Народні депутати від партії «Слуга народу» Данило Гетманцев і Елла Рєпіна 26 грудня зареєстрували у Верховній Раді законопроект 2674 «Про ломбарди та ломбардну діяльність»
Народні обранці відзначили, що наразі в Україні склалась ситуація, коли величезний сегмент фінансового ринку, який займають ломбарди, практично не регулюється на законодавчому рівні. Тож метою ухвалення законопроекту є врегулювання економічних, правових та організаційних засад створення і діяльності ломбардів в Україні.
Законопроектом, зокрема, пропонується визначити поняття ломбарду та ломбардної діяльності.
Ломбардом є фінансова установа, виключними видами діяльності якої є надання на власний ризик фінансових кредитів під заставу рухомого майна на визначений строк і під проценти та інша діяльність, визначена законопроектом.
Ломбардна діяльність — надання ломбардами фінансових кредитів під заставу рухомого майна строком до одного року фізичним особам та продаж предмета застави, на який ломбардом звернено стягнення.
Відповідно до документу, ломбард створюється у формі повного товариства або державного підприємства з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.
Державна реєстрація ломбардів здійснюється в порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. Ломбард набуває статусу фінансової установи після внесення запису (інформації) про нього до Державного реєстру фінансових установ в порядку, встановленому Уповноваженим органом.
Крім відомостей, передбачених законодавством, в установчих документах ломбарду мають зазначатися порядок затвердження внутрішніх правил надання фінансових послуг ломбардом.
Для внесення інформації про ломбард до Державного реєстру фінансових установ та набуття статусу фінансової установи ломбард подає Уповноваженому органу заяву та документи за формою та переліком, визначеними нормативно-правовими актами Уповноваженого органу.
Також встановлюються вимоги до статутного та власного капіталу ломбарду.
Статутний (складений) капітал ломбарду формується виключно грошовими коштами. Мінімальний розмір статутного (складеного) капіталу ломбарду встановлюється у сумі 500 тисяч гривень. У разі наявності у ломбарду відокремлених підрозділів мінімальний розмір статутного (складеного) капіталу ломбарду встановлюється у сумі 1 мільйона гривень.
Власний капітал ломбарду не повинен бути меншим мінімального розміру статутного (складеного) капіталу ломбарду, встановленого цим Законом. Якщо власний капітал ломбарду стає менше встановленого цим Законом мінімального розміру статутного (складеного) капіталу, ломбард зобов’язаний протягом наступного звітного кварталу привести розмір власного капіталу до вимог, встановлених цим Законом.
Стаття 7 проекту закону встановлює вимоги до ломбарду щодо надання фінансових послуг:
1) діяльність ломбарду повинна відповідати вимогам законодавства про фінансові послуги;
2) ломбард повинен бути внесений до Державного реєстру фінансових установ;
3) мати ліцензію на здійснення діяльності з надання фінансових послуг;
4) мати внутрішні правила надання фінансових послуг ломбардом, затверджені уповноваженим органом управління ломбарду;
5) установчі документи ломбарду повинні відповідати вимогам законодавства та містити вичерпний перелік видів фінансових послуг, які надає ломбард;
6) не здійснювати будь-якої іншої підприємницької діяльності, крім діяльності, передбаченої законодавством для ломбардів;
7) ломбард може здійснювати діяльність за своїм місцезнаходженням та місцезнаходженням своїх відокремлених підрозділів у нежитлових приміщеннях, що належать ломбарду на правах власності або користування, призначених для надання фінансових послуг ломбарду і спеціального місця зберігання заставленого майна, та які відповідають таким вимогам:
- приміщення має бути розташовано у капітальній будівлі,
- забороняється розташування приміщення ломбарду в малих архітектурних формах, тимчасових або некапітальних спорудах,
- площа приміщення, в тому числі спеціального місця зберігання заставленого майна, повинна складати не менш як п’ятнадцять квадратних метрів,
- приміщення повинно бути обладнано засобами охоронної та пожежної сигналізації, відеоспостереженням;
8) мати облікову та реєструючу систему, що відповідає вимогам, установленим цим Законом та нормативно-правовими актами Уповноваженого органу;
9) керівник, головний бухгалтер ломбарду (особа, відповідальна за ведення бухгалтерського обліку, в тому числі на підставі договору) повинні відповідати професійним вимогам, установленим Уповноваженим органом;
10) мати та підтримувати в робочому стані власний веб-сайт (веб-сторінку) в Інтернеті, на якому розміщувати інформацію про свою діяльність, визначену законодавством;
11) затвердити режим робочого часу ломбарду (зокрема для його відокремлених підрозділів), а саме робочі та вихідні дні, робочі години та години перерви, і розмістити зазначену інформацію на власному веб-сайті (веб-сторінці), забезпечувати її актуальність;
12) забезпечити відповідно до затвердженого режиму роботи присутність уповноваженої особи з роботи з клієнтами ломбарду за місцезнаходженням ломбарду та його відокремлених підрозділів.
Проектом закону чітко врегульовано порядок провадження ломбардами діяльності з надання фінансових кредитів та діяльності із зберігання майна. Документом зазначається, що під час провадження діяльності з надання фінансових кредитів ломбарду забороняється залучати кошти фізичних осіб, за винятком коштів, отриманих на зворотній основі від фізичних осіб — учасників ломбарду.
Надання ломбардом фінансових кредитів здійснюється на підставі кредитних договорів і договорів застави, укладених у письмовій формі. Також, передбачається, що ломбард надає фінансові кредити у національній валюті України — гривні, у готівковій або безготівковій формі.
Предметом застави може бути виключно рухоме майно (крім вибухонебезпечних, отруйних, їдких, радіоактивних речовин та інших речей, вилучених з цивільного обороту або обмежено оборотоздатних, а також іншого рухомого майна, що не може бути предметом застави відповідно до закону). Предмет застави може бути застрахований на повну суму його оціночної вартості. У разі передання предмету застави у володіння ломбарду, він зберігається ломбардом.
При зберіганні предмета застави ломбард зобов’язаний:
Окрім цього, документом встановлюється трьохмісячний перехідний період для приведення у відповідність ломбардами своєї діяльність у разі ухвалення цього законопроекту.
Раніше «Судово-юридична газета» писала, що прийнято за основу законопроект щодо процедур банкрутства.