Відповідальність за неправильно оформлену ТТН хочуть змінити

13:30, 16 декабря 2021
Комітет погодив законопроект про звільнення вантажовідправника від відповідальності за помилки в ТТН.
Відповідальність за неправильно оформлену ТТН хочуть змінити
Джерело фото: prostir.ua
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Комітет з питань правоохоронної діяльності рекомендував до першого читання законопроект № 6222 від 26.10.2021 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо усунення дискримінації вантажовідправника за порушення вимог вагового контролю».

Законопроектом передбачено внесення змін до Кодексу в частині усунення дискримінації вантажовідправника під час притягнення його до адміністративної відповідальності, передбаченої статтею 1322 Кодексу.

Зокрема, законопроектом пропонується викласти статтю 1322 Кодексу в новій редакції, яка передбачає унеможливлення притягнення вантажовідправника до відповідальності за неотримання дозволу на перевезення велигабаритного вантажу (таку відповідальність має нести лише перевізник як відповідна зобов’язана особа на отримання такого дозволу), вирівнювання розміру санкцій за адміністративне порушення із розміром санкцій для перевізника за аналогічне порушення.

Відповідальність за внесення (зазначення) вантажовідправником недостовірних відомостей про масу вантажу до товарно-транспортної накладної або іншого визначеного законодавством документа на вантаж, що не відповідають фактичним даним, настає у разі перевищення транспортним засобом, яким перевозиться зазначений вантаж, нормативних параметрів щодо фактичної маси, визначених законодавством, на п’ять та більше відсотків.

Дія статті 1322 не буде поширюватися на правопорушення, вчинені вантажовідправником, який є одночасно перевізником такого вантажу.

Штрафи, які пропонується встановити зміненою нормою, будуть накладатися в таких розмірах:

- п’ятсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян – у разі перевищення встановлених законодавством вагових норм від 5% до 10% включно;

- одна тисяча неоподатковуваних мінімумів доходів громадян – у разі перевищення встановлених законодавством вагових норм понад 10%, але не більше 20%;

- дві тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян – у разі перевищення встановлених законодавством вагових норм понад 20%, але не більше 30%;

- три тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян – у разі перевищення встановлених законодавством вагових норм понад 30%.

Автори законопроекту пояснюють його користь для суспільства таким чином.

По-перше, сьогодні встановлено неоднаковий підхід щодо підстав для притягнення до адміністративної відповідальності за однакове порушення вантажовідправника та перевізника, які є рівноправними учасниками перевізного процесу.

По-друге, стаття 1322 Кодексу передбачає фіксований розмір відповідальності для вантажовідправника на рівні 51 000 грн, без жодної градації розміру штрафу відповідно до рівня перевищення граничних норм, в той час як для перевізника така градація передбачена у відповідній санкції частини другої 1321 Кодексу (перевищення норм в розмірі 5-10% - штраф 8500 грн, 10-20% - штраф 17000 грн, 20-30% - штраф 34000 грн, понад 30% - штраф 51000 грн). Тобто і в питанні визначення розмірів санкцій відповідні норми Кодексу є дискримінаційними по відношенню до вантажовідправника.

Крім того, необґрунтоване визначення безальтернативного розміру штрафу у санкції статті 1322 Кодексу унеможливить реалізацію вимог частини другої статті 61 Конституції України та низки загальних положень Кодексу (статті 33-35 Кодексу) щодо індивідуалізації юридичної відповідальності.

По-третє, у разі якщо перевізник та вантажовідправник є однією особою, зокрема, під час перевезення вантажу власним транспортом вантажовідправника, такий вантажовідправник буде притягнений двічі до адміністративної відповідальності за одне й те саме порушення (перевищення вагових норм) за статтею 1321 (як перевізник), та за статтею 1322 (як вантажовідправник), що суперечить частині першій статті 61 Конституції, яка визначає, що ніхто не може бути двічі притягнений до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення.

По-четверте, стаття 1322 Кодексу передбачає юридичну відповідальність для вантажовідправника за перевезення вантажів без отримання відповідного дозволу, якщо такий вантаж перевищує нормативні габаритні параметри.

При цьому за частиною другою статті 1321 за те саме порушення притягуватиметься до адміністративної відповідальності також й перевізник.

Покладання на вантажовідправника адміністративної відповідальності за бездіяльність перевізника щодо неотримання дозволу на рух великогабаритного транспортного засобу чи перевезення великогабаритного вантажу є безпідставним та таким, що порушує приписи Конституції України та КУпАП щодо індивідуального характеру адміністративної відповідальності.

По-п’яте, КУпАП визначені такі особливості розгляду справ та притягнення до адміністративної відповідальності вантажовідправника за правопорушення, визначене у статті 1322 Кодексу: не враховуються при накладенні стягнення характер вчиненого правопорушення, особа порушника, ступень його вини, майновий стан, обставини, що пом’якшують і обтяжують відповідальність (ч. 2 ст. 33 Кодексу); не застосовується вимога про відкритий розгляд справи (ч. 1 ст. 249 Кодексу); протокол про адміністративне правопорушення не складається (ч. 2 ст. 258 Кодексу); постанова у справі про адміністративне правопорушення виноситься без участі особи, яка притягається до адміністративної відповідальності (ч. 7 ст. 258, ч. 4 ст. 2795 Кодексу); встановлюються особливості примусового виконання постанов у справі про таке адміністративне правопорушення (ч. 3 ст. 299 Кодексу).

Відповідно до КУпАП, порушення, передбачені в статті 1322, не будуть фіксуватися за допомогою засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі в автоматичному режимі (оскільки відповідні норми відсутні у статті 143 Кодексу), але такі справи будуть розглядатися в порядку, передбаченому для розгляду справ про адміністративні правопорушення, які фіксуються в автоматичному режимі ( статті 249, 258, 2795 та інших).

Отже, в Кодексі не вирішено питання щодо того, на підставі яких матеріалів (доказів) будуть розглядатися справи про порушення, передбачені статтею 1322, що ускладнить практичну її реалізацію.

Раніше «Судово-юридична газета» розповідала, чому статтю 132-2 КУпАП простіше скасувати, ніж виправити.

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВа також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Альона Мазур
    Альона Мазур
    суддя Окружного адміністративного суду міста Києва