Постановою Верховної Ради України №2631-VIII від 26 листопада 2018 року було призначено чергові вибори президента України на 31 березня 2019 року. Виборчий процес розпочався з 31 грудня 2018 року.
Згідно з п. 6. ч. 1 ст. 19 Кодексу адміністративного судочинства України, спори щодо правовідносин, пов’язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму (виборчі спори), підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства.
Особливості розгляду адміністративними судами справ, пов’язаних з виборчим процесом, встановлено у ст. 273–277 КАС України.
Процесуальні деталі, на які слід звернути увагу під час розгляду виборчих спорів у суді:
- Про подання позовної заяви та про дату, час і місце розгляду справи суд негайно повідомляє відповідача та інших учасників справи шляхом направлення тексту повістки на офіційну електронну адресу, а за її відсутності — кур’єром або за відомим суду номером телефону, факсу, електронною поштою чи іншим технічним засобом зв’язку. Наголошуємо, що учасник справи вважається повідомленим належним чином про дату, час та місце розгляду справи з моменту направлення такого повідомлення працівником суду, про що останній робить відмітку у матеріалах справи, та/або з моменту оприлюднення судом на веб-порталі судової влади України відповідної ухвали про відкриття провадження у справі, дату, час та місце її розгляду (ст. 268 КАС України).
- Заходи забезпечення, які застосовує суд, не можуть зупиняти, унеможливлювати або в інший спосіб порушувати безперервність процесу призначення, підготовки і проведення виборів президента України (ст. 277 КАС України).
- Особа, яка згідно із законодавством зареєстрована як уповноважений представник або довірена особа кандидата на пост президента України, діє як представник відповідного кандидата у справах, пов’язаних з виборчим процесом, без додаткового уповноваження. Уповноваженим представником кандидата на пост президента України є особа, делегована кандидатом до ЦВК. У свою чергу, таку особу ЦВК реєструє та видає їй посвідчення. Кандидат на пост президента України може мати не більше 5 довірених осіб в єдиному загальнодержавному виборчому окрузі та по одній довіреній особі у кожному територіальному окрузі. ЦВК також реєструє довірених осіб кандидата на пост президента України та видає їм посвідчення.
У ч. 2 ст. 279 КАС України передбачено, що особа, яка відповідно до закону про вибори зареєстрована як уповноважена особа (представник) партії, діє як представник відповідної партії у справах, пов’язаних з виборчим процесом, без додаткового уповноваження. Разом з тим, Закон про вибори президента не визначає порядок реєстрації уповноважених осіб (представників) партій-суб’єктів виборчого процесу. Таким чином, якщо партія-суб’єкт виборчого процесу є стороною виборчого спору, в судовому процесі її має представляти особа, яка визначається за правилами ст. 55, 57–59 КАС («Участь у справі представника», «Особи, які можуть бути представниками», «Особи, які не можуть бути представниками», «Документи, що підтверджують повноваження представників»).
Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що 8ААС оприлюднив особливості розгляду судами справ, пов'язаних з виборчим процесом. У повідомленні, яке було оприлюднене прес-службою суду, зазначається, що п. 3 ч. 1 ст. 27 Закону України «Про судоустрій та статус суддів» передбачено, що апеляційний суд надає місцевим судам методичну допомогу в застосуванні законодавства.
Крім того, у КАС ВС повідомили, що суддівський корпус готовий забезпечити розгляд виборчих спорів. Голова КАС ВС зауважив, що під час нинішнього виборчого процесу стало помітним підвищення рівня юридичного обслуговування кампаній кандидатів у Президенти.