На позачерговому засіданні 30 березня Верховна Рада розгляне у другому читанні законопроект №3931 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо встановлення відповідальності за перешкоджання у проведенні перевірок з питань техногенної та пожежної безпеки».
Як повідомляла раніше «Судово-юридична газета», одними з найбільш ключових та неоднозначних пропозицій цього проекту були ідеї збільшити штраф за перешкоджання проведенню перевірки ДСНС у триста разів – до 2000-3000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян – та можливості застосування адміністративного арешту за подібні діяння. До подібних пропозицій зі скепсисом поставилися як окремі народні депутати, так і Головне науково-експертне управління Верховної Ради.
Також законопроект розкритикувало і НАЗК, яке у ході проведення антикорупційної експертизи знайшло у документі корупціогенні фактори. Зокрема, на думку експертів НАЗК, суттєве підвищення штрафів у поєднанні з можливістю застосовувати адміністративний арешт до «порушників» призведе до наступних негативних наслідків:
«Це створює умови для тиску на суб’єктів господарювання, діяльність яких є предметом перевірки, вимагання посадовою особою неправомірної вигоди з погрозою застосування заходів адміністративного стягнення з використанням наданих повноважень або умисного створення умов, за яких особа вимушена надати неправомірну вигоду з метою запобігання шкідливим наслідкам щодо своїх прав і законних інтересів. Відомості Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, свідчать про непоодинокі випадки притягнення посадових осіб органів цивільного захисту до кримінальної відповідальності за одержання неправомірної вигоди під час проведення таких перевірок. Реалізація вказаних положень проекту Закону ще більше посилить корупційні ризики у цій сфері».
У редакції до другого читання законодавці, на щастя, врахували ці зауваження. Тепер законопроект пропонує збільшити штрафи лише до 200-300 неоподатковуваних мінімумів, що приблизно відповідає санкціям за інші подібні правопорушення, передбачені КУпАП. Також зникла із законопроекту і згадка про застосування адміністративного арешту за перешкоджання ДСНСникам.
Разом із тим, до другого читання «загубилося» і положення про виключення словосполучення «або створення перешкод для їх діяльності» із вже наявної статті 188-8 КУпАП. Таким чином, перешкоджання у проведенні пожежної перевірки загалом підпадатиме, як під визначення нової статті 185-14, так і під визначення вже наявної статті 188-8 КУпАП. При тому, що перша передбачає штраф 1700-3400 грн, а друга – лише 8-119 грн. Це, у свою чергу, також може бути корупційним ризиком, адже «за винагороду» інспектор зможе складати протокол про адміністративне правопорушення за статтею, що передбачає менший штраф.
Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що у Верховній Раді зареєстрували проект Постанови, якою депутати пропонують задекларувати відповідальність Кабміну та МОЗ за провал вакцинації в Україні.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.