Експрокурор вимагав довідку про заробітну плату для перерахунку пенсії: чому КАС відмовив у позові

13:05, 9 ноября 2020
КАС скасував усі рішення, якими колишньому прокурору повинні були видати довідку про заробітну плату для перерахунку пенсії.
Експрокурор вимагав довідку про заробітну плату для перерахунку пенсії: чому КАС відмовив у позові
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду по справі №589/2040/17 скасував рішення Шосткинського міськрайонного суду Сумської області від 11.01.2018 та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 05.04.2018 та постановив відмовити позивачу у позові про:

  • визнання протиправними дій прокуратури Сумської області, які полягають у відмові щодо надання позивачу нової довідки про перерахунок пенсії у зв'язку з підвищенням посадових окладів працівників прокуратури;
  • зобов'язати прокуратуру Сумської області видати йому у зв'язку з підвищенням посадових окладів працівників прокуратури довідку про заробітну плату для перерахунку пенсії.

Шосткинський міськрайонний суд Сумської області рішенням від 11.01.2018, залишеним без змін постановою від Харківського апеляційного адміністративного суду від 05.04.2018, задовольнив позовні вимоги.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що положеннями статті 49 Кодексу законів про працю України, обов'язок власника або уповноваженого ним органу видати працівникові на його вимогу довідку про його роботу на даному підприємстві, в установі, організації із зазначенням спеціальності, кваліфікації, посади, часу роботи і розміру заробітної плати. При цьому, вказана норма не містить вказівки щодо поширення її дії лише на діючих працівників відповідного підприємства, установи, організації.

Суди вказали на те, що жодним нормативно-правовим актом не передбачено повноваження прокуратури при видачі колишнім працівникам довідок вказувати середній процент премії замість фактичного нарахованого за відповідний місяць.

Аналізуючи обставини справи КАС ВС дійшов наступних висновків.

Умови пенсійного забезпечення прокурорів станом на момент призначення позивачу пенсії визначалися статтею 50-1 Закону № 1789-ХІІ.

Згідно із частиною тринадцятою статті 50-1 Закону №1789-ХІІ обчислення (перерахунок) пенсій провадиться за документами пенсійної справи та документами, додатково поданими пенсіонерами, виходячи з розміру місячного заробітку за відповідною посадою, з якої особа вийшла на пенсію, станом на час звернення за призначенням або перерахунком.

Призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв'язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників. Перерахунок призначених пенсій провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, у якому настали обставини, що тягнуть зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більше як за 12 місяців. Перерахунок пенсій провадиться з урахуванням фактично отримуваних працівником виплат і умов оплати праці, що існували на день його звільнення з роботи (частина вісімнадцята статті 50-1 Закону № 1789-ХІІ).

01.01.2015 набрав чинності Закон України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» № 76-VIII, яким, зокрема, частину вісімнадцяту статті 50-1 Закону № 1789-ХІІ викладено в новій редакції, відповідно до якої умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури визначаються Кабінетом Міністрів України.

15.07.2015 набрав чинності Закон № 1697-VІІ, згідно з підпунктом 1 пункту 3 розділу ХІІ «Прикінцеві положення» якого визнано таким, що втратив чинність із набранням чинності цим Законом, Закон № 1789-ХІІ, крім, зокрема, частин третьої, четвертої, шостої та одинадцятої статті 50-1.

Згідно з частиною двадцятою статті 86 Закону №1697-VІІ умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури визначаються Кабінетом Міністрів України.

Таким чином, на час прийняття Кабінетом Міністрів України постанови №1013, з якою позивач пов'язує виникнення у нього права на перерахунок пенсії, а також на час його звернення до органу прокуратури із заявою про видачу довідки про заробітну плату з метою її пред'явлення для перерахунку пенсії, частини тринадцята та вісімнадцята статті 50-1 Закону № 1789-ХІІ, які визначали право на перерахунок пенсії працівникам прокуратури, втратили чинність, а визначення умов та порядку перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури віднесено до повноважень Кабінету Міністрів України. При цьому останній відповідний нормативно-правовий акт не прийняв і умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури не визначив.

Аналогічна позиція щодо застосування вищезазначених норм права у подібних правовідносинах викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.10.2019 у справі 825/506/18 (Пз/9901/16/18) та у постанові Верховного Суду від 16.12.2019 у справі №461/690/18.

Колегія суддів зазначає, що право на перерахунок пенсії може бути реалізовано позивачем на підставі тих норм, які діють на час виникнення обставин для такого перерахунку з урахуванням часу звернення до відповідного органу.

З огляду на наведене, оскільки на час виникнення спірних правовідносин не було прийнято і, відповідно, не діяли нормативно-правові акти, що регламентували б умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури, а прокуратура не наділена повноваженнями щодо тлумачення зазначеного питання на власний розсуд, вимога позивача про зобов'язання відповідача видати йому у зв'язку з підвищенням посадових окладів працівників прокуратури довідку про заробітну плату для перерахунку пенсії за вислугу років на підставі фактично нарахованої заробітної плати працюючим працівникам органів прокуратури на відповідних посадах, задоволенню не підлягає.

Такий висновок узгоджується із правовою позицію, викладеною Верховним Судом у постанові від 21.11.2019 у справі №825/143/17.

Отже, враховуючи відсутність правового регулювання щодо здійснення умов та порядку перерахунку пенсії працівникам прокуратури, колегія суддів зауважує, що у відповідача не було підстав для її видачі, відтак відповідні дії відповідача на час виникнення спірних відносин є правомірними.

Враховуючи, що Закон № 76-VIII станом на час виникнення спірних правовідносин був чинним, а також те, що відповідно до Закону № 1697-VII станом на час виникнення спірних правовідносин визначення умов та порядку перерахунку призначених пенсій покладено на Кабінет Міністрів України, Верховний Суд дійшов висновку, що на момент виникнення спірних правовідносин Кабінет Міністрів України був повноважним вживати заходи щодо забезпечення прав і свобод людини і громадянина та проводити політику у сфері соціального захисту, а наслідки внесення змін до законодавства, що врегульовували правовідносини, пов'язані з пенсійним забезпеченням працівників прокуратури, не відносяться до компетенції відповідача та органів Пенсійного фонду України.

Аналогічний висновок викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.10.2019 у справі 825/506/18 (Пз/9901/16/18).

Під час перегляду судових рішень у даній справі колегія суддів врахувала, що Рішенням Конституційного Суду України від 13.12.2019 у справі № 3-209/2018 (2413/18, 2807/19) визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), положення частини двадцятої статті 86 Закону України від 14.10.2014 № 1697-VII «Про прокуратуру» зі змінами, яким передбачено, що умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури

Разом із тим, згідно з пунктом 2 резолютивної частини рішення вказане положення втрачає чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення, однак спірні правовідносини у даній справі виникли та судами попередніх інстанцій здійснено її розгляд до набрання вказаним Рішенням Конституційного Суду України чинності.

Раніше у КАС ВС нагадали, які наслідки має скасування ухвали слідчого судді про призначення податкової перевірки.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Статус ограничено пригодных отменят: как это повлияет на мобилизацию
Telegram канал Sud.ua
Статус ограничено пригодных отменят: как это повлияет на мобилизацию
Сегодня день рождения празднуют
  • Ірина Гирила
    Ірина Гирила
    суддя Господарського суду Тернопільської області
  • Леонід Лобойко
    Леонід Лобойко
    суддя Верховного Суду у Касаційному кримінальному суді
  • Марія Мартинишин
    Марія Мартинишин
    суддя Франківського районного суду м. Львова
  • Людмила Граб
    Людмила Граб
    суддя Сьомого апеляційного адміністративного суду
  • Ольга Дегтярьова
    Ольга Дегтярьова
    суддя Окружного адміністративного суду міста Києва