Комитет по предупреждению пыток Совета Европы обнародовал доклад по Украине

14:12, 29 апреля 2014
Европейский комитет по предупреждению пыток и бесчеловечного или унижающего достоинство обращения или наказания (ЕКПП ) 29 апреля опубликовал Доклад по результатам последнего периодического визита в Украину в октябре 2013 года. Этот документ опубликован на запрос украинской власти.
Комитет по предупреждению пыток Совета Европы обнародовал  доклад по Украине

Европейский комитет по предупреждению пыток и бесчеловечного или унижающего достоинство обращения или наказания (ЕКПП ) 29 апреля опубликовал Доклад по результатам последнего периодического визита в Украину в октябре 2013 года. Этот документ опубликован на запрос украинской власти.

Основной целью визита делегации ЕКПП в Украине был повторный пересмотр условий содержания лиц , задержанных правоохранительными органами , а также условий под стражей в рамках предварительного заключения , в частности , в свете нового Уголовного процессуального кодекса (УПК ) , который вступил в силу в ноябре 2012 .

Делегация посетила ряд пенитенциарных учреждений г. Киева , АР Крым , Днепропетровской , Одесской и Винницкой областей. Также было рассмотрено обращение с осужденными в исправительной колонии № 81 в Стрижавке (Винницкая область). Кроме того , делегация впервые посетила исправительную колонию № 3 в Кривом Роге (Днепропетровская область) , в которой содержатся различные категории заключенных , в том числе те, кто находится в предварительном заключении.

 

Краткое изложение основных выводов и рекомендаций ЕКПП по результатам периодического визита в 2013 году.

Охорона правопорядку

Новий Кримінальний процесуальний кодекс, з моменту набрання ним чинності в листопаді 2012 року, разом з новоствореною системою безоплатної правової допомоги, стали дієвими практичними засобами боротьби з жорстоким поводженням з боку співробітників правоохоронних органів. Висновки делегації ЄКПТ чітко показують, що в осіб, які були затримані співробітниками правоохоронних органів після набрання чинності нового КПК, значно зменшено ризик зазнати жорстокого поводження, ніж у тих, хто був затриманий до зазначеної дати. Разом із тим, цей ризик залишається високим для затриманих осіб, які відмовляються від співпраці зі співробітниками правоохоронних органів, зокрема, у випадках відмови платити хабарі. Також виявилося, що особи, які утримуються співробітниками правоохоронних органів за межами столиці, підпадають під більший ризик зазнати жорстокого поводження чи катування.

Боротьба з цим явищем повинна бути головним пріоритетом для української влади, який має ґрунтуватися на своїх перших, нечисленних, але обнадійливих результатах, спрямованих на виконання усіх рекомендацій ЄКПТ та скорочення розриву між правовою базою і реальністю. Зокрема, влада повинна впровадити зміни на найвищому рівні і розвивати етичну поведінку серед співробітників органів внутрішніх справ, забезпечити ефективну індивідуалізацію співробітників правоохоронних органів, переглянути межі застосування фізичної сили і "спецзасобів", удосконалити стандарти проведення допитів, протидіяти незаконним затриманням, гарантувати право на належне повідомлення про затримання, удосконалити процедуру доступу до адвоката і гарантувати право на медичний огляд.

В’язничні питання

Помітне поліпшення було відзначено у поводженні з ув'язненими з боку персоналу установ виконання покарань або з боку інших ув'язнених у виправній колонії № 81 в Стрижавці. Під час свого попереднього візиту в цю установу в грудні 2012 року ЄКПТ встановив, що жорстоке поводження з ув'язненими було звичайною практикою. Делегація виявила низку випадків жорстокого поводження з ув'язненими з боку співробітників та/або інших ув'язнених у цій колонії та в деяких установах попереднього затримання (СІЗО) .

Велику стурбованість викликала ситуація, що склалась у виправній колонії № 3 у Кривому Розі. Члени делегації чули численні скарги та отримували докази жорстокого поводження з боку співробітників установи щодо ув’язнених. Метою такого жорстокого поводження встановлено не лише підтримання суворого порядку та дисципліни, але і отримання від затриманих осіб зізнань щодо (додаткових) злочинів, у скоєнні яких вони були підозрюваними перед ув’язненням. Це змусило Комітет дійти висновку, що зміна умов перебування ув’язнених має стати пріоритетним питанням для адміністрації установи.

Що стосується давньої проблеми переповненості СІЗО, спостерігалося скорочення числа ув'язнених, в основному в результаті прийняття/набрання чинності нового Кримінального процесуального кодексу, а також більш ширшого застосування альтернатив тюремному ув'язненню. Локалізована переповненість, яку можна спостерігати у всіх СІЗО, які відвідувала Делегація Комітету, є яскравим нагадуванням, що слід продовжувати зусилля в цьому напрямі. Крім того, Комітет зазначив, що ніяких рішучих дій не було вжито щодо оновлення матеріальної бази в більшості відвідуваних СІЗО або впровадження програми діяльності за межами камер для дорослих ув’язнених. З точки зору Комітету, сукупний ефект цих умов і обмежень може вважатися для багатьох ув'язнених формою нелюдського і принижуючого гідність поводження . У своїй доповіді Комітет вніс ряд рекомендацій щодо вирішення цієї проблеми.

Положення в'язнів-чоловіків, що можуть бути засуджені або засуджені до довічного ув'язнення, яке було предметом жорсткої критики в минулому, залишається в основному незмінним. ЄКПТ закликав українську владу переглянути ще раз законодавство і практику щодо цієї категорії ув'язнених у світлі своїх попередніх рекомендацій.

Можливе залякування або карні дії проти ув’язнених до, під час і після візитів ЄКПТ.

Під час запровадження процедури, відповідно до пункту 2 статті 10 Конвенції, у березні 2013 року Комітет сподівався, що українська влада буде робити все від неї залежне, щоб викорінити будь-яку практику залякування у пенітенціарних та інших установах стосовно осіб, позбавлених волі, до, під час і після відвідування пенітенціарних та інших установ. У світлі наявної інформації, Комітет не вважає, що всі необхідні кроки були зроблені владою, щоб викорінити раз і назавжди таку практику. Тому Комітет вирішив залишити зазначене питання відкритим. У своїй доповіді ЄКПТ закликав українську владу вжити подальших заходів щодо усунення цієї проблеми, зокрема, шляхом перегляду процедури розслідування цього питання, застосування санкцій за залякування, репресії та іншого упередженого ставлення до будь-якої особи, позбавленої волі за спілкування з ЄКПТ (або будь-якими іншими органами запобігання та боротьби з тортурами та іншими формами жорстокого поводження).

Виконання

ЄКПТ звернувся з проханням до української влади надати протягом шести місяців відповідь, яка буде містити повний звіт про заходи, вжиті для виконання рекомендацій.

ЄКПТ також звернувся з проханням надавати інформацію кожні два місяці (до кінця 2014 року) щодо результатів майбутніх розслідувань стосовно можливих залякувань або відповідних дій проти (колишніх) ув'язнених, які утримувалися під час візитів ЄКПТ у 2012 і 2013 роках у виправній колонії № 25 у Харкові, №81 в Стрижавці, та у в'язниці №3 в Кривому Розі, а також детальний звіт про конкретні заходи, вжиті для досягнення цих результатів.

Нагадаємо, що 23 квітня 2014 року Кабінет Міністрів України схвалив рішення про створення при Міністерстві юстиції України Комісії з питань державної політики у сфері виконання кримінальних покарань.

До складу зазначеної Комісії входитимуть Міністр юстиції (Голова Комісії), Урядовий уповноважений у справах Європейського суду з прав людини, Голова Державної пенітенціарної служби, його перший заступник, а також посадові особи Міністерства юстиції, Державної пенітенціарної служби, народні депутати України (за їх згодою), представники інститутів громадянського суспільства.

Основними завданнями Комісії визначено: підготовку пропозицій щодо забезпечення реалізації єдиної державної політики у сфері виконання кримінальних покарань; подання пропозицій стосовно забезпечення ефективної співпраці з Європейським комітетом з питань запобігання катуванням чи нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню чи покаранню, усунення недоліків, відображених в інспекційних звітах Європейського комітету; здійснення системного аналізу стану справ із дотриманням у слідчих ізоляторах та установах виконання покарань, що належать до сфери управління Державної пенітенціарної служби України, прав людини під час виконання і відбування кримінальних покарань та тримання під вартою, реалізації законних прав та інтересів засуджених і осіб, узятих під варту; розроблення пропозицій щодо вдосконалення законодавства, що регулює порядок і умови виконання та відбування кримінальних покарань, права та інтереси засуджених і осіб, узятих під варту, з метою приведення його у відповідність із європейськими нормами і стандартами, усунення наявних у ньому суперечностей; організація заходів із перевірок слідчих ізоляторів та установ виконання покарань, що належать до сфери управління Державної пенітенціарної служби України, з питань дотримання прав людини під час виконання і відбування кримінальних покарань та тримання під вартою, реалізації законних прав та інтересів засуджених і осіб, узятих під варту; покращення співпраці з громадськістю з питань державної політики у сфері виконання кримінальних покарань.

Следите за самыми актуальными новостями в наших группах в Viber и Telegram.
Особенности урегулирования споров при участии судьи
Новости онлайн