Комітет з питань інтеграції України до ЄС на засіданні 26 серпня розглянув законопроект №6089 про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо встановлення відповідальності за порушення вимог законодавства про плату за використання автомобільних доріг загального користування.
Документ пропонує запровадити адміністративну відповідальність за несплату за використання автомобільних доріг загального користування.
Комітет визначив, що проект не суперечить зобов’язанням України відповідно до Угоди про асоціацію з ЄС.
Як зазначає у пояснювальній записці міністр інфраструктури Олександр Кубраков, законопроект«Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо встановлення відповідальності за порушення вимог законодавства про плату за використання автомобільних доріг загального користування» розроблено у зв’язку із необхідністю запровадження юридичної відповідальності за недотримання вимог здійснення плати за використання автомобільних доріг загального користування та з метою адаптації нормативно-правових актів України до актів Європейського Союзу.
«В Україні зареєстровано близько 9,2 млн транспортних засобів, з них 1,5 млн вантажівок, без врахування вантажівок з іноземною реєстрацією, які користуються автомобільними дорогами при міжнародних перевезеннях.
При цьому знос дорожнього покриття при експлуатації, що спричиняють вантажівки, значно більший, ніж від проїзду легкового автомобільного транспорту (за розрахунками іноземних експертів різниця становить до 50 тис. раз в залежності від рівня навантаження). Існуюча в Україні система оподаткування та зборів не враховує чинний фактор та призводить до того, що сплачують за інфраструктурні об’єкти одні, а користуються ними інші.
Майже всі країни Європи вже ввели плату за проїзд з вантажівок, у тому числі Чеська Республіка, Польща, Туреччина, Німеччина, Ірландія, Італія, Норвегія, Іспанія, Португалія, Австрія, Болгарія, Словенія, Швейцарія, Франція, Словаччина, Угорщина, Латвія та інші. Розмір плати за проїзд в країнах Європи коливається від 2,2 грн до 11 грн за кілометр проїзду в залежності від загальної ваги транспортного засобу, навантаження на вісь, класу дороги, виду палива, рівню шуму, навіть часу проїзду тощо.
У Білорусі з 1 серпня 2013 року введена система стягнення плати за проїзд з автомобілів загальною масою більше 3,5 тон - BelToll. Протяжність платних доріг на сьогодні становить - 1787 кілометрів доріг, з планами щодо її подальшого розширення. Плата стягується автоматично при проходженні станцій збору (рамок) транспортними засобами, оснащеними спеціальними бортовими пристроями.
У зв’язку з цим необхідно врегулювати питання встановлення відповідальності осіб, які допустили порушення щодо здійснення оплати за використання автомобільних доріг загального користування», - зазначає Кубраков.
Метою проєкту Закону є запровадження адміністративної відповідальності за:
рух транспортного засобу автомобільними дорогами загального користування та їх окремими ділянками, на яких справляється плата за використання автомобільних доріг загального користування, без наявності приладу, що забезпечує передачу інформації щодо використання таких доріг, та за умови внесення плати за використання автомобільних доріг загального користування такими транспортними засобами відповідно до порядку, встановленого Кабінетом Міністрів;
порушення порядку справляння плати за використання автомобільних доріг загального користування транспортними засобами з повню масою 12 т і більше.
Нижче наводимо редакцію нової статті КУпАП.
Стаття 132-2. Порушення вимог законодавства щодо плати за використання автомобільних доріг загального користування
Здійснення руху транспортним засобом з повною масою 12 т і більше автомобільними дорогами загального користування та їх окремими ділянками, щодо яких встановлено плату за використання автомобільних доріг загального користування, без наявності пристрою, який забезпечує передачу інформації щодо використання таких доріг, або у разі його несправного стану -
тягне за собою накладення штрафу на водія в розмірі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, -
тягне за собою накладення штрафу на водія в розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Порушення порядку справляння плати за використання автомобільних доріг загального користування транспортними засобами з повною масою 12 т і більше -
тягне за собою накладення штрафу на водія в розмірі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною третьою цієї статті, -
тягне за собою накладення штрафу на водія в розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.