Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду розглянув справу №161/14105/16-а та встановив, що змінювати посадовий оклад особи, після того, як її уже звільнено з військової служби, та коригувати з цієї підстави відомості грошового атестата, на основі якого призначається пенсійне забезпечення, є недопустимим.
Обставини справи
З матеріалів справи відомо, що позивач звернувся до Луцького міськрайонного суду Волинської області з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області, в якому просив зобов'язати відповідача відновити виплату раніше встановленого розміру пенсійного забезпечення з 08 лютого 2016 року та здійснити відшкодування з приводу його недоплати з 01 квітня 2016 року.
Постановою Луцького міськрайонного суду Волинської області, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду, у задоволенні позову відмовлено. Не погодившись з вказаними судовими рішенням, позивач звернувся з касаційною скаргою, в якій просить суд скасувати рішення судів попередніх інстанцій.
Висновок Верховного Суду
Так, судами було встановлено, що позивач – полковник податкової міліції, заступник начальника оперативного управління Луцької ОДПІ ГУ ДФС у Волинській області був звільнений з посади з органів податкової міліції в запас Збройних Сил України.
Також судами попередніх інстанцій встановлено, що з грошового атестата від 23 березня 2016 року та довідки, які видані Луцькою об'єднаною державною податковою інспекцію головного управління ДФС у Волинській області Державної фіскальної служби України та передані до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області з листом, вбачається, що позивачу був проведений перерахунок його грошового забезпечення в сторону зменшення, а саме: в розмірі 3 690,58 грн.).
Верховний Суд вважає, що застосування положень постанови Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2016 року № 77 до перерахунку пенсії позивача є протиправним, тому, що положення вказаної постанови мали стосуватися призначення нових пенсій, а не перерахунку раніше призначених.
Також дії відповідача, який перерахував пенсію у бік зменшення, є неправомірними з огляду на те, що законодавчо, згідно з прямими приписами ст. 58 Конституції України, діє принцип незворотності нормативно-правових актів у часі.
У постанові Верховного Суду від 18 березня 2020 року у справі №813/1937/17 сформовано правовий висновок про те, що змінювати посадовий оклад особи після того, як її уже звільнено з військової служби, не можна. Зміни у правовому регулюванні розміру посадових окладів осіб рядового і начальницького складу, які відбулися у зв'язку з прийняттям постанови Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2016 року № 77, можуть стосуватися осіб, які проходять військову службу. Тим же особам, які звільнилися з військової служби і яким вже виплачено належне їм на дату звільнення грошове забезпечення, немає підстав перерахувати фактично отримані ними виплати й на цій підставі вносити скориговані відомості до грошового атестата, на основі якого надалі призначатиметься пенсійне забезпечення.
ВС наголосив, що відносини у цій справі та справі №813/1937/17 не є подібними, проте слід погодитися з тим, що змінювати посадовий оклад особи після того, як її уже звільнено з військової служби, та коригувати на цій підставі відомості грошового атестата, на основі якого призначається пенсійне забезпечення, є недопустимим.
Отже, на думку Верховного Суду, позовні вимоги є обґрунтованими. У зв’язку з вищевикладеним, судові рішення підлягають скасуванню а касаційна скарга – задоволенню.
Раніше «Судово-юридична газета» писала, що ВС роз’яснив, у чому полягає принцип офіційного з’ясування всіх обставин справи.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.