Порядок усунення продавцем електротехніки невідповідності товарів вимогам технічного регламенту: позиція Верховного Суду

13:00, 9 лютого 2023
Верховний Суд визначив, за яких умов вимога Держпродспоживслужби про усунення продавцем електротехніки невідповідності товарів вимогам технічного регламенту вважається виконаною.
Порядок усунення продавцем електротехніки невідповідності товарів вимогам технічного регламенту: позиція Верховного Суду
Фото: bin.ua
Слідкуйте за актуальними новинами у соцмережах SUD.UA

У провадженні Верховного Суду перебувала справа за позовом фізичної особи-підприємця до Головного управління Держпродспоживслужби про визнання протиправними та скасування постанов.

Предметом спору у цій справі було визнання протиправними та скасування рішень відповідача про вжиття до суб’єкта господарювання як розповсюджувача радіотоварів (ТМ «APPLE» та ТМ «Хіаоmі») обмежувальних заходів, прийнятих за результатом проведеної перевірки.

Зокрема, цією перевіркою встановлено невиконання розповсюджувачем вимоги попередніх рішень відповідача про вжиття обмежувальних заходів, якими позивача було зобов’язано усунути формальну невідповідність радіотоварів технічному регламенту.

Позивач, не погоджуючись з такими рішеннями відповідача звернувся з позовом до суду, обґрунтовуючи свої позовні вимоги тим, що він виконав попередні вимоги Держпродспоживслужби та вжив усіх залежних від нього заходів для усунення формальних невідповідностей радіотоварів вимогам технічного регламенту, а саме – вилучив відповідні товари з обігу, повернув їх постачальнику та висунув останньому претензію про приведення цих радіотоварів у відповідність до вимог Технічного регламенту радіообладнання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 травня 2017 року № 355 (далі - Технічний регламент № 355), про вжиті заходи повідомив відповідача.

Верховний Суд погодився із судами першої та апеляційної інстанцій, які задовольнили позов.

Суд виходив з того, що згідно із частиною третьою статті 24 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» під час проведення перевірки характеристик продукції у її розповсюджувачів на підставах, визначених підпунктом «б» пункту 2 частини першої цієї статті, об`єктом перевірки є документи, що містять інформацію про походження продукції, яка є небезпечною, становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам, та її подальший обіг (договори, товарно-супровідна документація тощо). Якщо розповсюджувач протягом узгодженого з органом ринкового нагляду строку не надав йому зазначені документи, такий розповсюджувач вважається особою, що ввела цю продукцію в обіг.

Частиною п`ятою статті 8 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» передбачено, що суб`єкти господарювання зобов`язані надавати на запит органів ринкового нагляду документацію, що дає змогу ідентифікувати: 1) суб`єкта господарювання, який поставив їм продукцію; 2) суб`єкта господарювання, якому вони поставили продукцію.

Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» визначено, що суб`єкти господарювання зобов`язані при здійсненні господарської діяльності ефективно взаємодіяти між собою під час вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, передбачених цим Законом.

Верховний Суд дійшов висновку, що відповідачем не витребовувалися у позивача як розповсюджувача радіоприладів додаткові відомості, документи, відсутні докази про проведення відповідачем перевірки постачальника, що свідчить про неналежне виконання ГУ Держпродспоживслужби в Харківській області своїх обов`язків, визначених частиною третьою статті 24, частиною першою статті 34 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», зокрема щодо здійснення аналізу повідомлення позивача про виконання ним рішень про вжиття обмежувальних заходів, проведення моніторингу результативності вжитих обмежувальних (корегувальних) заходів.

Водночас, висновки відповідача про неналежне виконання позивачем вимог рішень попередніх рішень Держпродспоживслужби ґрунтуються виключно на припущеннях, не підтверджуються будь-якими доказами; відповідач не наводить інших аргументів, підтверджених доказами, крім неможливості встановити постачальника радіоприладів, не зазначає, у чому виражається нерезультативне виконання рішень про вжиття обмежувальних заходів.

На цій підставі Верховний Суд сформулював правовий висновок, відповідно до якого положення частини п`ятої статті 8, частини восьмої статті 34 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», а також пункту 42 Технічного регламенту № 355 потрібно розуміти так: розповсюджувач зобов`язаний усунути формальні невідповідності товару вимогам цього регламенту шляхом використання усіх доступних засобів, зокрема вилучити радіообладнання з обігу, поки воно не буде приведено у відповідність з такими вимогами, поінформувати про це постачальника або виробника, а також повідомити органам державного ринкового нагляду всю наявну у нього інформацію про постачальника/імпортера радіообладнання; належність виконання рішення про вжиття обмежувальних (коригувальних) заходів оцінюється органом ринкового нагляду на підставі, зокрема здійснення аналізу повідомлення суб`єкта господарювання про виконання ним рішень про вжиття обмежувальних заходів та поданих на підтвердження цього документів, проведення моніторингу результативності вжитих обмежувальних (корегувальних) заходів та застосування інших засобів перевірки повноти та достовірності поданих розповсюджувачем доказів на підтвердження виконання ним вимог рішення про вжиття обмежувальних заходів (зокрема, у разі необхідності проведення перевірки постачальника або імпортера товарів); у випадку встановлення невиконання або неналежного виконання обмежувальних заходів орган ринкового нагляду зобов`язаний чітко вказати, у чому саме полягає неповнота виконаних заходів, які саме заходи ще мали бути виконані; у цьому випадку орган ринкового нагляду може вжити нові обмежувальні (корегувальні) заходи, а також застосувати до розповсюджувача штрафні санкції.

Постанова Верховного Суду від 19 січня 2023 року у справі № 520/6006/21 (адміністративне провадження № К/990/17082/22).

Автор: Наталя Мамченко

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший
Telegram канал Sud.ua
XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший
Головне про суд
Сьогодні день народження святкують
  • Інна Коваленко
    Інна Коваленко
    суддя Дніпровського районного суду міста Києва