Депутати з комітету правоохоронної діяльності 1 вересня зареєстрували у Верховній Раді законопроект №4004. Подібно до попереднього проекту №4003, яким комітет пропонує розширити повноваження слідчих під час обшуків, метою ухвалення цього документу також є «підвищення боротьби із кіберзлочинністю». Інша мета законопроекту – додаткове урегулювання використання електронних (цифрових) доказів.
Так, у законопроекті передбачено внесення до Кримінального процесуального кодексу нового параграфу – «4-1. Електронні докази». Цей параграф складається лише з двох статей – «Електронні докази» і «Зберігання електронних доказів та вирішення питання про спеціальну конфіскацію». Втім, ці дві статті є доволі об’ємними – разом займають майже 10 сторінок порівняльної таблиці.
Окрему увагу у пояснювальній записці до законопроекту депутати приділяють питанню регулювання порядку спеціальної конфіскації віртуальних активів. Це питання урегульовано другою статтею нового параграфу про електронні докази. «На сьогодні спеціальна конфіскація не охоплює віртуальні активи, хоча переважно через неврегульовані законом віртуальні ринки здійснюється легалізація (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом. Відповідно до досліджень Міжнародного валютного фонду, в усьому світі неврегульовані законом віртуальні ринки надають можливість відмити гроші в розмірі від 2,17 до 3,61 трлн доларів США щорічно», — відзначають депутати.
Зокрема передбачено, що судом може бути ухвалено рішення про конфіскацію віртуальних активів у наступних випадках:
Також депутати пропонують доповнити частину першу статті 257, яка регламентує використання результати негласних слідчих дій. Так, якщо в результаті проведення негласної слідчої дії виявлено ознаки кримінального правопорушення, досудове розслідування якого не розпочате, слідчий, прокурор невідкладно, але не пізніше 24 годин після самостійного виявлення ним з будь-якого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, зобов’язаний внести відповідні відомості до ЄРДР та розпочати досудове розслідування.
Проте, напевно найважливішими є пропоновані зміни до Закону України «Про телекомунікації». Передбачено значне розширення обов’язків операторів і провайдерів телекомунікацій. Відповідно до чинної норми закону, вони зобов’язані за власний кошт встановлювати обладнання, необхідне для проведення оперативно-розшукових заходів. Законопроект же розширює цю вимогу обов’язком встановлювати обладнання, яке необхідне для «негласних слідчих (розшукових) дій та тимчасового доступу до інформації, яка знаходиться в операторів та провайдерів телекомунікацій, про зв’язок, абонента, надання телекомунікаційних послуг, у тому числі отримання послуг, їх тривалості, змісту, маршрутів передавання тощо».
Тобто, на операторів та провайдерів покладаються потенційні додаткові витрати, пов’язані із встановлення додаткового оснащення, а також вони будуть зобов’язані надавати значно більше інформації щодо своїх користувачів.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.