ВРП звернулась до Кабміну та Мінфіну щодо фінансування судової гілки влади

13:01, 31 августа 2021
У листі ВРП просить збільшити розмір видатків для головних розпорядників бюджетних коштів системи правосуддя у законопроекті «Про Державний бюджет України на 2022 рік».
ВРП звернулась до Кабміну та Мінфіну щодо фінансування судової гілки влади
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Вища рада правосуддя звернулася до Прем’єр-міністра України та Міністра фінансів України з листом із проханням збільшити розмір видатків для головних розпорядників бюджетних коштів системи правосуддя у проекті Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік».

«На виконання статті 33 Бюджетного кодексу України Вища рада правосуддя надіслала до Кабінету Міністрів України пріоритетні завдання фінансового забезпечення судової влади та її незалежності на середньостроковий період 2022–2024 років. З-поміж них:

- заповнення вакантних посад суддів у місцевих та апеляційних судах, приведення фактичної чисельності працівників апаратів судів до нормативної з метою зменшення рівня навантаження на суди;

- завершення процедури добору суддів до Вищого суду з питань інтелектуальної власності та забезпечення повноцінної діяльності цього суду;

- забезпечення в повному обсязі видатків на виплату суддівської винагороди суддям у порядку й розмірах, визначених законодавством, а також видатків на заробітну плату працівникам апаратів судів у розмірі, який дасть змогу сформувати та утримувати висококваліфікований штат суду;

- забезпечення видатків на нарахування на фонд оплати праці у визначеному законодавством розмірі;

- забезпечення в повному обсязі видатків на оплату комунальних послуг та енергоносіїв; забезпечення належного фінансування інших поточних видатків на здійснення судочинства;

- впровадження та забезпечення функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи;

- забезпечення судів сучасними технічними засобами ведення судового процесу;

- розбудова Служби судової охорони, забезпечення її повноцінної діяльності;

- облаштування приміщень судів відповідно до державних будівельних норм та з урахуванням потреб людей з інвалідністю й маломобільних груп населення;

- забезпечення прозорості та відкритості правосуддя;

- підтримка та розвиток вебпорталу «Судова влада України».

У цьому документі ВРП висловила прохання врахувати пропозиції щодо пріоритетних завдань фінансового забезпечення судової влади та її незалежності під час складання та схвалення Бюджетної декларації на 2022−2024 роки з урахуванням конкретних розмірів додаткових видатків, наведених у листах головних розпорядників бюджетних коштів системи правосуддя – Вищої ради правосуддя, Верховного Суду, Вищого антикорупційного суду, Вищого суду з питань інтелектуальної власності та Державної судової адміністрації України.

Однак результати опрацювання граничних показників видатків державного бюджету на 2022−2024 роки, доведених листом Міністерства фінансів України від 29 липня 2021 року № 04110-08-2/23829 головним розпорядникам коштів державного бюджету системи правосуддя (далі – інструктивний лист), засвідчили недостатність визначених обсягів видатків.

В інструктивному листі вказано, що у граничних обсягах видатків на 2022 рік фонд оплати праці працівників державних органів визначено відповідно до Бюджетної декларації, згідно з положеннями якої на 2022 рік видатки на оплату праці працівників державних органів, суддів розраховано на рівні 2021 року. Фактично відповідні видатки пропонується залишити на рівні 2020 року.

Вища рада правосуддя вважає, що вирішення питання оплати праці суддів є вкрай важливим та нагальним завданням держави як гаранта незалежного та справедливого суду. Суддівська винагорода повинна відповідати покладеному на суддю обсягу обов’язків, а також бути достатньою для забезпечення незалежності судді в умовах, що склалися, зокрема враховуючи суттєвий кадровий дефіцит у судах.

Не менш важливим є питання оплати праці працівників апаратів судів, належний рівень якої дасть змогу не лише сформувати, а й утримувати висококваліфікований штат суду, спроможний організовувати та забезпечувати надання публічних послуг у сфері правосуддя на рівні, що задовольняє суспільні очікування. Проблемне питання встановлення справедливого та конкурентоспроможного розміру посадових окладів працівників апаратів судів, органів та установ системи правосуддя щороку ускладнюється визначенням видатків на оплату праці на рівні попередніх років. Результатом такої бюджетної політики є стрімкий відтік високопрофесійних кадрів апаратів судів, який за нинішніх тенденцій тільки збільшуватиметься.

ВРП вважає за необхідне забезпечити в повному обсязі за рахунок коштів загального фонду державного бюджету оплату комунальних послуг та енергоносіїв для всіх судів, органів та установ системи правосуддя. Упродовж 2021 року до Ради неодноразово надходили звернення судів щодо відсутності бюджетних призначень і наявності заборгованості з оплати комунальних послуг та енергоносіїв, що могло спричинити припинення надання цих послуг та мати наслідком припинення роботи деяких судів України.

Крім того, необхідно передбачити фінансування видатків розвитку. Доведеними граничними обсягами видатків на 2022 рік для ДСА України як головного розпорядника бюджетних коштів не передбачені асигнування на видатки розвитку. При цьому 78 % місцевих та апеляційних судів, потребують поліпшення умов розміщення.

ВРП наголошує, що рівень фінансового забезпечення судової гілки влади в Україні є критичним, особливо в частині фінансування діяльності місцевих та апеляційних судів протягом 2020–2021 років, наслідком чого є: низький рівень заробітної плати працівників апаратів місцевих та апеляційних судів, нестача коштів на придбання марок, конвертів, паперу, оплату поштових послуг, на оплату комунальних послуг та енергоносіїв, а також проблеми з виплатами на виконання рішень судів про стягнення суддівської винагороди за період дії обмежень, встановлених Законом України від 13 квітня 2020 року № 553-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», відсутність коштів на видатки розвитку.

ВРП нагадує, що згідно зі статтею 37 Бюджетного кодексу України Кабінет Міністрів України подає проєкт закону про Держбюджет України Вищій раді правосуддя по статтях, пов’язаних із забезпеченням функціонування судів і діяльності суддів, органів та установ системи правосуддя. Однак із часу набуття ВРП повноважень щодо надання пропозицій стосовно видатків на утримання судів, органів та установ системи правосуддя Кабінет Міністрів України жодного разу не звернувся до Ради з проєктом Держбюджету України.

ВРП наголошує, що фінансове забезпечення судів і суддів є невід’ємною складовою як незалежності окремого судді, так і всієї судової влади, про що  неодноразово зазначали міжнародні правові інституції.

З інформацією щодо обсягів видатків, які ВРП просить передбачити для головних розпорядників у Держбюджеті на 2022 рік, можна ознайомитись тут», — йдеться у повідомленні.

Також «Судово-юридична газета» писала, що у соцмережах знову говорять про проблему фінансування судів.

Додамо, що стало відомо, як планують нараховувати заробітну плату секретарям та помічникам суддів.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Действительно ли 2 млн человек рискуют оказаться в розыске в результате нового закона о мобилизации – прямой эфир
Telegram канал Sud.ua
Действительно ли 2 млн человек рискуют оказаться в розыске в результате нового закона о мобилизации – прямой эфир
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Данило Гетманцев
    Данило Гетманцев
    голова Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики
  • Михайло Ніколаєв
    Михайло Ніколаєв
    суддя Господарського суду Чернівецької області
  • Сергій Чванкін
    Сергій Чванкін
    голова Київського районного суду м. Одеси