Покупці зможуть фіксувати порушення на камеру: до ВР подано новий законопроект

11:56, 16 апреля 2019
У Верховній Раді зареєстровано законопроект щодо посилення захисту прав споживачів.
Покупці зможуть фіксувати порушення на камеру: до ВР подано новий законопроект
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

11 квітня групою народних депутатів (Галасюк В.В., Хміль М.М.,Кривошея Г.Г. та ін.) було подано на розгляд до Верховної Ради проект закону №10222 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення конкурентоспроможності українських виробників та посилення захисту прав споживачів.

Автори закону ставлять за мету удосконалити законодавство в сфері державного ринкового нагляду, захисту прав споживачів, а також контролю господарської діяльності. Зокрема, законопроект має зменшити корупційні ризики у діяльності посадових осіб під час здійснення перевірок, посилити захист споживачів у разі виявлення на ринку нехарчової продукції, що є небезпечною.

Також вважають, що законопроект має значну вагу з точки зору виконання зобов’язань України у сфері європейської інтеграції, передбачених Угодою про асоціацію між Україною та ЄС.

Серед основних змін, що пропонується внести законопроектом в сфері державного ринкового нагляду:

  • не поширювати дію Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» на держаний ринковий нагляд. Адже предметом ринкового нагляду є не суб’єкт господарювання, а продукція, яку він виготовив або реалізує, і то не вся продукція, а лише окремі її види. Пропонується у  Законі України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» передбачити відповідні системно-адміністративні положення (права та обов’язки суб'єктів господарювання; повноваження та порядок діяльності органів ринкового нагляду, права та обов'язки їх посадових осіб, які здійснюють ринковий нагляд; порядок проведення перевірок характеристик продукції; порядок оформлення розпорядчих документів у сфері державного ринкового нагляду; порядок відбору зразків продукції і проведення їх експертизи тощо);  
  • усунути дублювання контролю за окремими видами продукції, а також уточнити деякі виключення з-під сфери дії ринкового нагляду;
  • уніфікувати різновиди перевірок характеристик нехарчової продукції (уточнення видів перевірок замість існуючих трьох (виїзна/невиїзна/поєднана), що дозволить уникнути зловживань;
  • встановити чіткі та прозорі вимоги до інспекторів органів ринкового нагляду та суб’єктів господарювання щодо переліку та строків надання документів під час проведення перевірки;
  • встановити чіткий строк надсилання постанови про накладення штрафу (16 днів після проведення перевірки), що дозволить уникнути випадків надсилання постанов про накладення штрафу «заднім числом»;
  • передбачити проведення перевірки характеристик продукції у її виробників лише у разі, якщо є документально підтверджені підстави вважати, що продукція є небезпечною;
  • встановити чітку заборону перевіряти продукцію іншого виду (типу), категорії та/або групи, що не є предметом конкретної перевірки, що дозволить сфокусувати перевірку та запобігти зловживанням;
  • запровадити для випадків формальних (несуттєвих) порушень принципу покарання за невиконання вимог органів ринкового нагляду щодо усунення порушень, а не за самі порушення — передбачити обов’язок органу ринкового нагляду надавати консультативну допомогу суб’єктам господарювання під час здійснення ринкового нагляду;
  • передбачити 30-денний строк на переклад суб'єктами господарювання документів і матеріалів, необхідних для здійснення ринкового нагляду (сьогодні такий строк відсутній, що призводить до зловживань з боку органів ринкового нагляду);
  • законодавчо закріпити доступ громадськості до інформації, що міститься у системі взаємного оперативного сповіщення про продукцію, що становить серйозний ризик.

Щодо того, як саме законопроект передбачає захист споживачів, то це:

  • запровадити механізм захисту колективних інтересів споживачів, що дозволить забезпечити захист прав та інтересів не лише тих споживачів, що звернулися до суду, а й усіх споживачів, чиї права та інтереси були порушені;
  • запровадити право споживачів на фото та/або відеофіксацію порушень свої прав;
  • уніфікувати вимоги до надання інформації про продукцію (розбірливий і зрозумілий текст), у тому числі з метою запобігання зловживанням з представленням інформації про продукцію різним категоріям споживачів, зокрема людям з вадами зору тощо;
  • передбачити обов’язковість встановлення на непродовольчі товари, що були у використанні, гарантійного строку не менше 1 року;
  • уточнити види та розміри штрафних санкцій за порушення прав споживачів тощо.

На думку авторів проекту, його прийняття сприятиме швидшому укладенню Угоди АСАА та забезпеченню безперешкодного доступу української промислової продукції на ринок ЄС.

Нагадаємо, раніше «Судово-юридична газета» писала про важливі деталі впровадження Е-акцизу.

Також ми публікували інформацію щодо того, які саме штрафи будуть за борги по комуналці

Как остановить безосновательное давление на бизнес, выполняет ли свою роль прокуратура и эффективен ли институт следственных судей
Telegram канал Sud.ua
Как остановить безосновательное давление на бизнес, выполняет ли свою роль прокуратура и эффективен ли институт следственных судей
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Роман Кисіль
    Роман Кисіль
    суддя Запорізького окружного адміністративного суду
  • Лев Кишакевич
    Лев Кишакевич
    голова Етичної Ради, суддя Великої Палати Верховного Суду
  • Юрій Луганський
    Юрій Луганський
    суддя Верховного Суду у Касаційному кримінальному суді