб». Авторами законопроекту є група народних депутатів України: Вікторія Сюмар, Ірина Фріз, Ірина Геращенко.

Автори зазначають, що законопроект розроблено з метою врегулювання питань, пов’язаних з обмеженням спільної роботи близьких осіб на посадах помічників-консультантів депутатів усіх рівнів. У пояснювальній записці автори зазначають, що Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) у своїх Методичних рекомендаціях щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів в цілях тлумачення норми статті 23 Закону України «Про запобігання корупції» вказало, що помічники-консультанти є особами, підпорядкованими народним депутатам, і отримання від них подарунків останніми буде прямим порушенням Закону. Водночас, за термінологією згаданого Закону, народні депутати не мають жодних обмежень щодо призначення собі як підпорядкованих осіб — помічників-консультантів — своїх близьких осіб. Цей виняток, спеціально передбачений чинним законодавством для тих, хто обіймає виборні посади, та їх близьких осіб, став причиною низки історій з найманням до себе на роботу близьких осіб, які могли отримувати доступ до бюджетних коштів — і це, у свою чергу, призводило до корупційних ризиків та потенційних зловживань. 

Що пропонується

Депутати ініціюють зміни до Законів України «Про запобігання корупції», «Про статус народного депутата України», «Про статус депутатів місцевих рад», «Про статус депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим», Положення про помічника-консультанта народного депутата України. Зокрема, пропонують юридично закріпити неможливість зайняття близькою до депутата особою посади помічника.  

Іноземний досвід  

Франція 

У Франції парламент схвалив два закони «Про моралізацію публічного життя». Дане рішення зумовив випадок, який стався з кандидатом у президенти Франції Франсуа Фійоном, близькі родичі якого (дружина і діти) були у нього помічниками і за свою роботу отримували солідну винагороду, при цьому не здійснювали активної діяльності. Народні обранці внесли зміни до Кримінального кодексу країни, які забороняють депутатам брати на роботу помічниками своїх рідних: чоловіка, дружину, дітей, тестя, тещу тощо. У разі порушення цієї норми французького законодавства депутатові загрожує 45 тисяч євро штрафу та ув’язнення терміном на три роки із обов’язковим відшкодуванням збитків, завданих бюджету країни (суми заробітної плати, яка була виплачена). Також депутати зобов’язані звітувати про діяльність своїх непрямих родичів. Однак, попри такі зміни, ситуація не вирішується, адже чимало парламентарів домовляються між собою: один наймає родичів іншого і навпаки. Згідно з чинним французьким законодавством, депутат національної Асамблеї (нижня палата парламенту) може наймати до п’яти помічників, укладаючи з ними відповідні контракти. При цьому помічник може працювати одразу на кількох парламентарів, хоча такою можливістю користуються одиниці. П’ять помічників — це не остаточна цифра. Деякі депутати мають і шість, і сім, але не більше восьми. Багато з таких помічників не працюють повний день, і більша частина з них перебуває на окрузі депутата. Найбільш здібні і кваліфіковані пишуть промови, допомагають у написанні законів. Кожен депутат отримує понад 10 тисяч євро для оплати роботи своїх помічників. Усі помічники є соціально захищеними: отримують 13-ту зарплату, допомогу з догляду за дитиною тощо. Залежно від кількості помічників, їхня заробітна плата може варіюватися від 1,4 тисячі до 4 тисяч євро.

Німеччина

У Німеччині депутат може мати як оплачуваних, так і неоплачуваних помічників. При цьому родичі народного обранця не мають права отримувати кошти, будучи його помічниками. Також у німецькому законодавстві передбачено різні посади для них. Зокрема, один з помічників може виконувати функції секретаря, інший — бути аналітиком тощо. Не передбачено у німецькому законодавстві роботу помічників на громадських засадах.

Польща

У нашого західного сусіда теж специфічна форма найму парламентарями помічників. Це регулюється Законом 1996 року «Про виконання мандату депутата і сенатора». Даний закон дозволяє сенаторам і депутатам Сейму самостійно наймати на роботу помічників. Крім того, депутат може залучати помічників, які працюватимуть на громадських засадах, вони мають доступ до парламенту за разовими перепустками.

На офіційному сайті польського Сейму є форми, які має заповнити кожен депутат. До них вносять інформацію про місце роботи, доходи та діяльність помічників протягом останніх трьох років до моменту вступу на посаду. Ці дані є відкритими, і всі охочі можуть із ними ознайомитися.

Кожен депутат отримує кошти на фінансування діяльності свого офісу. За їх розподіл він щороку звітує. При цьому йому заборонено оплачувати роботу своїх рідних та близьких.

Помічнику можуть відшкодувати з державного бюджету три поїздки, які він здійснює на вимогу депутата.

Країни Балтії

До 1991 року Литва, Латвія та Естонія, як і Україна, були частинами Радянського Союзу, тому мають чимало спільного. Це стосується і законодавства, яке регулює діяльність помічників депутатів.

На офіційному сайті Сейму Литви надається інформація про секретаря кожного депутата: номер телефону, електронна пошта. При цьому парламентар має право на отримання ставки на трьох помічників (можна наймати більше або менше, відповідно до цього буде змінюватися розмір їхньої заробітної плати). Наймає помічників сам депутат. При вступі на посаду вони окрім декларацій подають також відомості про так звані інтереси — економічні чи не економічні, які можуть впливати при прийнятті депутатом рішень. Законодавство прямо не забороняє призначати на такі посади родичів, однак для уникнення скандалів і критики депутати рідко практикують такі дій.

При цьому законодавство обмежує кількість помічників, які можуть отримувати перепустки на прохід до Сейму країни. На кожного депутата таких може бути не більше ніж три особи, або не більше 15 на фракцію.

Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що з помічників-консультантів нардепів можуть зняти обмеження щодо сумісництва.

Також нардепи подали законопроект для розширення прав своїх помічників.

Окрім того, помічники суддів і народних депутатів подаватимуть декларації вже у 2020 році.

Как остановить безосновательное давление на бизнес, выполняет ли свою роль прокуратура и эффективен ли институт следственных судей
Telegram канал Sud.ua
Как остановить безосновательное давление на бизнес, выполняет ли свою роль прокуратура и эффективен ли институт следственных судей
Сегодня день рождения празднуют
  • Ірина Гирила
    Ірина Гирила
    суддя Господарського суду Тернопільської області
  • Леонід Лобойко
    Леонід Лобойко
    суддя Верховного Суду у Касаційному кримінальному суді
  • Марія Мартинишин
    Марія Мартинишин
    суддя Франківського районного суду м. Львова
  • Людмила Граб
    Людмила Граб
    суддя Сьомого апеляційного адміністративного суду
  • Ольга Дегтярьова
    Ольга Дегтярьова
    суддя Окружного адміністративного суду міста Києва