Як розглядаються позови про припинення права користування мисливськими угіддями

20:05, 16 августа 2020
telegram sharing button
facebook sharing button
viber sharing button
twitter sharing button
whatsapp sharing button
Позови уповноваженого органу про припинення права користування мисливськими угіддями повинні розглядатися адміністративними судами.
Як розглядаються позови про припинення права користування мисливськими угіддями
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Прокурор в інтересах обласного управління лісового та мисливського господарства звернувся з позовом до ТОВ про припинення права користування мисливськими угіддями. Суд першої інстанції позовні вимоги задовольнив. Суд апеляційної інстанції рішення суду першої інстанції скасував, провадження у справі закрив на підставі п. 1 ч. 1 ст. 157 КАС України, оскільки справу не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства. Про це йдеться на офіційному сайті ВС.

Закриваючи провадження у справі, суд апеляційної інстанції, посилаючись на правову позицію Верховного Суду України, викладену в постанові від 11.11.2015  у справі № 2а-2885/12/1470, зазначив, що в разі прийняття суб`єктом владних повноважень рішення про передачу в користування мисливських угідь (тобто ненормативного акта, який вичерпує свою дію після його реалізації) подальше оспорювання правомірності набуття фізичною чи юридичною особою в користування спірних мисливських угідь чи припинення права користування має вирішуватися у порядку цивільної (господарської) юрисдикції, оскільки виникає спір про право цивільне.

Правова позиція ВП ВС

Велика Палата Верховного Суду вважає необґрунтованими висновки суду апеляційної інстанції з огляду на таке.

Відповідно до аб. 5 ч. 1 ст. 23 Закону України «Про мисливське господарство та полювання» (далі - Закон № 1478-ІІІ) право користування мисливськими угіддями припиняється у разі систематичного невиконання обов`язків щодо охорони та відтворення мисливських тварин, зобов`язань, обумовлених договором між користувачем мисливських угідь та власником (користувачем) земельних ділянок або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства.

Абзацом 3 ч. 2 ст. 23 Закону № 1478-III встановлено, що рішення про припинення права користування мисливськими угіддями, крім випадку закінчення строку користування, приймаються: у випадках, передбачених абзацами п`ятим, шостим частини першої цієї статті, - адміністративним судом за позовом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства, або центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, або органів, уповноважених на надання у користування мисливських угідь щодо застосування такого заходу реагування.

Системний аналіз норм КАС України та Закону № 1478-III дає підстави для висновку, що позови уповноваженого органу про припинення права користування мисливськими угіддями повинні розглядатися адміністративними судами.

Як установлено матеріалами справи, предметом заявленого адміністративного позову є припинення права користування відповідача мисливськими угіддями, а не оскарження рішення ради про надання їх у користування.

Ураховуючи наведене, Велика Палата Верховного Суду вважає, що суд апеляційної інстанції дійшов помилкового висновку про непоширення на цей спір юрисдикції адміністративних судів та необхідність його вирішення в порядку господарського судочинства.

Із повним текстом постанови ВП ВС від 24.06.2020 р. у справі № 809/756/17 можна ознайомитися за посиланням.

Раніше «Судово-юридична газета» розповідала про постанову ВС щодо арешту коштів на рахунках платника податку.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый