Хто і як буде забезпечувати безпеку учасників кримінального судочинства: законопроект

12:00, 14 ноября 2021
На порядку денному постало питання створення Нацагентства з питань забезпечення безпеки учасників кримінального судочинства.
Хто і як буде забезпечувати безпеку учасників кримінального судочинства: законопроект
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

На засіданні 9 листопада 2021 року Комітет з питань інтеграції України до ЄС розглянув проект Закону № 5751 «Про забезпечення безпеки учасників кримінального судочинства та інших осіб в інтересах правосуддя».

За висновком Комітету, проект не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції, однак потребує доопрацювання.

Щоправда, остаточне рішення щодо цього буде приймати профільний Комітет з питань правоохоронної діяльності.

Законопроектом передбачається створення нового органу – Національного агентства з питань забезпечення безпеки учасників кримінального судочинства.

У Прикінцевих положеннях законопроекту пропонується створити його упродовж 6 місяців з дня набрання Законом чинності.

Національне агентство з питань забезпечення безпеки учасників кримінального судочинства буде центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері забезпечення безпеки учасників кримінального судочинства та інших осіб в інтересах правосуддя.

Національне агентство буде утворювати Кабінет Міністрів України.

Загальна (гранична) чисельність Національного агентства становитиме 260 штатних посад, з яких співробітників – 210 штатних посад.

До структури Національного агентства увійдуть оперативні, оперативно-технічні підрозділи, підрозділ внутрішнього контролю, а також підрозділи інформаційно-аналітичного, кадрового, психологічного, правового, господарського, фінансового та інших видів забезпечення оперативно-службової діяльності.

Голову Національного агентства буде призначати Кабінет Міністр України за поданням Прем’єр-міністра України.

Повноваження Голови Національного агентства припиняються Кабінетом Міністрів України за поданням Прем’єр-міністра України.

Строк повноважень Голови Національного агентства становить три роки.

Відбір кандидата на посаду Голови Національного агентства здійснює Конкурсна комісія з відбору кандидата на посаду Голови Національного агентства, до складу якої входять:

1) Голова Служби безпеки України або уповноважений ним перший заступник чи заступник Голови Служби безпеки України;

2) Генеральний прокурор або уповноважений ним перший заступник чи заступник Генерального прокурора;

3) Директор Національного антикорупційного бюро України або уповноважений ним перший заступник чи заступник Директора Національного антикорупційного бюро України;

4) Директор Державного бюро розслідувань або уповноважений ним перший заступник чи заступник Директора Державного бюро розслідувань;

5) Директор Бюро економічної безпеки України або уповноважений ним перший заступник чи заступник Директора Бюро економічної безпеки України;

6) Голова Національної поліції України або уповноважений ним перший заступник чи заступник Голови Національної поліції України.

Конкурсна комісія формується не пізніше ніж за два місяці до завершення строку повноважень Голови Національного агентства або протягом десяти днів з дня дострокового припинення його повноважень на посаді (звільнення).

Склад Конкурсної комісії затверджується Кабінетом Міністрів України. Конкурсна комісія є повноважною за умови участі в її засіданнях не менше п’яти членів з шести.

Рішення Конкурсної комісії вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало не менше чотирьох членів Конкурсної комісії, присутніх на засіданні.

Національне агентство відповідно до покладених на нього завдань:

1) узагальнює практику застосування законодавства з питань, що належать до його компетенції, розробляє пропозиції щодо вдосконалення такого законодавства та внесення в установленому порядку проектів законів та інших нормативно-правових актів на розгляд Кабінету Міністрів України, інших суб’єктів законодавчої ініціативи;

2) вивчає міжнародний досвід у сфері забезпечення безпеки учасників кримінального судочинства, розробляє пропозиції щодо впровадження кращої міжнародної практики;

3) розробляє проект Національної стратегії забезпечення безпеки учасників кримінального судочинства та подає його на затвердження Кабінету Міністрів України;

4) у порядку, визначеному законодавством, має безпосередній, у тому числі автоматизований, доступ до автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів та банків даних, держателем (адміністратором) яких є державні органи або органи місцевого самоврядування, а також має право обмежувати видачу даних з них, користуватися державними, у тому числі урядовими, засобами зв’язку і комунікацій, мережами спеціального зв’язку та іншими технічними засобами.

Порядок доступу та обмеження видачі даних визначається відповідними міжвідомчими угодами (меморандумами), спільними наказами (розпорядженнями) та протоколами до них або в порядку електронної інформаційної взаємодії, якщо інше не передбачено законом.

Обробка такої інформації здійснюється Національним агентством із дотриманням законодавства про захист персональних даних та забезпеченням таємниці, що охороняється законом;

5) вживає заходи щодо технічного, криптографічного та інших видів захисту інформації;

6) відкриває та використовує рахунки в національній та іноземній валютах у банках та інших фінансових установах;

7) використовує умовні найменування її підрозділів;

8) використовує співробітників під прикриттям;

9) утворює, реорганізовує та ліквідовує структури прикриття, використовує та відчужує кошти та майно, набуті в результаті їх діяльності;

10) виготовляє та використовує засоби прикриття, у тому числі використовує документи, що прикривають співробітників та відомчу приналежність підрозділів, підприємств, установ, організацій, закладів, будівель, приміщень і транспортних засобів до Національного агентства;

11) встановлює на конфіденційній основі співробітництво з повнолітніми, дієздатними особами, які добровільно дали на це згоду, матеріально і морально заохочує осіб, які надають допомогу Національному агентству у реалізації ним своїх повноважень;

12) використовує добровільну допомогу фізичних та юридичних осіб, у тому числі на договірних засадах;

13) використовує послуги експертів і консультантів, у тому числі фахівців інших органів, підприємств, установ, організацій будь-якої форми власності на платній і безоплатній основі;

14) платно або безоплатно використовує на договірних засадах службові приміщення, транспортні засоби та інше майно підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності, а також за згодою окремих осіб, у тому числі на договірних засадах, належні їм жилі та нежилі приміщення, транспортні засоби та інше майно;

15) виступає замовником науково-дослідних, дослідно-конструкторських та інших робіт, зокрема з розроблення і виготовлення спеціальної техніки, спеціальних технічних засобів, необхідних для здійснення заходів забезпечення безпеки, проводить їх випробування та дослідну експлуатацію;

16) розробляє і затверджує методики з питань забезпечення безпеки учасників кримінального судочинства;

17) надає консультативну допомогу, організовує проведення, проводить та бере участь у навчально-тренувальних, інструкторсько-методичних заходах, інших заходах з підвищення кваліфікації, у тому числі міжвідомчих, міжнародних та закордонних;

18) здійснює опитування осіб, у тому числі з використанням технічних засобів реєстрації реакцій людини;

19) здійснює обробку персональних даних співробітників, працівників Національного агентства та осіб, залучених до конфіденційного співробітництва;

20) забезпечує власну безпеку діяльності Національного агентства, захист сил і засобів Національного агентства, а також інформації, якою воно володіє та/або обробляє, від протиправних дій та загроз;

21) використовує і застосовує у порядку та на підставах, передбачених цим Законом, фізичний вплив (силу), спеціальні засоби та зброю;

22) має відомчу символіку, відомчі заохочувальні відзнаки, у тому числі відзнаки «Вогнепальна зброя» та «Холодна зброя»;

23) управляє об’єктами державної власності;

24) приймає нормативно-правові акти з питань, що належать до її компетенції;

25) здійснює інші повноваження, визначені цим Законом.

Національне агентство з питань забезпечення безпеки учасників кримінального судочинства буде здійснювати оперативно-розшукову діяльність, для чого будуть створюватися оперативні підрозділи.

Ведення оперативно-розшукових справ буде здійснюватися щодо перевірки та усунення реальної загрози життю, здоров’ю, житлу, майну працівників суду і правоохоронних органів у зв’язку з їх службовою діяльністю, а також учасників кримінального судочинства та інших осіб в інтересах правосуддя - до встановлення та фіксації фактичних даних про протиправні діяння, відповідальність за які передбачена Кримінальним кодексом України, але не більше дев’яти місяців.

Право на застосування заходів забезпечення безпеки отримають:

1) особа, яка брала (бере) участь у попередженні, виявленні, припиненні чи розкритті злочину (злочинів) або сприяла (сприяє) цьому;

2) потерпілий;

3) підозрюваний, обвинувачений, засуджений;

4) представник юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження;

5) свідок;

6) викривач;

7) експерт, спеціаліст, перекладач у кримінальному проваджені.

Рішення про застосування правових заходів забезпечення безпеки приймає слідчий (детектив), прокурор, слідчий суддя або суд, у провадженні якого знаходиться відповідне кримінальне провадження (матеріали кримінального провадження), а також орган (підрозділ), що здійснює оперативно-розшукову діяльність.

Рішення про застосування спеціальних заходів забезпечення безпеки приймається:

1) органом (підрозділом), що здійснює оперативно-розшукову діяльність, щодо осіб, які брали (беруть) участь у попередженні, виявленні, припиненні чи розкритті злочину (злочинів) або сприяли (сприяють) цьому;

2) слідчим (детективом), прокурором у кримінальному провадженні на стадії досудового розслідування кримінального провадження;

3) прокурором на стадії судового розгляду кримінального провадження.

До органів, уповноважених здійснювати заходи забезпечення безпеки, належать:

1) Національне агентство з питань забезпечення безпеки учасників кримінального судочинства;

2) Служба безпеки України;

3) Національна поліція України;

4) Державне бюро розслідувань;

5) Національне антикорупційне бюро України;

6) Бюро економічної безпеки України;

7) органи, установи виконання покарань та слідчі ізолятори Державної кримінально-виконавчої служби України.

До правових заходів забезпечення безпеки відносяться заходи із забезпечення конфіденційності відомостей про особу та закритий судовий розгляд, а також інші заходи, які передбачені Кримінальним процесуальним кодексом України і можуть бути використані в інтересах забезпечення безпеки особи, взятої під захист.

Спеціальними заходами забезпечення безпеки є:

1) обмеження видачі даних про особу, взяту під захист;

2) видача спеціальних засобів індивідуального захисту та/або сповіщення про небезпеку;

3) забезпечення фізичної безпеки особи;

4) забезпечення захисту житла і майна особи;

5) заміна документів;

6) переселення в інше тимчасове чи постійне місце проживання (у тому числі за кордон);

7) зміна зовнішності.

Забезпечення захисту осіб, які перебувають в установах виконання покарань чи слідчих ізоляторах або у місцях із спеціальним режимом тримання здійснюється на підставі рішення органу, уповноваженого приймати рішення про застосування заходів забезпечення безпеки, та полягає у:

1) переведенні до іншої установи виконання покарань чи слідчого ізолятора або в інше місце із спеціальним режимом тримання;

2) окремому триманні;

3) вжитті інших заходів забезпечення безпеки, визначених цим Законом, з урахуванням вимог режиму тримання таких осіб.

Рішення про застосування спеціальних заходів забезпечення безпеки невідкладно (але не пізніше 24 годин з моменту його прийняття) передається для виконання органу, уповноваженому здійснювати заходи забезпечення безпеки.

Рішення про застосування спеціальних заходів забезпечення безпеки приймається на строк, що не перевищує 90 діб.

Раніше повідомлялося, що тимчасовий арешт об’єктів незаконного будівництва будуть здійснювати посадові особи без рішення суду.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал t.me/sudua та на Youtube «Право ТВ», а також на нашу сторінку в Facebook та на Інстаграм, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Telegram канал Sud.ua
Закон об усилении мобилизации: военный учет и другие изменения для украинцев за границей
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Олександр Завітневич
    Олександр Завітневич
    голова Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки