Верховний Суд висловив позицію стосовно врахування стандартів Європейського союзу під час розробки та прийняття нормативно-правового акта

16:56, 29 июля 2021
Верховний Суд: У процесі провадження нормотворчої діяльності враховуються основні положення актів законодавства ЄС настільки, наскільки це доцільно та необхідно (обовʼязково) для України з огляду на економічні, політичні та соціальні наслідки прийняття відповідних правових норм, адаптованих до вимог законодавства ЄС.
Верховний Суд висловив позицію стосовно врахування стандартів Європейського союзу під час розробки та прийняття нормативно-правового акта
Джерело фото: euneighbours.eu
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Як відомо, в Україні триває процес наближення українського законодавства до стандартів Європейського союзу. Верховний Суд в одній із розглянутих справ висловив правову позицію щодо врахування стандартів Європейського союзу під час розробки та прийняття нормативно-правового акта.

Так, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду розглянув у касаційному порядку адміністративну справу за позовом приватного акціонерного товариства (ПАТ, позивач) до Міністерства аграрної політики та продовольства України (Мінагрополітики, відповідач), третя особа – Державне підприємство «Агентство з ідентифікації і реєстрації тварин», про визнання протиправними та нечинними окремих пунктів нормативно-правового акта.

Суть цієї справи полягає у тому, що 4 грудня 2017 року Мінагрополітики відповідно до частини першої статті 8 Закону України «Про ідентифікацію та реєстрацію тварин», пункту 53 Всеохоплюючої стратегії імплементації Глави IV (Санітарні та фітосанітарні заходи) Розділу IV «Торгівля і питання, пов`язані з торгівлею» Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (далі – Угода про асоціацію), схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 року N 228-р, видано наказ № 642, яким затверджено Порядок ідентифікації та реєстрації великої рогатої худоби (далі - Порядок № 642). У подальшому, наказом Мінагрополітики від 28 березня 2019 року № 163 затверджено зміни до Порядку ідентифікації та реєстрації великої рогатої худоби та Порядку оформлення і видачі паспорта великої рогатої худоби (далі - Порядок № 163).

Вважаючи, що прийнятий Мінагрополітики Порядок № 642 (з подальшими змінами), зокрема, не цілком узгоджується з пунктом «а» статті 3 Регламенту Комісії (ЄС)) № 911/2004 від 29 квітня 2004 року щодо впровадження Регламенту (ЄС) № 1760/2000 Європейського Парламенту та Ради (ЄС), позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив визнати протиправними та нечинними окремі пункти Порядку № 642 та Порядку № 163.

Рішенням суду першої інстанції, залишеним без змін постановою суду апеляційної інстанції, в задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з недоведеності позивачем обставин, на які він посилається у позовній заяві, а також з того, що врахування стандартів ЄС під час розробки вітчизняних нормативно-правових актів не є неосяжним.

Верховний Суд погодився з такими висновками судів попередніх інстанцій, касаційну скаргу ПАТ залишив без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій – без змін.

Зокрема, вирішуючи питання про правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права у частині надання правової оцінки положенням оскаржуваного нормативно-правового акта на предмет їх відповідності стандартам ЄС, колегія суддів у складі Касаційного адміністративного суду виходила з наступного.

Відповідно до підпункту «ґ» пункту 9 та пункту 9 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 № 731 (далі - Положення № 731), разом з нормативно-правовим актом до органу державної реєстрації подаються, зокрема, довідка щодо відповідності зобов`язанням України у сфері європейської інтеграції та праву Європейського Союзу (acquis ЄС) за формою, визначеною в додатку 1 до Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 липня 2007 року № 950.

Експертизу проєктів нормативно-правових актів, які за предметом правового регулювання належать до сфер, правовідносини в яких регулюються правом ЄС, здійснює уповноважений центральний орган виконавчої влади, а експертизу проектів нормативно-правових актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади - відповідні підрозділи органів, які видають акт.

Прийняття проєкту нормативно-правового акта підтверджує, що згідно проведених експертиз, дотримано принципи та підходи щодо наближення законодавства України до acquis ЄС.

Регламент комісії (ЄС) № 911/2004 від 29 квітня 2004 року щодо впровадження Регламенту (ЄС) № 1760/2000 Європейського Парламенту та Ради (ЄС) є нормативним актом, який прийнятий міждержавним органом союзу держав для виконання країнами-членами цього міждержавного союзу.

Щоб виконувати свої завдання згідно зі статтею 249 Договору про заснування Євроспільноти, положеннями цього Договору Європейському Парламентові спільно з Радою, Раді та Комісії належить виробляти регламенти, видавати директиви, створювати рекомендації та надавати висновки (стаття 249 Договору про заснування Євроспільноти).

Регламенти, директиви й рішення, що їх ухвалено згідно з процедурою, зазначеною в статті 251 Договору про заснування Євроспільноти, належить підписувати Голові Європейського Парламенту та Голові Ради та оприлюднювати друком в Офіційному віснику Європейського Союзу. Вони набирають чинності від дати, указаної в них чи, в разі її браку, на двадцятий день після оприлюднення.

Регламент має загальне застосування. Він є обов`язковим у всіх своїх елементах та має пряме застосування лише в усіх державах-членах.

Отже, норми Регламенту комісії (ЄС) № 911/2004 від 29 квітня 2004 року щодо впровадження Регламенту (ЄС) №1760/2000 Європейського Парламенту та Ради (ЄС) не можуть бути безпосередньо застосовані на території України.

Судом враховано, що Законом України «Про внесення змін до Конституції України» від 7 лютого 2019 року Основний Закон України (Преамбула, статті 85, 102 та 106) доповнено, зокрема, положеннями про європейську ідентичність Українського народу і незворотність європейського курсу України. Водночас частинами третьою та четвертою статті 42 Конституції України визначено, що держава забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності. Не допускаються зловживання монопольним становищем на ринку, неправомірне обмеження конкуренції та недобросовісна конкуренція. Види і межі монополії визначаються законом.

Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів.

Оскільки у ході розгляду справи судами попередніх інстанцій було встановлено, що положення Порядку № 163 спрямовані на покращення системи ідентифікації тварин в Україні, захист прав споживачів, забезпечення якості та безпечності продукції, колегія суддів погодилась з висновками судів попередніх інстанцій про відсутність підстав вважати, що оскаржуваний акт не узгоджується із законодавством ЄС.

З огляду на вищезазначене, Верховний Суд сформулював висновок, відповідно до якого метою адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу є досягнення відповідності правової системи України acquis communautaire з урахуванням критеріїв, що висуваються Європейським Союзом до держав, які мають намір вступити до нього. Адаптація законодавства України є планомірним процесом, що включає декілька послідовних етапів, на кожному з яких повинен досягатися певний ступінь відповідності законодавства України acquis communautaire. Для забезпечення відповідності законодавства України законодавству ЄС у процесі провадження нормотворчої діяльності враховуються основні положення актів законодавства ЄС настільки, наскільки це доцільно та необхідно (обовʼязково) для України з огляду на економічні, політичні та соціальні наслідки прийняття відповідних правових норм, адаптованих до вимог законодавства ЄС.

Постанова Верховного Суду від 31 травня 2021 року у справі № 640/8656/19 (адміністративне провадження № К/9901/10349/21).

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Telegram канал Sud.ua
Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Олександр Завітневич
    Олександр Завітневич
    голова Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки