Депутат назвала шість причин надати місцевій владі право встановлювати тарифи на опалення

16:59, 20 октября 2020
Кабмін передав в Раду законопроект, яким право встановлення тарифів передається від НКРЕКП місцевому самоврядуванню.
Депутат назвала шість причин надати місцевій владі право встановлювати тарифи на опалення
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

У Верховній Раді зареєстрували Урядовий законопроект № 4215 «Про внесення змін до деяких законів України щодо регулювання діяльності підприємств у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення», яким пропонується передати місцевим органам влади право встановлювати тарифи на опалення.

Головним Комітетом для нього визначений Комітет з питань енергетики та житлово-комунальних послуг.

На сьогодні повноваження щодо встановлення тарифів на теплову енергію та комунальні послуги (зокрема, на послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення) розподілено між Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, та органами місцевого самоврядування.

Відповідно до вимог Законів України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг», «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», «Про теплопостачання», «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» НКРЕКП встановлює тарифи на теплову енергію та комунальні послуги тим суб'єктам природних монополій та суб'єктам господарювання на суміжних ринках, ліцензування діяльності яких вона здійснює.

У свою чергу, органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи на теплову енергію та комунальні послуги для решти суб'єктів господарювання, які не підпадають під регулювання НКРЕКП (вимоги Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про теплопостачання», «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення», «Про житлово-комунальні послуги»).

Запропоновані зміни до законодавства передбачають:

1) передачу повноважень з ліцензування господарської діяльності у сферах тепло-, водопостачання і водовідведення та, відповідно, встановлення тарифів на теплову енергію й комунальні послуги (послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, централізованого водопостачання і централізованого водовідведення) від НКРЕКП до місцевих органів влади;

Згідно з положеннями законопроєкту НКРЕКП здійснюватиме ліцензування господарської діяльності лише з виробництва теплової енергії на теплоцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках, та встановлюватиме відповідним суб’єктам господарювання тарифи на виробництво теплової енергії.

Також, до повноважень НКРЕКП віднесуть затвердження ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва теплової енергії на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках та порядку контролю за їх додержанням, а також розроблення і затвердження порядку (методики) формування тарифів на теплову енергію, вироблену на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях та когенераційних установках.

У свою чергу, ліцензування господарської діяльності з виробництва теплової енергії для решти суб’єктів господарювання, що не підпадають під регулювання НКРЕКП, а також ліцензування господарської діяльності з транспортування теплової енергії магістральними і місцевими (розподільчими) тепловими мережами та постачання теплової енергії, господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення здійснюватиметься обласними, Київською міською державними адміністраціями.

Відповідно, тарифи для суб’єктів господарювання у сфері тепло-, водопостачання та водовідведення - ліцензіатів обласних, Київської міської державних адміністрацій встановлюватимуться органами місцевого самоврядування.

При цьому Закон України "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг" втратить чинність.

2) створення умов для забезпечення самоокупної діяльності підприємств тепло-, водопостачання та водовідведення шляхом:

-провадження органами місцевого самоврядування послідовної технічної, економічної та фінансової політики при регулюванні діяльності підприємств тепло-, водопостачання та водовідведення на місцевому рівні;

-визначення умов для формування економічно обґрунтованих тарифів на теплову енергію та комунальні послуги;

-створення нормативних засад узгодження підприємствами тепло-, водопостачання та водовідведення з органами місцевого самоврядування запозичень від іноземних держав, банків та міжнародних фінансових організацій для реалізації інвестиційних проєктів у сферах тепло-, водопостачання та водовідведення, тощо.

Згідно з проєктом Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг у двомісячний строк із дня набрання чинності Законом має передати ліцензійні справи суб’єктів господарювання у сферах тепло-, водопостачання та водовідведення Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям.

Депутат Олена Шуляк назвала 6 причин на користь ухвалення законопроєкту:

— Більшість підприємств ТКЕ та ВКГ знаходяться у комунальній власності територіальних громад. Ефективно розпоряджатися своїм майном може лише власник, тобто, громада.

— Технічна, фінансова та інвестиційна політика, що здійснюватимуться на місцях, враховуватиме реальну ситуацію та потреби підприємства.

— З’явиться можливість не підвищувати тарифи на послуги для населення, компенсуючи різницю між фактичними витратами та встановленими ОМС тарифами з місцевого бюджету.

— Якість комунальних послуг, їх доступність буде оцінюватися споживачами, і в разі незадоволення, відповідну оцінку надаватимуть органу місцевого самоврядування.

— Можливості перекладати відповідальність за неефективну роботу комунальних підприємств на інший орган влади більше не буде.

— Децентралізація передбачає зміни у бюджетному та податковому законодавстві та надає додатковий фінансовий ресурс органам місцевого самоврядування. Тобто, додаткові гроші можна спрямувати, зокрема, на розвиток ЖКГ.

Нещодавно «Судово-юридична газета» розповідала про незрозумілі маніпуляції Київтеплоенерго та Центру комунального сервісу з рахунками за опалення.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Нестандартный подход к разделу имущества и получению алиментов при разводе – прямой эфир
Telegram канал Sud.ua
Нестандартный подход к разделу имущества и получению алиментов при разводе – прямой эфир
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Андрій Іванов
    Андрій Іванов
    суддя Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області
  • Галина Бондаренко
    Галина Бондаренко
    суддя Голосіївського районного суду міста Києва
  • Ольга Кролевець
    Ольга Кролевець
    суддя Верховного Суду у Касаційному господарському суді
  • Сергій Стефанишин
    Сергій Стефанишин
    суддя Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області