Верховна Рада планує розглянути та прийняти як закон урядовий законопроект 11377 про Єдину інформаційну систему соціальної сфери. Як писала «Судово-юридична газета», парламент вже прийняв цей законопроект в першому читанні.
Відповідно до фінальної редакції законопроекту з правками, яку рекомендував прийняти комітет з питань цифрової трансформації, ця нова Єдина інформаційна система соціальної сфери буде здійснювати електронну інформаційну взаємодію в режимі реального часу з такими ресурсами:
Тобто, перелік не є вичерпним і його також зможе регулювати сам уряд.
Центри обробки даних зможуть розмістити за кордоном
При цьому, як зазначено у законопроекті, з метою функціонування Єдиної системи можуть використовуватися послуги центрів обробки даних, розміщених за межами України, з обов'язковим погодженням договорів про надання таких послуг СБУ.
Порядок функціонування Єдиної системи, її підсистем і центрів обробки даних визначається Кабміном.
Фінансувати створення системи зможуть іноземні партнери
Фінансування витрат, пов’язаних з функціонуванням та модернізацією Єдиної системи, створенням та розвитком її підсистем і програмно-технічних засобів, може здійснюватися як за рахунок державного бюджету, так і за рахунок міжнародних фінансових організацій, інших кредиторів та інвесторів, міжнародної фінансової допомоги, з інших джерел, не заборонених законом.
Держава зможе актуалізувати дані про громадян
Законопроект передбачає, що суб’єкти електронної інформаційної взаємодії в обов’язковому порядку та безоплатно забезпечують надання до Єдиної системи інформації, що необхідна для реалізації державою «інших повноважень, передбачених законом», персональних даних з автоматизованих інформаційних систем, інформаційно-комунікаційних систем, реєстрів, баз даних, володільцем, розпорядником або адміністратором яких вони є, у тому числі інформації з обмеженим доступом.
Неподання або несвоєчасне подання до Єдиної системи інформації є підставою для відповідальності посадовців.
Власником системи є держава в особі Мінсоцполітики. Держава може здійснювати за допомогою цієї системи актуалізацію персональних даних, інших сукупностей даних осіб, які можуть бути конкретно ідентифіковані в Єдиній системі, на основі інформації, отриманої в результаті інформаційної взаємодії з електронними інформаційними ресурсами, що відповідно до законодавства забезпечують первинне збирання та обробку (є першоджерелами) такої інформації.
Також система дозволить здійснювати аналізу якості реєстрових даних, ступеня відповідності реєстрових даних встановленим вимогам, що забезпечує можливість їх ефективного використання, повноти персональних даних, інших сукупностей даних осіб, які можуть бути конкретно ідентифіковані в Єдиній системі, здійснення заходів щодо підвищення якості наявної інформації, здійснення моніторингу та виявлення некоректних записів у Єдиній системі.
До інформації Єдиної системи також належать довідкова, статистична, службова інформація, історичні дані та будь-яка інша інформація, необхідна для належного функціонування Єдиної системи.
Якщо під час наповнення Єдиної системи використовується інформація або інші сукупності даних осіб, які не можуть бути конкретно ідентифіковані в Єдиній системі, з інших баз даних, до Єдиної системи вноситься інформація про особу без її особистої участі.
Надання інформації, відомостей або інших персональних даних про особу, що містяться в Єдиній системі, здійснюється за запитом:
Відкриті дані Єдиної системи можуть надаватися за запитом користувача Єдиної системи, іншої юридичної чи фізичної особи, ФОП, які надають соціальну підтримку.
На підставі даних Єдиної системи можуть формуватися аналітичні матеріали і статистична інформація (документація).
Громадський моніторинговий орган
Крім того, законодавці пропонують встановити, що суб'єктом Єдиної інформаційної системи соціальної сфери є також й «незалежний громадський орган з моніторингу функціонування Єдиної інформаційної системи соціальної сфери».
Це «Громадський моніторинговий орган» є допоміжним громадським органом при Мінсоцполітики, що утворюється з метою «сприяння участі громадськості у забезпеченні прозорості роботи Єдиної системи, захисту прав фізичних осіб, персональні дані яких чи інші сукупності даних осіб, які можуть бути конкретно ідентифіковані в Єдиній системі, обробляються в Єдиній системі, та запобігання порушенням у сфері соціального захисту населення».
Порядок роботи органу визначить Кабмін.
До складу Громадського моніторингового органу входять представники інститутів громадянського суспільства, правозахисники, фахівці у сферах соціальної політики, цифрових технологій, кібербезпеки та захисту персональних даних.
Серед іншого, цей Громадський моніторинговий орган матиме право отримувати доступ до інформації про роботу Єдиної системи, що не містить персональних даних чи інших сукупностей даних осіб, які можуть бути конкретно ідентифіковані в Єдиній системі і залучати незалежних експертів для забезпечення реалізації своїх функцій.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш Telegram-канал t.me/sudua та на Google Новини SUD.UA, а також на наш VIBER, сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.