Усовершенствование механизма противодействия рейдерству: вступили в силу некоторые изменения

11:40, 26 сентября 2022
26 сентября заработали 3 новеллы.
Усовершенствование механизма противодействия рейдерству: вступили в силу некоторые изменения

Офис противодействия рейдерству сообщил, что 26 сентября вступили в силу некоторые антирейдерские изменения.

В Офисе напомнили, что 12.05.2022 Верховная Рада Украины приняла Закон об усовершенствовании механизма противодействия рейдерству, предусмотрев постепенное вступление в силу его положений.

«- 3 новели, що запрацювали з 26.09.2022:

  1. Розірвання договору оренди (суборенди) землі сільськогосподарського (далі - с\г) призначення & значний правочин.

Відтепер ПРАВОЧИН ПРО РОЗІРВАННЯ ДОГОВОРУ ОРЕНДИ (СУБОРЕНДИ) ЗЕМЛІ С/Г ПРИЗНАЧЕННЯ, ОРЕНДАРЕМ (СУБОРЕНДАРЕМ) ЗА ЯКИМ Є ЮРИДИЧНА ОСОБА ПРИВАТНОГО ПРАВА (крім акціонерного товариства, повного та командитного товариства), визначений у частині третій статті 31 Закону України «Про оренду» ЗНАЧНИМ ПРАВОЧИНОМ і потребує попереднього прийняття загальними зборами учасників або іншим вищим органом такої юридичної особи рішення про НАДАННЯ ЗГОДИ на його вчинення.

Одночасно змінено положення щодо значного правочину, викладені у частині першій статті 44 Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю». У новій редакції передбачено, що законом або статутом товариства може встановлюватися особливий порядок надання згоди уповноваженими на те органами товариства на вчинення певних правочинів залежно від вартості предмета правочину чи інших критеріїв (значні правочини).

Слід враховувати при цьому, що новели стосуються розірвання договору оренди (суборенди) землі с/г призначення:

-  орендарем (суборендарем) за яким є юридична особа приватного права КРІМ акціонерного товариства, повного та командитного товариства;

- шляхом вчинення як двосторонніх правочинів – договорів, так і односторонніх правочинів (стаття 202 Цивільного кодексу України), тобто відмови від продовження орендних (суборендих) зобов’язань (якщо це передбачено у договорі).

У разі відсутності цієї згоди такий правочин буде НІКЧЕМНИМ, тобто НЕ буде породжувати правові наслідки щодо припинення орендних правовідносин, а отже, не може бути підставою для державної реєстрації припинення оренди у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Водночас, орендар може прямо передбачити у своєю статуті, що такий правочин не є значним. У такому випадку відсутність схвалення загальними зборами такого орендаря відповідного правочину про розірвання договору оренди не впливатиме на його чинність.

Зазначені норми мають значення не лише під час захисту права на оренду, але в контексті проведення державної реєстрації припинення права оренди.

Важливо зауважити, що до Мін'юсту і раніше подавалися скарг на державну реєстрацію припинення оренди (суборенди) землі с/г призначення, мотивовані тим, що відповідні угоди не схвалювалися учасниками юридичної особи - орендаря. При їх розгляді мала значення наявності відповідних положень у статуті орендаря. При застосуванні нових нормативних положень буде мати значення відсутність у статуті положень, які змінюють відповідні нормативні приписи.

Відповідні питання будуть поставати перед державним реєстратором під час перевірки документів, відомостей реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень (пункт 4 частини першої статті 18 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).

Крім того, відповідно до пункту 12 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою КМУ від 25.12.2015 № 1127, розгляд заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, здійснюється державним реєстратором, який встановлює черговість розгляду заяв, що зареєстровані в базі даних заяв на таке майно, відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами та їх обтяженнями, а також наявність підстав для проведення державної реєстрації прав, зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав.

У межах цієї кропіткої роботи державний реєстратор повинен буде розглядати і питання необхідності та наявності згоди на розірвання договору оренди загальних зборів юридичної особи - орендаря, якщо будуть наявні умови застосування викладених вище нормативних новел.

  1. Заміна керівника юридичної особи & оформлення такого рішення.

На загальних зборах учасників ведеться протокол, у якому фіксуються перебіг загальних зборів учасників та прийняті рішення. Протокол підписує голова загальних зборів учасників або інша уповноважена зборами особа з числа учасників товариства або їх представників, якщо інше не передбачено статутом товариства.

Проте, доволі часто скарги на реєстраційні дії щодо зміни керівника юридичної особи обґрунтовані тим, що загальні збори не проводилися, або не стосувалися переобрання керівника, або відповідне рішення не набрало необхідної кількості голосів.

Відтепер стає обов’язковим підписання рішення уповноваженого органу управління юридичної особи ЩОДО ЗМІНИ КЕРІВНИКА ЮРИДИЧНОЇ ОСОБИ засновниками (учасниками), уповноваженими ними ОСОБАМИ, ЯКІ ГОЛОСУВАЛИ ЗА ТАКЕ РІШЕННЯ ТА КІЛЬКОСТІ ГОЛОСІВ ЯКИХ ДОСТАТНЬО ДЛЯ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕННЯ. Проте статутом може бути передбачений інший порядок.

Водночас така новела НЕ стосується:

- акціонерних товариств, громадських формувань та об’єднань співвласників багатоквартирного будинку;

- випадків, коли для прийняття рішення з цього питання потрібно голосів БІЛЬШЕ 10 ОСІБ.

  1. Реєстраційні дії щодо бізнесу - автоматичний режим.

Так, детально унормовано проведення окремих реєстраційних дій в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі – ЄДР) без участі державного реєстратора, в автоматичному режимі з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг.

Таким чином може проводитися державна реєстрація:

- ФОП;

- змін до відомостей про ФОП;

- припинення підприємницької діяльності ФОП, крім державної реєстрації припинення підприємницької діяльності ФОП у зв’язку з її смертю, оголошенням померлою або визнанням безвісно відсутньою;

- створення юридичної особи на підставі модельного статуту;

-  змін до відомостей про юридичну особу, що проводиться виключно на підставі відомостей, зазначених керівником юридичної особи у заяві, та не потребує рішення учасників юридичної особи (зокрема зміна місцезнаходження юридичної особи, видів діяльності, інформації для здійснення зв’язку з юридичною особою);

-  змін до відомостей про юридичну особу, що потребує рішення учасників юридичної особи (крім рішень щодо розміру статутного (складеного) капіталу, розміру часток у статутному (складеному) капіталі, складу учасників чи керівника юридичної особи), - ЗА УМОВИ ОДНОСТАЙНОГО ПРИЙНЯТТЯ РІШЕННЯ такими учасниками, що підтверджується їх кваліфікованими електронними підписами;

- рішення про припинення юридичної особи або про відміну рішення про припинення юридичної особи, прийнятого її учасниками або відповідним органом юридичної особи, - ЗА УМОВИ ОДНОСТАЙНОГО ПРИЙНЯТТЯ РІШЕННЯ такими учасниками чи відповідним органом юридичної особи, що підтверджується їх кваліфікованими електронними підписами.

Для проведення державної реєстрації фізична особа, керівник чи засновники (учасники) юридичної особи використовують засоби електронної ідентифікації з високим рівнем довіри.

Під час проведення в такому порядку державної реєстрації в режимі реального часу програмним забезпеченням ЄДР встановлюватиметься наявність (відсутність) заборони вчинення реєстраційних дій та/або у разі державної реєстрації ФОП - відсутність у ЄДР відомостей про ФОП.

За відсутності таких відомостей програмне забезпечення ЄДР забезпечує проведення державної реєстрації.

У разі наявності відповідних відомостей у ЄДР фізична особа, керівник чи засновники (учасники) юридичної особи інформуються про це.

Реєстраційна дія в ЄДР, проведена в автоматичному режимі, вважається дією технічного адміністратора ЄДР та може бути оскаржена до суду або до Міністерства юстиції України», — сказано в сообщении.

Ранее мы писали, что вступили в силу изменения относительно государственной регистрации прав на недвижимость.

Подписывайтесь на наш Тelegram-канал t.me/sudua, на Twitter, а также на нашу страницу в Facebook и в Instagram, чтобы быть в курсе самых важных событий.

Следите за самыми актуальными новостями в наших группах в Viber и Telegram.
В Верховном Суде обсуждают последствия отмены Хозяйственного кодекса, ОНЛАЙН-ТРАНСЛЯЦИЯ
В Верховном Суде обсуждают последствия отмены Хозяйственного кодекса, ОНЛАЙН-ТРАНСЛЯЦИЯ
Главное за день
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Радуцький
    Михайло Радуцький
    голова Комітету Верховної Ради України з питань здоров'я нації, медичної допомоги і медичного страхування
  • Тетяна Варфоломеєва
    Тетяна Варфоломеєва
    ректор Академії адвокатури України
  • Анатолій Бідонько
    Анатолій Бідонько
    суддя Харківського окружного адміністративного суду
  • Олександр Прасов
    Олександр Прасов
    суддя Запорізького окружного адміністративного суду
  • Михайло Цуркан
    Михайло Цуркан
    член Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів
загрузка...