Мер Києва Віталій Кличко в ефірі «Україна 24» допустив введення комендантської години у разі колапсу медичної системи. «Що стосується комендантської години, ми знаємо, що зараз її ввели багато країн Європи і нового нічого не придумали. Є два шляхи зараз. Перший – вакцинація, але до тих пір, поки у нас немає достатньої кількості вакцини, залишається той же шлях – розірвати ланцюжок захворюваності. Якщо цифри будуть зараз зашкалювати і станеться колапс медичної системи, у нас іншого виходу не буде, як переходити до надзвичайного стану», - заявив мер.
Він також додав, що надзвичайний стан вводиться керівництвом країни.
Раніше спікер Верховної ради Дмитро Разумков у ЗМІ заявив, що для введення комендантської години необхідний указ президента, після чого надзвичайний стан повинен схвалити парламент.
Як раніше писала «Судово-юридична газета», практика комендантської години час від часу застосується і в європейських країнах – зокрема, з 2 квітня комендантська година діє у Гамбурзі. Наявність відповідного європейського досвіду у поєднанні зі згаданими вище чутками робить імовірність використання комендантської години в Україні лише більшою.
Разом із тим, встановлення комендантської години (що є обмеженням конституційного права) можливе лише у разі запровадження надзвичайного або воєнного стану. В умовах останнього до запровадження комендантської години немає особливих вимог. Закон визначає лише, що її може запроваджувати «військове командування… самостійно або із залученням органів виконавчої влади». Проте, очевидно, у контексті боротьби із поширенням пандемії воєнний стан не є актуальним, тож зосередьмося на надзвичайному стані.
Закон «Про правовий режим надзвичайного стану» дійсно передбачає можливість запровадження обмеження свободи пересування по території, де вводиться надзвичайний стан:
«Стаття 16. Зміст заходів правового режиму надзвичайного стану
Указом Президента України про введення надзвичайного стану в інтересах національної безпеки та громадського порядку з метою запобігання заворушенням або кримінальним правопорушенням, для охорони здоров’я населення або захисту прав і свобод інших людей на період надзвичайного стану можуть запроваджуватися такі заходи:
1) встановлення особливого режиму в’їзду і виїзду, а також обмеження свободи пересування по території, де вводиться надзвичайний стан;
2) обмеження руху транспортних засобів та їх огляд;
3) посилення охорони громадського порядку та об’єктів, що забезпечують життєдіяльність населення та народного господарства;
4) заборона проведення масових заходів, крім заходів, заборона на проведення яких встановлюється судом;
5) заборона страйків;
6) примусове відчуження або вилучення майна в юридичних і фізичних осіб».
Втім, щодо комендантської години, яку закон називає «додатковим заходом» є одне «але». Так, стаття 18 Закону визначає, що комендантська година в умовах надзвичайного стану запроваджується лише у разі введення надзвичайного стану з підстав, зазначених у пунктах 2-7 частини другої статті 4 цього Закону.
Ці підстави наступні:
«2) здійснення масових терористичних актів, що супроводжуються загибеллю людей чи руйнуванням особливо важливих об’єктів життєзабезпечення;
3) виникнення міжнаціональних і міжконфесійних конфліктів, блокування або захоплення окремих особливо важливих об’єктів або місцевостей, що загрожує безпеці громадян і порушує нормальну діяльність органів державної влади та органів місцевого самоврядування;
4) виникнення масових безпорядків, що супроводжуються насильством над громадянами, обмежують їх права і свободи;
5) спроби захоплення державної влади чи зміни конституційного ладу України шляхом насильства;
6) масового переходу державного кордону з території суміжних держав;
7) необхідності відновлення конституційного правопорядку і діяльності органів державної влади».
Тобто, поширення певної хвороби не є законною підставою для запровадження комендантської години.
Містить цей закон також і перелік «додаткових заходів», застосування яких можливо у випадку виникнення надзвичайних ситуації техногенного та природного характеру (у тому числі – пандемій). Проте до переліку заходів, що дозволяється застосовувати у такому випадку, комендантська година не входить.
Таким чином, на сьогоднішній день правових підстав для запровадження комендантської години в Україні чи окремих її територіях немає. Або ж, Верховна Рада встигне внести відповідні зміни до законодавства під час позачергового засідання.
Втім, при цьому також не можна ігнорувати і політичний аспект питання. Так, Володимир Зеленський у питаннях боротьби з коронавірусом зайняв позицію «доброго поліцейського», який ініціює популярні рішення (наприклад, виплати через локдаун), але максимально дистанціюється від непопулярних рішень (наприклад, встановлення обмежень чи їж посилення). У свою чергу, запровадження як надзвичайного, так і воєнного стану, які необхідні для встановлення комендантської години, передбачає безпосередню участь у цьому процесі Президента України, який має видати відповідний указ.
Раніше «Судово-юридична газета» досліджувала, чи можна організовувати мирні зібрання під час дії карантинних обмежень.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.