Рада готується ухвалити закон, за яким Центр при СБУ надаватиме іноземним партнерам вичерпну інформації про осіб, які виїжджають за кордон

10:22, 14 листопада 2022
Антитерористичний центр при СБУ матиме право отримувати від підприємств транспорту, незалежно від форми власності, інформацію про пасажирів та персоналу міжнародних та внутрішніх рейсів.
Рада готується ухвалити закон, за яким Центр при СБУ надаватиме іноземним партнерам вичерпну інформації про осіб, які виїжджають за кордон
Джерело фото: Держприкордонслужба
Слідкуйте за актуальними новинами у соцмережах SUD.UA

У Верховній Раді зареєстровано проект постанови про ухвалення у першому читанні законопроекту 8146 «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України у зв’язку з ратифікацією Додаткового протоколу до Конвенції Ради Європи про запобігання тероризму, а також до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення боротьби з тероризмом». Авторами є група народних депутатів, включно з головою Комітету ВР з питань правоохоронної діяльності Сергієм Іонушасом.

До КК та КПК України вносяться зміни, зокрема, в частині забезпечення міждержавного інформаційного обміну про осіб, які виїжджають за кордон з терористичною метою.

Так, на сьогодні Службу безпеки України визначено контактним пунктом, відповідальним за обмін згаданою інформацією (Закон України від 20.09.2022 № 2589-ІХ «Про ратифікацію Додаткового протоколу до Конвенції Ради Європи про запобігання тероризму»).

Однак викладеного недостатньо для належного інформаційного обміну між державами-сторонами Додаткового протоколу.

Тому з метою надання іноземним партнерам вичерпної та достовірної інформації, передбаченої статтею 7 Додаткового протоколу (а також забезпечення зберігання та аналізу аналогічних відомостей, отриманих від іноземних держав), проект покладає на Антитерористичний центр при СБУ завдання:

а) вести перелік терористичних організацій і груп.

Використовуючи відомості, внесені до цього переліку, СБУ повідомлятиме іноземні держави про переміщення за кордон осіб, причетних до відповідних терористичних організацій та груп.

Як зазначають автори, ведення згаданого переліку також узгоджується із обов’язком України здійснювати обмін інформацією з Європейським Союзом щодо терористичних угруповань та організованих груп, які їх підтримують;

б) здійснювати національну координацію та міжнародну взаємодію з питань отримання, обробки, поширення, зберігання та захисту інформації про пасажирів (API/PNR).

Наділення Антитерористичного центру при СБУ повноваженнями із обробки такої інформації дозволить реалізувати не тільки вимоги Додаткового протоколу, а й забезпечить відповідність національного законодавства загальноприйнятим практикам боротьби з міжнародним тероризмом щодо запровадження в Україні системи обробки попередньої інформації про пасажирів (API/PNR), а також Директивою Європейського парламенту та Ради Європейського Союзу 2016/681/ЄС від 27.04.2016 “Про використання даних системи бронювання (PNR) для попередження, виявлення, розслідування та кримінального переслідування злочинів терористичної спрямованості і тяжких злочинів” тощо.

Відповідні зміни вносяться до Повітряного кодексу України (ПК), Закону України «Про транспорт» та Державної програми авіаційної безпеки цивільної авіації, затвердженої Законом України від 21 березня 2017 року.

Згідно з оновленою ч. 4 ст. 70 ПК «з метою прискорення та спрощення  процедур митного та прикордонного оформлення авіаперевізник або експлуатант аеропорту, або суб'єкт наземного обслуговування надсилає до головного органу у загальнодержавній системі боротьби з терористичною діяльністю, органу охорони державного кордону та митних органів, які провадять діяльність у пунктах пропуску для повітряного сполучення, попередню інформацію про членів екіпажу, пасажирів, імпортні, експортні та транзитні вантажі, які перевозяться повітряними суднами.

Порядок отримання, обробки, поширення, зберігання, захисту інформації про пасажирів (advance passenger information/passenger name record) та іншої зазначеної у цій частині інформації визначається Кабінетом Міністрів України за поданням Служби безпеки України.

Також визначено, що під час виконання міжнародних рейсів з/до України або транзитних рейсів через аеропорти України авіаперевізник зобов’язаний надавати Антитерористичному центру при Службі безпеки України інформацію про пасажирів (advance passenger information/passenger name record) таких міжнародних рейсів з метою протидії переміщенню осіб, причетних до терористичної діяльності.

Антитерористичний центр при Службі безпеки України надає органу охорони державного кордону, митним органам та головному органу у загальнодержавній системі боротьби з терористичною діяльністю інформацію про пасажирів, що включає прізвище, ім’я пасажира, його стать, громадянство, дату народження, серію, номер документа, що посвідчує особу (інформація про пасажирів (advance passenger information), таких міжнародних рейсів.

Антитерористичний центр при Службі безпеки України з метою організації протидії переміщенню осіб, причетних до терористичної діяльності, а також попередження перетинання державного кордону України особами, які можуть становити загрозу національній безпеці України, має право отримувати від підприємств транспорту, незалежно від форми власності, інформацію про пасажирів та персоналу міжнародних та внутрішніх рейсів в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

В цілому законопроектом передбачені зміни до:

Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України, відповідно до яких:

  • встановлюється кримінальна відповідальність за “проходження навчання тероризму”, “перетинання державного кордону України з терористичною метою”, а також за фінансування цих діянь;
  • визначається підслідність зазначених злочинів — досудове розслідування таких злочинів здійснюватимуть слідчі Служби безпеки України;
  • розширюються підстави для застосування до юридичної особи заходів кримінально-правового характеру в разі вчинення її уповноваженою особою названих злочинів;
  • визначається можливість застосування під час воєнного стану до осіб, які підозрюються або обвинувачуються у вчиненні згаданих злочинів, лише одного виду запобіжного заходу — тримання під вартою (за наявності підстав для застосування запобіжного заходу) із наданням права слідчому судді, суду не визначати при цьому розмір застави;
  • передбачається можливість здійснення спеціального досудового розслідування (in absentia) у кримінальних провадженнях щодо згаданих злочинів;
  • із частини першої статті 258-3 КК України виокремлюється відповідальність за участь в терористичній групі чи терористичній організації та викладається як окремий склад злочину у частині другій цієї статті;
  • стаття 258-3 КК України доповнюється новою частиною третьою, що передбачатиме таку кваліфікуючу ознаку, як вчинення відповідних злочинів службовою особою з використанням свого службового становища.

 Закону України “Про боротьбу з тероризмом”, що передбачають:

  • запровадження правових основ для проведення антитерористичної підготовки населення;
  • визначення нових суб’єктів боротьби з тероризмом (з урахуванням сучасної системи органів державної влади) та визначення повноважень останніх;
  • удосконалення повноважень Служби безпеки України як головного суб’єкта боротьби з тероризмом;
  • наділення Антитерористичного центру при Службі безпеки України повноваженнями формувати та вести перелік терористичних організацій і груп, а також здійснювати національну координацію з питань отримання, обробки, поширення, зберігання та захисту інформації про пасажирів (API/PNR) відповідно до резолюцій Ради Безпеки ООН щодо протидії міжнародному тероризму стосовно переміщення осіб, причетних до терористичної діяльності, попередження, виявлення, розслідування кримінальних правопорушень, що вчиняються з терористичною метою, інших кримінальних правопорушень, а також попередження перетинання державного кордону України особами, які можуть становити загрозу національній безпеці України;
  • делегування Уряду України повноважень щодо визначення механізму відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок терористичного акту;
  • надання повноважень суб’єктам боротьби з тероризмом брати участь у спільних антитерористичних заходах за участі іноземних держав або міждержавних об’єднань шляхом залучення своїх сил і засобів, а також проводити спільні антитерористичні заходи на території України та інших держав відповідно до міжнародних договорів (угод).

Закону України “Про санкції” в частині розширення видів санкцій, що можуть застосовуватись, зокрема до терористичних організацій та груп.

Автор: Наталя Мамченко

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший
Telegram канал Sud.ua
XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший
Головне про суд
Сьогодні день народження святкують
  • Наталія Сидор
    Наталія Сидор
    суддя Львівського окружного адміністративного суду