ДБР утвердилось як потужний правоохоронний орган: що може зробити його діяльність ще більш ефективною

11:56, 16 декабря 2021
Для цього через зміни до законодавства потрібно вирішити ТОП-5 питань.
ДБР утвердилось як потужний правоохоронний орган: що може зробити його діяльність ще більш ефективною
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Сергій Корінь,

директор Територіального управління ДБР, розташованого у місті Києві, полковник Державного бюро розслідувань

Закон про ДБР було ухвалено ще у 2015 році, однак Державне бюро розслідувань практичну роботу почало лише наприкінці 2018 року. А процеси законодавчого врегулювання діяльності Бюро тривають і досі. За цей період прийнято декілька базових законів та понад три десятки нормативно-правових і  підзаконних актів, які регулюють діяльність правоохоронного органу. Втім, для ефективного виконання поставлених державою завдань потрібно вирішити насамперед ТОП-5 питань, що можна реалізувати виключно за рахунок внесення змін до законодавства.

Необхідність таких змін назріла давно. Це питання неодноразово піднімалось у стінах парламенту, у тому числі в.о. директором ДБР Олексієм Сухачовим на останніх комітетських слуханнях. Він наголошував, що ухвалення законопроекту щодо удосконалення правових засад діяльності ДБР позитивно вплине на інституційне становлення ДБР та сприятиме підвищенню ефективності виконання покладених на нього завдань на користь народу України.

Не можу не погодитись з цим, і хочу більш детально розповісти про заплановані зміни та що ще потребує вдосконалення, на мою думку.

Отже, коли наприкінці 2018 року ДБР запрацювало, його порівнювали із Федеральним бюро розслідувань США, яке свого часу було створено для забезпечення внутрішньої безпеки та координації діяльності усіх правоохоронних органів з протидії злочинності.

Однак ми маємо враховувати національні потреби протидії злочинності, які можливо зрозуміти у повному обсязі тільки у процесі застосування законодавства. Як ми бачимо на прикладі запуску роботи ДБР.

Які питання у роботі ДБР наразі потрібно вирішити?  

По-перше, це підслідність.

Я вважаю, що необхідно розширити підслідність ДБР, а саме включити до суб’єктів, які визначені у підслідності слідчих органів ДБР, службових осіб  категорії «Б». Йдеться про:

  • керівників та заступників керівників державних органів, юрисдикція яких поширюється на територію однієї або кількох областей, міст обласного значення;
  • керівників та заступників керівників структурних підрозділів державних органів.

Ці зміни обґрунтовуються тим, що здебільшого виконавцями злочинних схем є підлеглі службових осіб та посадовців, які є у нашій підслідності. Здебільшого свої правопорушення вони реалізують «руками» своїх підлеглих. А їх у нашій підслідності наразі немає.

По-друге, структура має зазнати змін.

Наразі працівники ДБР використовують можливості експертних установ Мін'юсту, МВС, СБУ, Мінохорони здоров’я, Міноборони та Державної прикордонної служби України. Усі ці органи є суб’єктами владних повноважень, які підслідні ДБР. Відповідно, це є ризиком і для витоку інформації, і для потенційного конфлікту інтересів тощо.

Зауважу, що у статті 9 Закону України «Про ДБР» визначено, що систему Бюро складають центральний апарат, теруправління, спецпідрозділи, навчальні заклади та науково-дослідні установи. До останнього пункту слід додати поняття «експертні установи». А також передбачити можливість проведення експертиз експертною установою, створеною саме ДБР (у статті 7 Закону про ДБР).

Це вирішить одразу декілька проблем:

  1. Збереже таємницю відомостей досудового розслідування.
  2. Забезпечить оперативне реагування на кримінальні правопорушення.
  3. Унеможливить конфлікти інтересів та вірогідність порушення принципу неупередженості.

По-третє, міжнародне співробітництво

Наразі відповідно до Закону України «Про Державне бюро розслідувань» та Кримінального процесуального кодексу міжнародне співробітництво здійснюється через Офіс Генерального прокурора.

Для ДБР доцільно запровадити норму, яка дозволятиме Бюро, як і НАБУ, надавати міжнародні доручення щодо проведення оперативно-розшукових та слідчих заходів, укладати угоди про співробітництво з питань її повноважень з іноземними і міжнародними правоохоронними органами.

По-четверте, кадрове забезпечення.

Питання кадрової політики в ДБР завжди є актуальними та потребують особливої уваги. Якість відбору високопрофесійних фахівців, їх подальша підготовка та підвищення кваліфікації професійних знань і навиків є запорукою успішного виконання завдань, покладених на ДБР законом.

Організаційна структура ДБР визначається Президентом України (ст. 9 Закону України «Про ДБР»).  Підготовка Указу Президента вимагає погоджень в інших органах, а це втрата часу і мобільності.

Враховуючи специфіку завдань і функцій державного органу, схожість з НАБУ, вважаю доцільним передати цю функцію Директору ДБР, як це передбачено Законом України «Про Національне антикорупційне бюро України».

Надавши зазначені повноваження Директору, буде забезпечено гарантії незалежності (передбачені статтею 4 Закону «Про Державне бюро розслідувань»).

Також навантаження на слідчого зростає з кожним роком. Наприклад, в Теруправлінні ДБР, розташованого у місті Києві, на перше січня 2020 року на одного слідчого припадало 87 справ. На перше січня 2021 – вже 94. А станом на 1 листопада ця кількість зросла до 127 кримінальних проваджень. Тому доцільно збільшити граничну чисельність центрального апарату та територіальних управлінь з 1600 до 2500 осіб.

Зауважу, що важливим аспектом є створення бази кадрового резерву з числа осіб, що подавались але не пройшли конкурс у зв’язку з обмеженою кількістю вакансій.

По-п’яте, соціальні питання

Відсутність соціальних гарантій. У разі загибелі працівників ДБР під час виконання службових обов’язків сім’ї загиблого не передбачено жодних виплат. Тому для підвищення соціальних гарантій працівників ДБР має бути внесено зміни до Закону України «Про ДБР».

Вислуга. Особовий склад ДБР – це найкращі працівники правоохоронних і контролюючих органів. Але при переході на службу до Бюро помічникам та стажистам прокурорів, податкової міліції та митниці не враховується вислуга років. Це важливо врахувати, бо йдеться про професійні долі людей, про повагу держави до конкретної людини.

Пенсійне забезпечення. Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» не передбачається можливість отримання пенсійного забезпечення співробітниками ДБР. Це не сприяє відчуттю захищеності для працівників Бюро.

Замість резюме.

Досконалості не існує, є тільки шлях до неї (перефразований Сальвадор Далі). Особливо, якщо це стосується правових аспектів. Тим не менш, законодавство, що регулює діяльність ДБР, має зазнавати змін, і якомога швидше. Бо тут є причинно-наслідковий зв’язок: відповідне законодавство – виконання завдань ДБР саме на такому рівні, якого чекає від нас суспільство країни та світова спільнота.

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВа також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

 

 

Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Telegram канал Sud.ua
Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Олександр Завітневич
    Олександр Завітневич
    голова Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки