Комітет з питань правоохоронної діяльності рекомендував Верховній Раді ухвалити в другому читанні та в цілому законопроект № 5158 від 25.02.2021 «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення добору та підготовки прокурорів».
Законопроектом вносяться зміни до законів України «Про прокуратуру» та «Про запобігання корупції».
В останньому уточнюється, що особливості організації проведення спеціальної перевірки щодо кандидатів на посади судді та прокурора визначаються Законом України «Про судоустрій і статус суддів» та Законом України «Про прокуратуру». Тобто, відбувається уніфікація законодавчого механізму спеціальної перевірки щодо прокурорів з відповідним механізмом у суддів, з одночасним усуненням необхідності проводити таку перевірку під час добору двічі.
Закон же «Про прокуратуру» чекають такі зміни:
1) Змінюється кількість заступників та перших заступників Генерального прокурора. Замість двох перших заступників та заступників Генпрокурор буде мати першого заступника та не більше семи заступників.
2) Запровадження посади прокурора-стажиста.
Посади прокурорів-стажистів окружних прокуратур формуються за рахунок вакантних (тимчасово вакантних) посад в окружних прокуратурах.
Призначати на посади прокурорів-стажистів буде керівник обласної прокуратури. Прокурор-стажист окружної прокуратури також буде вважатися прокурором, на нього розповсюдять гарантії матеріального, соціального та побутового забезпечення, передбачені законодавством для прокурорів, правила внутрішнього трудового розпорядку, встановлені для прокурорів, а також видаватимуть службові посвідчення.
3) Виключаються вимоги до кандидатів на посаду прокурора щодо наявності дворічного стажу роботи в галузі права.
4) Встановлюються дві стадії спеціальної підготовки прокурора-стажиста:
- первинна, яка проводиться в Тренінговому центрі прокурорів України, тривалістю до двох місяців;
- стажування, що проводиться у відповідній окружній прокуратурі, протягом шести місяців.
На Тренінговий центр прокурорів України не буде поширюватися законодавство про вищу освіту.
Прокурор-стажист, який успішно пройшов первинну підготовку, допускається до стажування.
Стажування прокурора-стажиста проводиться в окружній прокуратурі під керівництвом прокурора (керівника стажування), який призначається керівником органу прокуратури з числа прокурорів, які мають стаж роботи на посаді прокурора не менше п’яти років. В окремих випадках керівником стажування може призначатися керівник окружної прокуратури.
Стажування прокурора-стажиста окружної прокуратури завершується співбесідою, яка проводиться комісією із стажування, що утворюється наказом керівника відповідної обласної прокуратури. Зазначена співбесіда фіксується за допомогою технічних засобів аудіо- та відеозапису.
Результати співбесіди з відповідними рекомендаціями та висновком про проходження стажування, зазначеним у частині четвертій цієї статті, надсилаються до органу, що здійснює дисциплінарне провадження.
Прокурору-стажисту може бути доручено виконання обов’язків, пов’язаних з реалізацією функцій прокуратури, зокрема здійснення процесуального керівництва у кримінальних провадженнях про кримінальні проступки та нетяжкі злочини.
Процесуальні рішення прокурора-стажиста під час здійснення процесуального керівництва підлягають погодженню із старшим прокурором групи прокурорів, а у визначених законом випадках – з керівником органу прокуратури.
Рішення прокурора-стажиста, які він приймає ним під час виконання інших функцій прокуратури, підлягають погодженню з керівником стажування.
Прокурору-стажисту забороняється:
1) здійснювати процесуальне керівництво у кримінальних провадженнях про тяжкі та особливо тяжкі злочини;
2) бути старшим прокурором групи прокурорів;
3) бути залученим до роботи в Офісі Генерального прокурора, обласних та прирівняних до них прокуратурах.
Згідно із пропозиціями авторів законопроекту, заробітна плата прокурора-стажиста окружної прокуратури складається з посадового окладу, який установлюється в розмірі двох третин посадового окладу прокурора окружної прокуратури, та надбавки за вислугу років.
До законопроекту висловлювало зауваження Головне юридичне управління, яке зазначило у висновку, що відсутність уніфікованого підходу до термінології ключових понять законопроекту свідчить про відсутність чіткої та виваженої концепції законопроекту щодо статусу та місця прокурорів-стажистів як при здійсненні прокуратурою своїх конституційних функцій, так і у штаті прокуратури, що при встановленні змісту законопроекту утворює ситуацію правової невизначеності щодо виникнення, розвитку та припинення правовідносин, у яких братимуть участь як прокурори-стажисти, так і прокурори окружних прокуратур.
Одночасно, строк здійснення дисциплінарного провадження виключать із загального строку обчислення застосування дисциплінарного стягнення до суддів.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.