Що міститься в законопроекті про місцевий референдум: декілька важливих нюансів

13:16, 20 мая 2021
Законопроект передбачає зміни до процедури судового оскарження результатів референдуму.
Що міститься в законопроекті про місцевий референдум: декілька важливих нюансів
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

У Раді зареєстрували законопроект № 5512 від 19.05.2021 «Про місцевий референдум». Його автором є перший заступник голови Верховної Ради, народний депутат України Руслан Стефанчук.

Сам Руслан Олексійович пояснює, що з часу втрати у 2012 році чинності Закону України «Про всеукраїнський та місцеві референдуми» у системі національного законодавства України інститут місцевого референдуму представлений фрагментарно, - згадується лише в окремих законодавчих актах, а щодо процедурних аспектів - утворився правовий вакуум.

З огляду на це виникла нагальна потреба у комплексному правовому регулюванні питань підготовки і проведення місцевого референдуму та ухваленні спеціального закону.

 Які ключові питання містяться в законопроекті.

На місцевий референдум можуть виноситися такі питання:

1) затвердження статуту територіальної громади або змін до нього;

2) затвердження програми розвитку територіальної громади або змін до неї;

3) дострокове припинення повноважень сільської, селищної, міської ради;

4) дострокове припинення повноважень сільського, селищного, міського голови;

5) втрата чинності нормативно-правовим актом органу місцевого самоврядування або окремими його положеннями;

Цей перелік не є вичерпним, оскільки законопроект надає можливість виносити на референдум інші питання місцевого значення.

Не хочуть депутати надавати можливість вирішувати місцевим референдумом питання затвердження, зміни місцевих бюджетів, тарифів на житлово-комунальні послуги, втрати чинності такими рішеннями, а також про внесення змін, скасування індивідуальних актів органів місцевого самоврядування.

Суб'єктами ініціювання місцевого референдуму можуть бути:

1) щонайменше 10 відсотків виборців, виборчі адреси яких відносяться до території відповідної територіальної громади станом на останній день місяця, що передував місяцю, в якому розпочинається збір підписів на підтримку ініціативи;

2) сільська, селищна, міська рада;

3) сільський, селищний, міський голова.

Місцевий референдум може бути ініційований сільською, селищною, міською радою, сільським селищним, міським головою з одного й того ж питання лише один раз протягом строку повноважень відповідної ради поточного скликання.

Ініціативна група з місцевого референдуму утворюється на зборах виборців щодо місцевого референдуму (виборці, виборчі адреси яких відносяться до території відповідної територіальної громади), у яких беруть участь щонайменш:

1) 20 осіб – у територіальній громаді, в якій налічується не більш 10 000 виборців;

2) 50 осіб – у територіальній громаді, в якій налічується понад 10 000, але не більш 100 000 виборців;

3) 100 осіб – у територіальній громаді, в якій налічується понад 100 000, але не більш 500 000 виборців;

4) 150 осіб – у територіальній громаді, в якій налічується понад 500 000, але не більш 1 000 000 виборців;

5) 200 осіб – у територіальній громаді, в якій налічується понад 1 000 000 виборців.

Ініціативна група формується з числа виборців, виборчі адреси яких віднесено до території відповідної територіальної громади, станом на останній день місяця, що передував місяцю, в якому розпочався збір підписів на підтримку ініціативи:

1) не менше 10 осіб – у територіальній громаді, в якій відповідно до відомостей Державного реєстру виборців налічується не більш як 10 000 виборців;

2) не менше 20 осіб – у територіальній громаді, в якій налічується понад 10 000, але не більш як 500 000 виборців;

3) не менше 30 осіб – у територіальній громаді, в якій налічується понад 500 000 виборців.

Збори учасників можуть ініціювати місцевий референдум лише щодо одного питання. Збори утворюють лише одну ініціативну групу з місцевого референдуму.

Ініціативна група з місцевого референдуму реєструється відповідною територіальною комісією з місцевого референдуму.

Територіальна комісія з місцевого референдуму не пізніш як на п’ятий день з дня встановлення результатів місцевого референдуму офіційно оприлюднює шляхом опублікування у відповідних місцевих друкованих засобах масової інформації результати місцевого референдуму, а також розміщує їх на офіційному веб-сайті комісії чи відповідної ради (за наявності), регіонального, територіального представництва Центральної виборчої комісії (у разі їх утворення).

Відповідна сільська, селищна або міська рада територіальної громади, де проводився місцевий референдум розглядає на своєму засіданні результати місцевого референдуму не пізніше як на п’ятнадцятий день після їх офіційного оприлюднення.

Посадові особи та органи місцевого самоврядування, до повноважень яких належить вирішення питання, що виносилося на місцевий референдум, зобов’язані протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів місцевого референдуму розглянути результати місцевого референдуму та врахувати їх при прийнятті рішення з відповідного питання.

У разі, якщо реалізація результатів місцевого референдуму потребує прийняття місцевою радою нормативно-правового чи іншого акта, виконавчий комітет цієї місцевої ради готує та вносить на її розгляд проект відповідного рішення не пізніше як на тридцятий день з дня засідання.

Повноваження сільського, селищного, міського голови припиняються достроково, а відповідна особа звільняється з посади з дня офіційного оприлюднення результатів місцевого референдуму.

Здійснення повноважень сільського, селищного, міського голови покладається на секретаря відповідної сільської, селищної, міської ради.

Повноваження сільської, селищної, міської ради припиняються достроково з дня офіційного оприлюднення результатів місцевого референдуму. Відповідна сільська, селищна, міська рада продовжує здійснювати свої повноваження до відкриття першої сесії цієї ради нового скликання.

У разі дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови, сільської, селищної, міської ради позачергові місцеві вибори призначаються Верховною Радою України не пізніше ніж у дев’яностоденний строк з дня дострокового припинення повноважень відповідної ради.

Прийняте на місцевому референдумі за ініціативою виборців рішення про визнання нормативно-правового акта органу місцевого самоврядування, окремих його положень такими, що втратили чинність, набирає чинності через десять днів з дня його офіційного оприлюднення, якщо інше не передбачено самим рішеннях, але не раніше дня його офіційного опублікування.

Рішення місцевого референдуму про визнання нормативно-правового акта органу місцевого самоврядування, окремих його положень такими, що втратили чинність, є остаточним і не потребує затвердження або схвалення відповідним органом місцевого самоврядування.

Питання місцевого референдуму про втрату чинності нормативно-правовим актом органу місцевого самоврядування або його окремими положеннями, не підтримане виборцями на місцевому референдумі за ініціативою виборців, може бути повторно винесено на місцевий референдум за ініціативою виборців не раніше як через рік з дня офіційного оголошення результатів місцевого референдуму за ініціативою виборців.

Нормативно-правовий акт органу місцевого самоврядування або його окремі положення, що втратили чинність за результатами місцевого референдуму, не можуть бути прийняті у тій самій редакції місцевою радою поточного скликання.

Рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів процесу місцевого референдуму можуть бути оскаржені до адміністративного суду.

Для звернення до суду у справах щодо оскарження рішення територіальної громади, ухваленого на місцевому референдумі, буде встановлений п’ятнадцятиденний строк з дня його офіційного оприлюднення.

Виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються:

1) рішення, дії, бездіяльність Центральної виборчої комісії, дії або бездіяльність члена Центральної виборчої комісії;

2) рішення, дії, бездіяльність територіальної комісії з місцевого референдуму;

3) дії чи бездіяльність члена територіальної комісії з місцевого референдуму;

4) дільничних комісій з місцевого референдуму;

5) рішення чи дії ініціативної групи, члена ініціативної групи;

6) рішення чи дії місцевої організації політичної партії, громадської організації, зареєстрованої як прихильник чи опонент питання місцевого референдуму, місцевої організації політичної партії, громадської організації, які беруть участь в агітації щодо ініціативи;

7) дії уповноважених осіб суб'єктів процесу місцевого референдуму;

8) дії офіційного спостерігача;

9) рішення, дії чи бездіяльність органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, їх посадових та службових осіб;

10) рішення, дії чи бездіяльність засобів масової інформації, інформаційних агентств, їх власників, посадових і службових осіб, творчих працівників.

Суд, до якого подана позовна заява, невідкладно повідомляє відповідну комісію з місцевого референдуму, комісію вищого рівня, Центральну виборчу комісію, а щодо списків виборців – також орган ведення Державного реєстру виборців про надходження такої заяви, відкриття провадження чи відмову у відкритті провадження у справі, а також про ухвалене судом рішення.

Якщо судом відкрито провадження за адміністративним позовом з того самого питання та з тих самих підстав, що подано скаргу до комісії з місцевого референдуму, комісія з місцевого референдуму не пізніше наступного дня після отримання повідомлення суду про відкриття провадження повертає таку скаргу суб'єкту звернення без розгляду із зазначенням підстав її повернення.

У разі скасування судом рішення відповідної комісії з місцевого референдуму, у тому числі з питання визнання голосування на дільниці з місцевого референдуму недійсним, встановлення підсумків голосування та результатів місцевого референдуму, рішення з цього питання приймає комісія, рішення якої було скасовано, або комісія вищого рівня на підставі рішення суду.

При цьому, якщо рішення не було скасовано з формальних підстав, комісія з місцевого референдуму не може прийняти рішення, яке по суті повторює скасоване рішення.

Рішення, дії чи бездіяльність комісій з місцевого референдуму, їх членів також можуть оскаржуватися до суду шляхом подання позовної заяви.

Також в КАСУ з’явиться термін «референдумний спір».

Раніше «Судово-юридична газета» писала, що Стефанчук розповів, коли українці отримають можливість голосувати за допомогою смартфону.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.

 

Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Telegram канал Sud.ua
Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Олександр Завітневич
    Олександр Завітневич
    голова Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки