ВР розгляне закон, який дозволить змінювати територіальний поділ регіонів

18:49, 15 апреля 2020
Місцеві вибори можуть бути проведені вже на новій територіальній основі.
ВР розгляне закон, який дозволить змінювати територіальний поділ регіонів
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Верховна Рада включила в порядок денний позачергового засідання 16 квітня 2020 року законопроект 2653  від 20.12.2019 «Про внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Комітетом  з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування рекомендовано Верховній Раді прийняти його в другому читанні та в цілому.

Метою законопроекту є на законодавчому рівні надати право Кабінету Міністрів України приймати рішення щодо визначення адміністративних центрів територіальних громад та територій територіальних громад, а також подавати до Верховної Ради України проекти законодавчих актів щодо утворення і ліквідації районів, що дасть можливість завершити процес формування спроможних територіальних громад та утворити райони, які відповідають європейським вимогам та стандартам формування територіальних одиниць.

Проектом вносяться зміни до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», якими пропонується:

1) ввести поняття адміністративного центру територіальної громади та території територіальної громади;

2) до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України Кабінет Міністрів України уповноважується визначати адміністративні центри та території територіальних громад, а також подавати до Верховної Ради України проекти законодавчих актів щодо утворення і ліквідації районів.

Що це означає на практиці

Наділення Кабміну правом визначати адміністративні центри та ініціювати утворення і ліквідації районів означає, що адміністративно-територіальна реформа вже фактично розпочата.

Згідно законопроекту, у 2020 році перші місцеві вибори депутатів сільських, селищних, міських рад і відповідних сільських, селищних, міських голів територіальних громад, території яких затверджені Кабінетом Міністрів України на підставі Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», проводяться одночасно з черговими місцевими виборами 2020 року.

Тобто, місцеві вибори планують проводити вже згідно з новими правилами та зміненим територіальним поділом.

Своє бачення такого поділу висловлював Мінрегіон, який опрацьовує перспективні плани територій на підставі надісланих Обласними державними адміністраціями пропозицій.

Згідно з концепцією реформи територіального устрою, яку запропонував Мінрегіон, райони в областях (регіонах) будуть збільшені (укрупнені). Тобто області поділять на декілька районів. В різних регіонах кількість районів буде різною: планується від трьох до восьми.

Формування районів залежить від чисельності населення (від 150 тисяч) та зони доступності районних центрів (це приблизно 60 кілометрів).

Адміністративними центрами районів стануть населені пункти з чисельністю населення понад 50 000 чоловік.

Саме тому в законопроекті адміністративний центр територіальної громади характеризується як населений пункт (село, селище, місто), що має розвинену інфраструктуру і, як правило, розташований найближче до географічного центру території територіальної громади, та в якому розміщується представницький орган місцевого самоврядування територіальної громади.

Територія територіальної громади – нерозривна територія, в межах якої територіальна громада здійснює свої повноваження щодо вирішення питань місцевого значення відповідно до Конституції і законів України, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.

Інфраструктура, географічна наближеність та нерозривність територій – це принципи, закладені в концепцію Мінрегіону.

Сумніви у доцільності змін до Закону вже неодноразово висловлювало Головне науково-експертне управління Верховної Ради. На думку ГНЕУ, визнання «об’єднаних територіальних громад» елементом системи адміністративно-територіального устрою не відповідає Конституції України. Річ у тому, що ч.1 статті 133 Конституції не передбачає такого елементу системи адміністративно-територіального устрою України, як «об’єднані територіальні громади».

Головне управління вважає, що побудована у законодавстві України модель публічного управління на місцях через «добровільні об’єднання територіальних громад» не має під собою належної конституційної основи, адже у ч. 1 ст. 140 Конституції України передбачається можливість добровільного об’єднання лише у сільську громаду жителів кількох сіл.

На думку ГНЕУ, запропонований припис про покладання на Уряд повноважень щодо визначення адміністративних центрів територіальних громад та територій територіальних громад (громад), а також подання до Верховної Ради України проектів законодавчих актів щодо утворення і ліквідації районів не узгоджується зі змістом права законодавчої ініціативи (ст. 93 Конституції України), адже він необґрунтовано обмежує інших суб’єктів права законодавчої ініціативи в реалізації цього права.

Зміст запропонованої новели не узгоджується зі змістом п. 29 ч. 1 ст. 85 Конституції України, за якою утворення і ліквідація районів, встановлення і зміна меж міст є компетенцією парламенту.

Ідея покладання на Уряд повноваження визначати адміністративні центри територіальних громад не узгоджується також з положеннями Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», згідно із ст. 7 якого визначення адміністративного центру об’єднаної територіальної громади відбувається за рішеннями сільських, селищних, міських рад, що об’єднуються.

ГНЕУ підтримало і Головне юридичне управління Верховної Ради, яке звернуло увагу на юридичну невизначеність словосполучення «розвинута інфраструктура» та відсутність у терміні «територія територіальної громади» такого кваліфікуючого це поняття елемента, як «межі».

На думку Управління, вони не можуть бути однозначно інтерпретовані, що може призвести до довільного тлумачення цього терміна на практиці та унеможливить правильне застосування зазначених положень.

Існує також ризик того, що передбачивши призначення у прикінцевих положеннях законопроекту дати проведення перших місцевих виборів, Верховна Рада України перебирає на себе повноваження Центральної виборчої комісії, визначені частиною сьомою статті 194 Виборчого кодексу України та вищезазначеними положеннями Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад».

Депутати визнають, що для результативного завершення адміністративно-територіальної реформи на сьогодні відсутні відповідні законодавчі механізми. Зокрема, не внесені зміни в Конституцію та не ухвалений закон, який встановлює адміністративно-територіальний устрій країни. 

Законопроект № 2598 «Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)», як відомо, Президент відкликав із парламенту для доопрацювання.

Проект Закону про засади адміністративно-територіального устрою України № 2804 від 24 квітня 2020 року також вважається відкликаним у зв’язку із зміною Уряду.

Нагадаємо, раніше ми писали, що Галина Третьякова пояснила, навіщо вона пропонує перенести КСУ до Харкова.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Закон о мобилизации: последствия для военнообязанных, что будет с отсрочкой
Telegram канал Sud.ua
Закон о мобилизации: последствия для военнообязанных, что будет с отсрочкой
Сегодня день рождения празднуют
  • Володимир Келеберда
    Володимир Келеберда
    заступник голови Окружного адміністративного суду міста Києва
  • Анна Кузьменко
    Анна Кузьменко
    суддя Окружного адміністративного суду міста Києва
  • Андрій Місінкевич
    Андрій Місінкевич
    суддя Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області
  • Світлана Чудних
    Світлана Чудних
    суддя Харківського окружного адміністративного суду
  • Олександр Журавльов
    Олександр Журавльов
    суддя Одеського апеляційного суду