Як виглядатиме оновлена санкційна політика України — законопроект

10:58, 5 марта 2021
Законопроект передбачає створення нового органу, який буде координувати санкційну політику з метою підвищення її ефективності.
Як виглядатиме оновлена санкційна політика України — законопроект
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Перші місяці 2021 року продовжують ознаменовуватися різноманітними санкційними подіями. Зокрема, за січень та лютий 3 народних депутати потрапили під санкції: один – під санкції США, двоєпід українські. Крім того, у цей самий період Верховна Рада запровадила санкції проти Нікарагуа. Можливо, саме така активність стала підставою для розробки народними депутатами законопроекту №5191 «Про засади санкційної політики».

Нове Бюро

Значна частина законопроекту фактично закріплює вже наявні процедури застосування санкцій державними органами України. Разом із тим, першою ключовою новелою можна назвати пропозицію створити Бюро з питань санкційної політики. Таке Бюро буде постійно діючим органом при РНБО, яка і буде визначати порядок діяльності органу.

До його складу будуть входити Секретар РНБО, представники з питань санаційної політики від президента, НБУ, Служби зовнішньої розвідки, СБУ, більшості міністерств та деяких інших державних органів. Крім того, РНБО у порядку роботи Бюро може визначити додаткові органи, які будуть делегувати до нього представників. Тобто, у складі Бюро буде десь 20+ членів та членкинь, не говорячи про можливість запрошувати на засідання депутатів, представників міжнародних організацій або іноземних держав, науковців, громадських діячів.

При цьому цікаво, що повноваження затверджувати порядок допуску депутатів, науковців та інших осіб до засідань пропонується передати РНБО, яка затверджуватиме порядок роботи Бюро, а президенту.

Бюро на закритих засіданнях (якщо інакше не визначено окремим рішенням) буде займатися наступним:

  • надавати висновки стосовно пропозицій щодо застосування, зміни або скасування національних санкцій;
  • розробляти пропозиції щодо застосування, зміни або скасування національних санкцій для Ради національної безпеки і оборони України;
  • готувати і публікувати щорічні публічні звіти щодо реалізації санкційної політики;
  • розробляти різноманітні документи щодо санкційної політики України;
  • здійснювати моніторинг дотримання вимог законодавства про санкції;
  • вести Єдиний реєстр санкцій та інше.

Види санкцій

Законопроект передбачає можливість застосування Верховною Радою чи РНБО наступних видів санкцій, «незалежно від того, чи здійснюється така діяльність на території України, чи за її межами»:

  • заборона торгівлі чи інвестицій;
  • заборона імпорту та/або експорту товарів чи послуг;
  • замороження рахунків або інших активів;
  • заборона надання грошових коштів чи інших економічних ресурсів підсанкційним суб’єктам;
  • заборона відносин в різних сферах, включаючи сферу телекомунікацій та/або культури;
  • заборона на пересування територією України для фізичних осіб, транспортних засобів (у тому числі повітряних та водних);
  • заборона надання економічної та технічної допомоги;
  • заборона ведення економічної та підприємницької діяльності;
  • інші заходи, необхідні для відновлення територіальної цілісності України, відсічі збройній агресії проти України, підтримки миру і безпеки та/або забезпечення прав людини та основоположних свобод.

Разом із тим, Бюро розробляє та подає на розгляд РНБО документ, у якому «визначаються особливості накладення окремих видів обмежень та заборон», що визначені вище. Цим документом «деталізуються види обмежень та заборон».

Інші пропозиції

Цікавим моментом також назвати те, що у статті 3 цього законопроекту визначають підстави застосування санкцій міжнародними організаціями та іноземними державами. Тобто, Законом України буде визначено підстави для застосування санкцій іншими державами – виглядає дивно щонайменше.

Так само дещо нелогічним видається те, що відповідно до положень законопроекту Єдиний реєстр санкцій веде Бюро з питань санкційної політики, але порядок ведення цього реєстру затверджує Кабмін.

Крім того, законопроектом визначено наступне:

  • Порядок застосування санкції Верховною Радою, РНБО;
  • Особливості ухвалення рішень про застосування, зміну чи скасування санкцій;
  • Порядок коригування санкцій;
  • Порядок запровадження Україною санкцій, які до того запровадили міжнародні організації чи інші держави.

Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що Верховний Суд відкрив ще чотири провадження через санкції проти каналів Медведчука.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Действительно ли 2 млн человек рискуют оказаться в розыске в результате нового закона о мобилизации – прямой эфир
Telegram канал Sud.ua
Действительно ли 2 млн человек рискуют оказаться в розыске в результате нового закона о мобилизации – прямой эфир
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Олександр Литвиненко
    Олександр Литвиненко
    секретар Ради національної безпеки і оборони України
  • Наталя Бжассо
    Наталя Бжассо
    суддя Одеського окружного адміністративного суду
  • Володимир Біоносенко
    Володимир Біоносенко
    голова Миколаївського окружного адміністративного суду
  • Василь Кузь
    Василь Кузь
    суддя Франківського районного суду м. Львова
  • Тетяна Фетісова
    Тетяна Фетісова
    суддя Черкаського апеляційного суду